Citat:
Ursprungligen postat av
MegaFet
Ska folk kunna rösta så måste dom ju veta vad dom olika partierna står för. Valet påverkar ändå ganska mycket av ens vardag så jag tycker absolut att det ska gå som samhällsinformation.
Många håller nog i princip med om det, även jag, men partierna är ju väldigt duktiga på att lägga tonvikten på meningslösheter, floskler om skola, jobb och ... ja, det är väl dom två.
Svenskar måste själva se till att läsa partiprogrammen - innan internet så såg jag till att läsa dessa, det var lätt att få tag på dem utan internet faktiskt, och då framkom mycket som inte presenterades annorstädes, dessutom så kan man dra egna slutsatser av vad man presenterar "i smyg" i partiprogrammen.
I Sverige ska man curla medborgarna, så givetvis är det att kräva för mycket av vuxna människor att de själva tar rätt på vilka alternativ man har och vad de
egentligen står för, inte floskler och tomma ord som "allas lika rätt" och "kvinnans rätt till sin egen kropp" eller "alla lika, alla olika" eller vad som är aktuellt för stunden - dessutom alltid utan någon form av analys, vad man egentligen menar med det man säger och framförallt: En debatt, eller någon form av fördjupning där man faktiskt försöker muddra fram vad förslagen och idéerna kan sluta i, vilka bieffekter de kan tänkas ha!
Kriminalvården i Sverige är just ett sådant ämne där man aldrig håller en fördjupad diskussion - det är dessutom omöjligt att ens försöka slänga fram idéer om hårdare straff eftersom alla i Sverige har serverats lögnen om att "höga straff inte påverkar brottsligheten" - en missuppfattad studie från USA på 70-talet (ett land med en vid den tiden helt annorlunda demografi än vi hade och har, och med en helt annan brottskultur än vi har - som dessutom är än mer åtskild idag i vårt balkaniserade land med individer sammanbundna på rasistiska och etnoreligiösa grunder i grupperingar som betraktar majoritetsbefolkningen som vandrande uttagsautomater eller knullmaskiner).
Man skulle kanske kunna tänka sig att någon av våra hundratals ineffektiva myndigheter skrev av partiprogrammen i enkel punktform för att de stackars pizzaätande, förslappade medborgarna skulle kunna ges en ärlig chans att själva läsa igenom dem. Men några analyser vore det väl för svårt att begära, för då skulle väl den där Timbrorapporten citeras kring de flesta ämnen...