Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Att de uppgifter som har kommit fram i bloggen ska kunna användas som grund för en ny rättegång är väl ändå högst osäker, för att inte tala om osannolik. Det måste till helt ny, revolutionerande information om så ska ske, som att man t ex hittar en annan och trovärdig förklaring till fyndet i bagageutrymmet. Säger det utan att vara insatt i hur rättsprocesser och bevisning går till. Rätta mig någon ifall jag har fel. Är KJ oskyldig eller om medhjälpare existerar, ja då är det helt i sin ordning att fallet omprövas.
Anledningen till motståndet mot bloggen tror jag beror på att trådmedlemmar kan känna att de pådyvlats den. Genom ständigt återkommande hänvisningar. Alla vet att den existerar och kan själva välja att gå in där och kika emellanåt om intresse finns.
Jag har inget emot bloggen - personen bakom den är i sin fulla rätt att utnyttja sin yttrandefrihet och tid att skriva i den. Däremot tycker jag inte att något som helst av intresse har anförts i den. Hela logiken går ut på: Titta - här har polisen gjort ett fel, det bevisar att utredningen är åt helvete och därmed också domen. Vilket naturligtvis är rena tramset - alla stora och komplexa utredningar innehåller fel som jag skrivit om flerfaldiga gånger i tråden. Det bevisar ingalunda att de är dåliga.
Dessutom är ju långt ifrån allt fel i utredningen heller. En del är påstådda fel där det handlar om olika tolkningar av fakta och annat har inte ens med utredningen att göra, som målsägarbiträdets misstag angående vilka möjligheter som finns att radera konversationer i en iPhone. Det mesta rör också detaljer som inte har haft någon som helst betydelse i målet.
Du har helt rätt i att det måste till "helt ny och revolutionerande information" för att få till en resning i detta mål. Finns inte en chans att något sådant döljer sig i befintlig utredning - man måste i så fall gräva fram helt ny bevisning. Men tröskeln är hög för resning, eftersom lagstiftaren har ansett att det ligger ett stort värde i att lagakraftvunna domar normalt förblir gällande. När det gäller grövre brott i modern tid så är nog snittet föga mer än något fall om året tror jag. För mord är det vad jag vet bara den nu avlidne Joy Rahman, Yasser Askar (dödsskjutning på sthlmskrogen Broder Tuck på 90-talet) coh Thomas Quick, den siste som bekant ett särfall.