Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Lustigt hur Kremlråttorna i ena andetaget hävdar att Ukraina är ett HOT mot ryssland och ryssar i allmänhet för att i nästa hävda att man inte ens klarar av att besegra separatister i östra Ukraina. Hur skall ni ha det?
Jag vet inte vilka ”Kremlråttorna” är och vad dessa har sagt. Ukraina har aldrig varit ett hot mot Ryssland och kommer inte att vara det framöver heller.
Realiteterna i kriget är dock sådana att även om Kiev lyckas re-organisera och få till bättre ordning i leden, så kommer det att drivas tillbaks likaväl av Folkmilisen som bara blir allt starkare. Det är detta Väst har insett och vissa av dess ledare har därför höjt retoriken till en ny nivå.
Konstigt är bara, att dessa ledare verkar vara förvånade över krigets utveckling. Själv är jag förvånad över att Kiev begick sådana fatala misstag i sin offensiv och dessutom har så dålig moral bland trupperna – båda sakerna, förstås mycket goda nyheter då det kan föra med sig att kriget kan avslutas snabbare – men jag är inte alls förvånad av att Folkmilisen skulle göra vad den nu har gjort, dock trodde jag det skulle ta längre tid.
Observera dock att den ledare i väst som räknas mest, nämligen Barack Obama, inte har höjt retoriken lika högt som andra, vad tror du det beror på? Jag misstänker att han inser att kriget måste avslutas och att en höjning av anten kan få stora negativa följder och även om han skulle höja anten, så är risken att Folkmilisen stormar vidare och neutraliserar alla åtgärder som Väst kan vidta innan de hunnit vidtas.
För realistiskt, när nu Obama har uteslutit NATO-engagemang eller militär konfrontation med Ryssland,
vad kan Kiev göra tror du förutom sända värnpliktiga till en säker död?