2014-09-13, 20:00
Medlem
Vem är det som står bakom bloggen?
Citera
2014-09-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
I FUP sid 1322 mejlar WL in 2 kort till polisen ang KJs ryggsäckar. Mejlet är scannat och det går därför inte att klicka på länkarna. Skrev av länkarna och dom funkade. Bifogar dom nedanför ifall någon är intresserad. Tror inte jag sett bilderna tidigare. Dom var rätt jobbiga att skriva av också. Så jag bjuder på det så att andra slipper.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/466057_3295039981932_1262587433_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/340928_10150419707998378_6091983_o.jpg

Vet du vem den vänsterhänte killen i mitten är?
Citera
2014-09-13, 20:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Att om den verklige mördaren plnaterat blodspår i Sonatan finns inget som säger att en plantering inte också ägt rum i KJ:s lägenhet.

Varför stanna där? Kan vi inte tänka oss att planteringsmördaren började med att snika till sig KJ:s telefon för att radera just konversationen med VB (Han hittade den samtidigt som han var där och la dit den blodiga tejprullen och samtidigt skaffade undan KJ:s egen). Samtidigt tog han och skrapade med en spatel i en av KJ:s gamla kallingar i badrummet och det strök han sen på några ställen på VB:s döda kropp. Jag räknar kallt med att han tog några vassa föremål och stora ryggsäcken också när han ändå var inne och stökade om. Allt i beräkningen att polisen via vittnesmål skulle komma fram till att det saknades dessa grejer och så skulle KJ verka lite mer misstänkt.

Att planteringsmördaren använt hypnoterapi för att förmå KJ att inte försöka ringa en enda gång till sin försvunna vän och älskling genom att stå och viska "Ring inte ring inte ring inte" utanför hans fönster när han sov de första nätterna efter mordet måste däremot betraktas som en ren spekulation tills vidare, även om jag inte utesluter att ett ordentligare arbete med dörrknackningen i Bodsvedjan hade kunnat ge observationer som kunde bekräfta denna teori. Samma sak gäller idén att mördaren via några hjälpredor i KJ:s vänkrets subliminerat hans tankar under den sista veckan genom att tala mycket och ofta om bagageluckor, så att han utan att vara medveten om varför skulle gissa "spontant" på detta ställe när polisen presenterade blodfynden för honom.
Citera
2014-09-13, 20:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hos hur många då finns den "övertygelsen" och att styckdräparen förtjänar en ny rättegång?
Hos dig, bloggaren, Zemixon, Zero73 och några få till här i tråden förstår jag att det finns
och att det bör spikas ny rättsprocess för pojken.

Men sedan då?
Vad tror du stjärnadvokaten TO anser om saken? Tycker han att pojken ska ha ny rättegång?
Varför skriver inte tidningarna om "rättsskandalen" då? Inte ett knyst kan avhöras gällande
det här fallet längre.

När ska det börja skrivas i pressen och väsnas om att pojken är orätt dömd och att nu måste
JO och riksåklagaren ingripa resolut i ärendet?
Vilka bryr sig egentligen om fallet Vatchareeya Bangsuan utanför det här forumet
och själva den där gränslöst prisade bloggen med sin tydliga agenda?

Att de uppgifter som har kommit fram i bloggen ska kunna användas som grund för en ny rättegång är väl ändå högst osäker, för att inte tala om osannolik. Det måste till helt ny, revolutionerande information om så ska ske, som att man t ex hittar en annan och trovärdig förklaring till fyndet i bagageutrymmet. Säger det utan att vara insatt i hur rättsprocesser och bevisning går till. Rätta mig någon ifall jag har fel. Är KJ oskyldig eller om medhjälpare existerar, ja då är det helt i sin ordning att fallet omprövas.

Anledningen till motståndet mot bloggen tror jag beror på att trådmedlemmar kan känna att de pådyvlats den. Genom ständigt återkommande hänvisningar. Alla vet att den existerar och kan själva välja att gå in där och kika emellanåt om intresse finns.
Citera
2014-09-13, 20:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att de uppgifter som har kommit fram i bloggen ska kunna användas som grund för en ny rättegång är väl ändå högst osäker, för att inte tala om osannolik. Det måste till helt ny, revolutionerande information om så ska ske, som att man t ex hittar en annan och trovärdig förklaring till fyndet i bagageutrymmet. Säger det utan att vara insatt i hur rättsprocesser och bevisning går till. Rätta mig någon ifall jag har fel. Är KJ oskyldig eller om medhjälpare existerar, ja då är det helt i sin ordning att fallet omprövas.

Anledningen till motståndet mot bloggen tror jag beror på att trådmedlemmar kan känna att de pådyvlats den. Genom ständigt återkommande hänvisningar. Alla vet att den existerar och kan själva välja att gå in där och kika emellanåt om intresse finns.

Jag har inget emot bloggen - personen bakom den är i sin fulla rätt att utnyttja sin yttrandefrihet och tid att skriva i den. Däremot tycker jag inte att något som helst av intresse har anförts i den. Hela logiken går ut på: Titta - här har polisen gjort ett fel, det bevisar att utredningen är åt helvete och därmed också domen. Vilket naturligtvis är rena tramset - alla stora och komplexa utredningar innehåller fel som jag skrivit om flerfaldiga gånger i tråden. Det bevisar ingalunda att de är dåliga.

Dessutom är ju långt ifrån allt fel i utredningen heller. En del är påstådda fel där det handlar om olika tolkningar av fakta och annat har inte ens med utredningen att göra, som målsägarbiträdets misstag angående vilka möjligheter som finns att radera konversationer i en iPhone. Det mesta rör också detaljer som inte har haft någon som helst betydelse i målet.

Du har helt rätt i att det måste till "helt ny och revolutionerande information" för att få till en resning i detta mål. Finns inte en chans att något sådant döljer sig i befintlig utredning - man måste i så fall gräva fram helt ny bevisning. Men tröskeln är hög för resning, eftersom lagstiftaren har ansett att det ligger ett stort värde i att lagakraftvunna domar normalt förblir gällande. När det gäller grövre brott i modern tid så är nog snittet föga mer än något fall om året tror jag. För mord är det vad jag vet bara den nu avlidne Joy Rahman, Yasser Askar (dödsskjutning på sthlmskrogen Broder Tuck på 90-talet) coh Thomas Quick, den siste som bekant ett särfall.
Citera
2014-09-13, 20:42
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Alexand*er Bostr*m väl.
Citera
2014-09-13, 20:57
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Med största sannolikhet hans airsoftkompis AB.
Citera
2014-09-13, 22:17
Medlem
Citat:

Inte en aning. Men han ger ju air-soft ett grymt ansikte.

AB tydligen. Eller är AB Ab.
Senast redigerad av laponica 2014-09-13 kl. 22:19.
Citera
2014-09-13, 22:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
I FUP sid 1322 mejlar WL in 2 kort till polisen ang KJs ryggsäckar. Mejlet är scannat och det går därför inte att klicka på länkarna. Skrev av länkarna och dom funkade. Bifogar dom nedanför ifall någon är intresserad. Tror inte jag sett bilderna tidigare. Dom var rätt jobbiga att skriva av också. Så jag bjuder på det så att andra slipper.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/466057_3295039981932_1262587433_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/340928_10150419707998378_6091983_o.jpg
De bilderna visar inte direkt någon 120 l rygga, och ska man tro KJ har han heller aldrig haft någon sådan; däremot en bag.

14 mars 2013 visade KJ på sin fb att hans M4:a med frontgrepp äntligen var klar. I bakgrunden syns en bit av något som skulle kunna vara den fullständigt värdelösa 120 l-bagen där alla fästen gått sönder:
http://speedy.sh/8uCqs/Duffle-bag-120-l.jpg
(Nederst t..h. en duffle bag, 120 l)

FUP, s. 1917ff:
Citera
2014-09-13, 22:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Då BB besökte KJ klockan 11.30 den 7 maj låg han i badet med badrumsdörren på glänt.

Menar du att KJ skulle haft en styckad Vatchareeya i lägenheten vid detta tillfälle?
Nej, men han kan väl ha kommit direkt från styckningsplatsen..? - Menar du att KJ ville tvätta sig innan han tog itu med dagens beting?
Citera
2014-09-13, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Med största sannolikhet hans airsoftkompis AB.

Så kan det vara eller inte, , , och när jag än dock har dig på tråden passar jag på att fråga
dig en fråga:

Har du och FUP12 fått svar angående den mystiske "nattgästen" som övernattade hos KJ,
h*n där som såg både det ena och det andra. T ex knivar och försvunna dushdraperin.

Vad svarade Massi och Ulrika Schönbeck på ert mail till dem, låt oss veta.

Gud vad spännande
Citera
2014-09-13, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
På tal om lågvattenmärken: Åklagarsidans starkaste indicie är numera en flyttad mopp...
Numera? Varför pratar vi nutid? Sa åklagarna detta idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in