Citat:
Ursprungligen postat av
Imaginifer
Korrekt analys av vad Putin vill. Detta besvarar även Pavlosson fråga. Det kommer inte bryta ut en fullskaligt krig i Ukraina som det ser ut nu.
Problemet är att Putin kan ha släppt lös väldigt starka krafter i Ryssland som inte förstår det strategiska värdet i att INTE invadera Ukraina. Dessa personer är de som är farligast i konflikten inte Putin som har en annan målbild med konflikten.
Det är väl snarare så att Putler, sedan, åtminstone, de stora protest demonstrationerna emot korruption, det riggade parlamentsvalet, och sist med inte minst, emot honom själv, i Moskva och andra ryska städer, orsakat hans anti-väst retorik och operationen emot Ukraina. Och det är ingen tvekan om att han lyckats få ökat folkligt stöd genom sin propaganda och operationen emot Ukraina. Så han har, därmed slagit flera flugor i en smäll:
Oppositionen i Ryssland har blivit nästan totalt marginaliserad och deras krav på verklig demokrati når inte längre det ryska folket.
Genom det ökade folkliga stödet i Ryssland så kan han hålla sig kvar vid makten.
Han försöker att försvaga Ukraina på flera olika sätt, vilket också skickar en varning åt andra grannländer att tänka sig för två gånger innan de närmar sig EU eller/och NATO.
Ett demokratiskt, icke korrupt och rättssäkert Ukraina skulle kunna ge det ryska folket ett "farligt" exempel. Nu gör Putler det bästa för att omöjliggöra detta.
Dessutom har han en liten möjlighet att störa, eller rasera NATO alliansen om man bara kan få majoriteten av NATO länderna att strunta i paragraf 5 och t.ex. strunta i att försvara det lilla Estland.
Sannolikheten för att han skall lyckas med det senare är dock ytterst liten. För att lyckas med måste Putler spela sina kort ytterst väl, ha en jävla tur, och att västvärlden är extremt flat i sitt bemötande av den ryska aggressionen.
Och som jag skrivit i många inlägg: Pulter spelar ett ytterst högt och farligt spel nu. Min bedömning är att han kommer att misslyckas och att detta:
Kommer att orsaka lidande för det ryska folket och andra folk som drabbas av den ryska aggressionen.
Kommer att orsaka ett slut för "Putlers Russia", och kanske även ett slut för Ryssland som sammanhållen nation.
Kommer att orsaka Putlers avgång, på det ena eller andra sättet.......
(idén om att Pulter skulle ha som ett huvud mål att försvaga/krossa NATO, (utan att behöva avlossa ett endaste skott emot NATO soldater), samt att just Estland riskerar att drabbas med om detta mål uppnås, har jag hämtat ifrån Vera Efrons utmärka, (av det jag läst), och färska bok: "Baltikum nästa!", (SMB, 2014). Just Baltikum tas dock upp först i sista kapitlet. Men Krim tas upp desto mer!)