2014-09-01, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sannolikheten var lika med "noll" för denna kommun släcker gatu och cyckelbanebeslysning 1 maj. Det framgick tidigt i tråden.

Sen vittnar KJ's sällskap ute på söket utefter cyckelbanan mot sävast om just mörkret och det berodde på att belysningen efter cyckelbanan var släckt.

Ja men Quarrel gör ju en helgardering, VB kan inte heller ha vetat säkert, men det är troligt att hon valde den vägen eftersom det finns gatljus. Och hävdar garanterat att VB i förväg bestämt sig för gångvägen eftersom det finns belysning och att det var för sent att vända om då hon insåg att de inte var tända.
Citera
2014-09-01, 20:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Glöm nu för all del inte bort att vi inte vet om VB verkligen lämnade KJ:s lägenhet vid
nioslaget på kvällen den 4 maj 2013 och promenerade iväg.
Det är bara som du och andra spekulerar i att hon gjorde.

Håll gärna det i minnet så ni inte får det till ett faktum att det förhöll sig så.
Det måste anses bortom rimligt tvivel, dels för att krimteknikerna inte hittade spår av dödligt våld i lägenheten, dels för att det är osannolikt att en kropp kan bäras ut ur lägenheten av en ensam man osedd, och dels pga iakttagelsen på Lejonbacksvägen.
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Det som försöker påvisas är att det för VB likt Quarrel själv är mörkret i sig som räds och att det då för VB skulle uppvägas mot de risker en ensam kvinna utsätter sig för med att välja en "ödsligare" väg men dock upplyst.
Nej, jag diskuterade en mörkrädd person med letsdoit.
Citat:
Ja men Quarrel gör ju en helgardering, VB kan inte heller ha vetat säkert, men det är troligt att hon valde den vägen eftersom det finns gatljus. Och hävdar garanterat att VB i förväg bestämt sig för gångvägen eftersom det finns belysning och att det var för sent att vända om då hon insåg att de inte var tända.
Nej, det hävdar jag inte. Jag påstår ingenting om hennes gångväg, om hon öht gick.
Citera
2014-09-01, 20:51
Medlem
letsdoits avatar
Hypoteser:
1. Det var KJ som försökte larma 112 kl. 17:09 – men ångrade sig. – VB avled c:a kl. 17:13, ev. något senare.
2. VB avled en kortare tid efter sitt larmförsök.

VB hade inte ätit något mer substantiellt sedan den kopp med choklad hon tillrett efter sin ”motion”, dvs sin reklamutbärning 13-14. Vid obduktionen innehöll magsäcken 0,25 dl ljust brunaktigt, vällingliknande material.

Antaget VB kl. 15:20** intagit 4 dl chokladdryck, och antaget vidare att det för denna dryck tar max 2 h att fullständigt (och i jämn takt) hinna bearbetas i matsäcken: 400 ml = 120 min = 400/120 = 3,33 ml/min = 25/3,33 = 7,51, är dödstidpunkten 15:20 + 2 h ./. drygt 7 min = 17:13.

Då var det inga skrik från VB som grannarna hörde, och ej heller kan VB levande ha lämnat F-vägen.

**Hennes mor säger att hon cyklade och uppskattar att hon var hemma igen vid 15-tiden samt att hon då blandade till ett glas Oboy, tog glaset med sig och satte sig vid datorn för att skicka rapport betr. sin utdelade reklam. - Dessförinnan hade VB ätit frukost vid 10-tiden.

Fakta; tider (med reservation för ev. tidsförskjutningar fb):
13.44:40 VB sms:ar KJ: Nej jag menade 15:30 för jag inte hemma nu
14:23 Skriver på fb: ”Ska nu ut och motionera…”
15:22 fb: ”De fem hemligheterna…”
15:36 KJ → VB: ”Ska jag komma nu?”
15:36 VB → KJ: ”Jepp”
15:37 KJ →VB: ”Då kommer jag”
15:39 VB → KJ: ” Men ska bara plugga hos dej kanske tråkigt för dig"
15:42 fb: Delar en receptlänk - ?
15:49 VB → KJ: ”Jag vänta därnere”
15:54 VB → KJ: ”Är inte du hemma”
Citera
2014-09-01, 20:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det måste anses bortom rimligt tvivel, dels för att krimteknikerna inte hittade spår av dödligt våld i lägenheten, dels för att det är osannolikt att en kropp kan bäras ut ur lägenheten av en ensam man osedd, och dels pga iakttagelsen på Lejonbacksvägen.Nej, jag diskuterade en mörkrädd person med letsdoit.
Nej, det hävdar jag inte. Jag påstår ingenting om hennes gångväg, om hon öht gick.
Nej, inte alls!
Det är din personliga ÅSIKT att det måste anses vara bortom rimligt tvivel.
Varken tingsrätt eller hovrätt fann det särskilt troligt med en gående VB Kl.21.30.

Det framstår som föga troligt att Vatchareeya
Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från Kristoffer Johanssons bostad i ett
område där hon, såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta.

Jag delar, inte helt oväntat kanske, deras bedömning av saken.
Citera
2014-09-01, 20:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hypoteser:
1. Det var KJ som försökte larma 112 kl. 17:09 – men ångrade sig. – VB avled c:a kl. 17:13, ev. något senare.
2. VB avled en kortare tid efter sitt larmförsök.

VB hade inte ätit något mer substantiellt sedan den kopp med choklad hon tillrett efter sin ”motion”, dvs sin reklamutbärning 13-14. Vid obduktionen innehöll magsäcken 0,25 dl ljust brunaktigt, vällingliknande material.

Antaget VB kl. 15:20** intagit 4 dl chokladdryck, och antaget vidare att det för denna dryck tar max 2 h att fullständigt (och i jämn takt) hinna bearbetas i matsäcken: 400 ml = 120 min = 400/120 = 3,33 ml/min = 25/3,33 = 7,51, är dödstidpunkten 15:20 + 2 h ./. drygt 7 min = 17:13.

Då var det inga skrik från VB som grannarna hörde, och ej heller kan VB levande ha lämnat F-vägen.

**Hennes mor säger att hon cyklade och uppskattar att hon var hemma igen vid 15-tiden samt att hon då blandade till ett glas Oboy, tog glaset med sig och satte sig vid datorn för att skicka rapport betr. sin utdelade reklam. - Dessförinnan hade VB ätit frukost vid 10-tiden.

Fakta; tider (med reservation för ev. tidsförskjutningar fb):
13.44:40 VB sms:ar KJ: Nej jag menade 15:30 för jag inte hemma nu
14:23 Skriver på fb: ”Ska nu ut och motionera…”
15:22 fb: ”De fem hemligheterna…”
15:36 KJ → VB: ”Ska jag komma nu?”
15:36 VB → KJ: ”Jepp”
15:37 KJ →VB: ”Då kommer jag”
15:39 VB → KJ: ” Men ska bara plugga hos dej kanske tråkigt för dig"
15:42 fb: Delar en receptlänk - ?
15:49 VB → KJ: ”Jag vänta därnere”
15:54 VB → KJ: ”Är inte du hemma”
Såvida hon inte åt och drack något efter att ha lämnat KJ.
Citera
2014-09-01, 21:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, inte alls!
Det är din personliga ÅSIKT att det måste anses vara bortom rimligt tvivel.
Varken tingsrätt eller hovrätt fann det särskilt troligt med en gående VB Kl.21.30.

Det framstår som föga troligt att Vatchareeya
Bangsuan ensam skulle förflytta sig så långt från Kristoffer Johanssons bostad i ett
område där hon, såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta.

Jag delar, inte helt oväntat kanske, deras bedömning av saken.
Då har inte HR tagit i åtanke att hon kan ha varit på väg till MB via Lejonbacksvägen. Den fick inte veta att MB sannolikt gjorde slut vid månadsskiftet april-maj, och därför kan ha sökt upp MB.
Citera
2014-09-01, 21:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det måste anses bortom rimligt tvivel, dels för att krimteknikerna inte hittade spår av dödligt våld i lägenheten, dels för att det är osannolikt att en kropp kan bäras ut ur lägenheten av en ensam man osedd, och dels pga iakttagelsen på Lejonbacksvägen.
Har hört vad kriminalteknikerna berättat att de gjort inne i lägenheten, vilka inventarier som då fanns kvar mm - och visst finns det rimligt tvivel. Det är heller ingen större match att t.ex. bära ut en kropp vikt över ena axeln, eller släpa kroppen, bit för bit, nedför trappan och in i en väntande bil. - L-backsv kan väl förpassas till papperskorgen.
Citera
2014-09-01, 21:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vad väljer du, påkörd eller överfallen och våldtagen?

Ur FUP, förhör med M-LL:
"Innan försvinnandet så hade den sökta kvinnan och hennes mor gått en
promenadrunda från Ugglegatan via Hermelinsgatan runt bostadsområdet
Pionjären och sedan över hängbron till västra sidan älven och sedan
kraftverksbron och tillbaka till Ugglegatan.
Den sökta hade även sagt till modern att hon funderade på att gå denna runda
under lördagen eller söndagen dvs 4-5 maj -13.
Marie-Louise funderar över varför den försvunna tog denne väg då det anges
ha skett överfall i anslutning till boenden vid fd A8."

Vilken fråga. Bilar kan stanna längs Sävastvägen, det ena utesluter inte det andra.

Se ovan, fetad text.
Citera
2014-09-01, 21:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Såvida hon inte åt och drack något efter att ha lämnat KJ.
Hur ska du ha det: Lämnade hon KJ och promenerade hem till AN/MB och fick mer Oboy, eller lämnade hon KJ och gick hemåt i mörkret - eller lämnade hon aldrig KJ levande?
Citera
2014-09-01, 21:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Har hört vad kriminalteknikerna berättat att de gjort inne i lägenheten, vilka inventarier som då fanns kvar mm - och visst finns det rimligt tvivel. Det är heller ingen större match att t.ex. bära ut en kropp vikt över ena axeln, eller släpa kroppen, bit för bit, nedför trappan och in i en väntande bil. - L-backsv kan väl förpassas till papperskorgen.
Osannolikheterna sammantaget gör sannolikheten bortom rimligt tvivel. Lejonbacksvägen kan inte alls förpassas någonstans.
Citera
2014-09-01, 21:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hur ska du ha det: Lämnade hon KJ och promenerade hem till AN/MB och fick mer Oboy, eller lämnade hon KJ och gick hemåt i mörkret - eller lämnade hon aldrig KJ levande?
Jag vet inte, jag var inte där.
Citera
2014-09-01, 21:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur FUP, förhör med M-LL:
"Innan försvinnandet så hade den sökta kvinnan och hennes mor gått en
promenadrunda från Ugglegatan via Hermelinsgatan runt bostadsområdet
Pionjären och sedan över hängbron till västra sidan älven och sedan
kraftverksbron och tillbaka till Ugglegatan.
Den sökta hade även sagt till modern att hon funderade på att gå denna runda
under lördagen eller söndagen dvs 4-5 maj -13.
Marie-Louise funderar över varför den försvunna tog denne väg då det anges
ha skett överfall i anslutning till boenden vid fd A8."
Det framgår inte varifrån M-LL fått denna uppgift. M L-L vidarebefordrar div. "uppgifter"; läs skvaller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in