2014-09-01, 23:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
HR fick inte veta vad vi vet. - Nej, liten, inte kortväxt, sid 196. Sluta runda hörnen med sanningen! Sid 1072:
C (vittnet) beskriver tjejen som ganska liten och nätt, finlemmad (VB var 168 cm lång). F beskriver att VB är "liten och lätt" i förhållande till henne själv (65 kg).

Så vittnet C möter en tjej med asiatiskt påbrå som är ganska liten och nätt - och inte det minsta lik VB:s examensbild, och övriga bilder kan hon inte säga något om - ingen igenkänning. Vittnet såg inte heller VB:s självlysande gula ICA-kasse i billyktans sken, eller att hon över huvud taget bar på något. VB:s vita tennisskor observerades heller inte.
Citera
2014-09-01, 23:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
C (vittnet) beskriver tjejen som ganska liten och nätt, finlemmad (VB var 168 cm lång). F beskriver att VB är "liten och lätt" i förhållande till henne själv (65 kg).

Så vittnet C möter en tjej med asiatiskt påbrå som är ganska liten och nätt - och inte det minsta lik VB:s examensbild, och övriga bilder kan hon inte säga något om - ingen igenkänning. Vittnet såg inte heller VB:s självlysande gula ICA-kasse i billyktans sken, eller att hon över huvud taget bar på något. VB:s vita tennisskor observerades heller inte.
Du använde ordet kortväxt. Det är inte samma sak som liten. En nätt person kan uppfattas som liten, hur mycket väger C? VB vägde 56 kg.

C såg kvinnan under några sekunder och lade inte märke till alla detaljer. Däremot såg hon en ung, söt kvinna med asiatiskt utseende.
Citera
2014-09-02, 00:42
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Läs forskningsrapporten och återkom! - Frukosten åt hon kl. 10; Oboyen 5 h senare. Kl. 21 hade 11 h förflutit sedan frukost; 6 h efter Oboy. - Det var 25 ml ljusbrunt och vällingliknande material kvar vid obduktionen.

Rapporten du hänvisar till är mycket intressant. VB:s magsäcksinnehåll bestod av cirka 25 ml ljust brunaktigt, vällingliknande material. I stort sett var alltså hennes magsäck tom. Det gick i varje fall inte att urskilja vad hennes sista måltid bestod av.
I rapporten placeras sådant maginnehåll i kategori II och kallas "semi-digested un-identifiable food particles", alltså halvsmälta, oidentifierbara matrester. I kategori III hamnar tom magsäck.
Vi vet genom mammans vittnesmål att VB drack choklad men inte hur mycket. En normalstor porslinsmugg rymmer vanligtvis 2,5 till 3 deciliter. (Jag hittar dock ingen information i fup att det var just O'boy hon drack? Inte heller att hon åt yoghurt till frukost, endast att hon åt frukost.) Tacksam om någon har källa på detta.
Enligt rapporten - där alltså 100 avlidna människors magsäcksinnehåll undersöktes för att försöka utröna hur många timmar som förflutit sedan de dog efter att ha ätit sin sista kända måltid - lämnar mjölk magsäcken "rapidly", det vill säga snabbt. Chokladpulver/kakao blandas med mjölk.
En måltid med högt fettinnehåll tar längst tid att smälta. Därefter kommer den proteinrika måltiden. Kolhydratrik mat och dryck (som O'boy, om hon nu drack det) lämnar magen snabbast eftersom kolhydraterna förvandlas till en halvflytande substans i magsäcken! Vätskor och halvflytande föda lämnar kroppen inom två timmar.
Dricker man vatten till en stadig måltid försvinner vattnet först ensamt från magen. Detta sker oberoende av måltidens mängd eller kaloriinnehåll.
Författarna till rapporten påpekar att det givetvis finns variabler mellan olika människors "matsmältningstakt" och att det därför är svårt att exakt avgöra när en person dog enbart med hjälp av magsäcksinnehållet. Deras slutsats blev dock följande:
  • 1.Identifierade, halvsmälta matrester var mer vanliga hos de som avled 0-2 timmar efter sin sista, kända måltid.
  • 2.Oidentifierade, halvsmälta matrester var mer vanliga hos de som dog 2-6 timmar efter sin sista måltid.
  • 3.Tomma magsäckar var mer vanliga hos de som dog mer än 6 timmar efter sin sista, kända måltid.
VB:s magsäck var inte helt tom, men nästan. Det vällingliknande innehållet gick inte att identifiera. Använder man rapportens beräkningsgrunder, får åtminstone jag det till att hon bör ha dött lite drygt sex timmar efter sin sista kända, måltid.
Citera
2014-09-02, 01:17
Medlem
PeterNosters avatar
Den sista "föda" hon fick var väl, enligt KJ, hans sperma?
Citera
2014-09-02, 01:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då är jag blind då för jag är helt bergis på att det var just han som höll i puffran. Men vi ska nog inte ta någon diskussion om detta i denna tråd.
Gällande Estoniakatastrofen - som det gick en dokumentär om på måndagskvällen på TV4
förresten med anledning av att det gått 20 år sedan det tragiska hände - så har jag här
en liten film som visar precis hur det borde ha gått till:
https://www.youtube.com/watch?v=IyqlkWZL0ZI

Och för att återgå till just det fall tråden avhandlar så tycker jag väl kanske personligen
att det är lite märkligt ändå att vissa har så oerhört svårt att se KJ som förövaren här
när så mycket pekar på just honom och ingen annan som skyldig till dådet.

Och att man verkligen på allvar umgås med tanken på att en blodplantering kunnat ägt rum
då absolut ingenting ger stöd åt den teorin. Men likväl envisas man med att tro på det
eller ger sken av att man gör det.
Några enstaka aktörer på KJ-sidan har möjligen sina högst personliga skäl att försöka hävda
killens oskuld.

Det är ju klart att hade alla haft samma uppfattning i skuldfrågan - att KJ är rätt man - så
hade ju den här tråden somnat in för ett bra tag sedan.
Så det är kanske väl att dom finns, dom där som kallas alternativteoretiker...

Jag har inga svårigheter med att se KJ som mördaren, dock finner jag svårigheter i att se vad som bevisar att KJ utdelade de dödande sticken och att ingen annan kan ha gjort det. Jag tror att KJ är skyldig, precis som domstolarna, dock hade jag inte sänt honom i fängelse på föreliggande bevisning, ty det kan finnas omständigheter som ännu är okända. Bevisen är skrala i den meningen att inga enskilda bevis eller den strukturala bevisningen tydligt utesluter att någon annan än KJ höll i mordvapnet.
Citera
2014-09-02, 01:39
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den sista "föda" hon fick var väl, enligt KJ, hans sperma?

"H: Nej, inte vad jag minns. Jag drog ju…hon gillar ju in…hon gillade inte att få det i munnen
så då…jag försökte väl dra ut den så fort jag kunde antar jag. Jag vet inte."
Citera
2014-09-02, 02:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inga svårigheter med att se KJ som mördaren, dock finner jag svårigheter i att se vad som bevisar att KJ utdelade de dödande sticken och att ingen annan kan ha gjort det. Jag tror att KJ är skyldig, precis som domstolarna, dock hade jag inte sänt honom i fängelse på föreliggande bevisning, ty det kan finnas omständigheter som ännu är okända. Bevisen är skrala i den meningen att inga enskilda bevis eller den strukturala bevisningen tydligt utesluter att någon annan än KJ höll i mordvapnet.
Okay.
Jag kan förstå hur du tänker kring detta.
Men om nu någon annan höll i mordvapnet än KJ själv så borde han väl då kanske ha
tagit och berättat om det medan han fortfarande hade chansen. I rättssalen alltså.
Varför ska han gå och ta ett fängelsestraff på flera år om någon annan utförde själva dådet?
Att han skulle vara hotad att hålla tyst köper jag bara inte. Lika lite som att han skulle
vara så lojal mot någon kompis så att han låter sig dömas för mord eller dråp hellre än
att tjalla ner denne.
Citera
2014-09-02, 02:59
Medlem
Citat:
Konstigt, för polisen har förhört halva Bodsvedjan och ingen har upplyst om någon asiatisk kvinna den kvällen. Det finns inget annat rimligt område hon kan ha kommit från. Det finns få asiater i området, och ingen kvinna i rätt ålder. Den iakttagelsen är säker och sannolikt VB.

Källa på det??
Citera
2014-09-02, 03:03
Medlem
Citat:
Trams. VB åt yoghurt till frukost, vi vet inte hur mycket, och tillsammans med något som jag inte minns vad det var. Blandat med Oboy kan det mycket väl ha lämnat en brun sörja i magen långt efter kl 21.

Källa på det???
Citera
2014-09-02, 03:11
Medlem
Lagro mfl Torson 33 kg...
Lagro påstår med med bestämdhet att eftersom torson vägde (hela) 33kg skulle det behövas flera för att flytta den till FP och tar detta som ett bevis.
Vet inte hur Lagro är byggd och vilka fysiska handikapp han har men...
Varje vuxen karl med normal kroppsbyggnad klarar att bära denna vikt längre sträckor. Tag Cementsäckar på 25kg vilket är absolut jämförbart med torson.
Finns ingen vuxen karl, eller tonåring, med normal kroppsbyggnad som inte klarar att bära sådan längre sträckor. INTE på axlarna, INTE med någon bäranordning, utan ENSAM med armarna....

Sårtejpen... och dess kopplig till Karate??!! ASG!
Vissa stjärnor tror att det är ngt som frekvent används i en kamsportslokal? NEJ! Den tejp som används inom kampsport( liksom i alla idrotter) är en vit sporttejp som även kan avändas till tex. stöd vid stukningar eller för att hålla lindor på plats eller i det fall en negel eller dyl. vid karate blöder hålla en mindre kompress på plats. I det fall en sår tejpöverhuvudtaget finns i lokalen så finns den i en förbandslåda på ngt ställe som bara tas fram i undantagsfall!

Quarrel 09/Juli Tes som duger...
Måste också referera till denne store tänkares hypotes i tidagare känt fall som föredömligt letats upp av kluven tunga:
"Jag funderar på om M kan ha iscensatt försvinnandet själv"
Han förklarade hur M iscensatt sitt eget självmord genom att tömma sig själv på blod för att sedan applicera detta under madrassen. Skjuta i väggen genom ett djur(!?!) ASG för att förklara att det fanns en benbit i hålet.
Sedan ska hon ha vandrat ut i världen precis som numera DÖMD GM hävdad.

Qurrels nuvarande hypotes är lika sannolik som ovanstående dvs. tagen ur luften.
Lika sannolikt är det att ngn annan gjort det än nuvarande, i två instanser, DÖMDE GM dvs KJ!
Citera
2014-09-02, 06:49
Bannlyst
Citat:
Vilken vårdare på rättspsyk hotade han?

Denna vårdare.

En vårdare på rättspsyk berättar också hur 22-åringen hotade henne.

Enligt henne sa han:

– Om jag kommer bakifrån och stryper dig så är du körd.

Han ska också ha hotat att ta hennes larm.

http://www.expressen.se/nyheter/nya-beskedet-om-vatchareeyas-dod/
Citera
2014-09-02, 06:56
Bannlyst
KJ säger i ett förhör eller snarare försäger sig att han och VB lämnade lägenheten tillsammans något han snabbt ändrar. Typ "sen gick vi". Är det inte lägligt att tro att det var så det gick till? Meningen var att hon även skulle få skjuts hem men KJ tog henne till en annan plats och dödade henne? Att han druckit kan vara en lögn för att ha något att skylla på då VB inte fick någon skjuts hem. Hur skulle han annars förklara varför denna mörkrädda tjej lämnades åt sitt öde och (enligt honom) fick gå hem? Han hade garanterat fått frågan varför skjutsade du inte hem henne? Han hade gott om tid att fundera ut ett bra svar.
Senast redigerad av Ebbalin 2014-09-02 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in