2014-08-23, 00:32
Medlem
Snusat 17 år och har väl velat (och även försökt) sluta typ 5 ggr de senaste 10 åren.

Längsta perioden jag varit snusfri är 46 timmar. Ska plöja igen HELA denna tråd för att se om något inlägg kan rädda mig ur denna HELVETES DROG.

Imorgon ska jag göra ett nytt försök. Är det dumt att försöka sluta i etapper genom att helt enkelt skära ned mer och mer på snuset för varje vecka?
Som ni förstår är jag och snus bästa vänner. Tänkte mest för att öka chansen att lyckas samt skons min omgivning den första och mest kritiska perioden under denna avvänjning.

Alla tips/erfarenheter, små som stora tas tacksamt emot!
Citera
2014-08-23, 01:41
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Snusat 17 år och har väl velat (och även försökt) sluta typ 5 ggr de senaste 10 åren.

Längsta perioden jag varit snusfri är 46 timmar. Ska plöja igen HELA denna tråd för att se om något inlägg kan rädda mig ur denna HELVETES DROG.

Imorgon ska jag göra ett nytt försök. Är det dumt att försöka sluta i etapper genom att helt enkelt skära ned mer och mer på snuset för varje vecka?
Som ni förstår är jag och snus bästa vänner. Tänkte mest för att öka chansen att lyckas samt skons min omgivning den första och mest kritiska perioden under denna avvänjning.

Du kommer faktiskt hitta massor av bra råd här, då det finns en del som kommit ganska långt och utvärderat vad som funkade, och en del som är i början och som du verkligen kan relatera till. Så läs på
Själv är jag varken veteran eller helt nyavvänjd, men efter att nu ha klarat tre månader kan jag säga att skillnaden mot mina tidigare misslyckade försök är att jag INTE trappat ner, samt att jag inte använt Onico eller annat.
Har 25 år med Herr Nikotin i bagaget.
Citera
2014-08-23, 01:45
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Jag hör vad du säger och känner att detta är relevant för mig också. Jag försöker att inte äta sånt alls med taktiken att socker föder sockerbegär. Så ju längre jag varit avhållsam desto lättare går det.

För övrigt efter div. halvhjärtade försök att minska kolhydrater ägnar jag mig mer åt att ha handen på bromsen när jag äter. Känna efter, dricka mycket vatten och inte ta en andra portion. Vänja mig vid att magen inte ska vara spänd efter en måltid. Tanken är att magsäcken ska dra ihop sig och att jag ska vänja mig vid det. Det går åt rätt håll.
Tror du gör rätt med sockret, ändå sitter jag här framför en Simpson-DVD med en gigantisk godisskål i knät :/
Tror även du hittat melodin runt maten, jag tror inte på dieter eller hetsjakt på kolhydrater, man ska äta som vanligt, fast till skillnad från mig inte äta sig spymätt. Är inte tjock, men vill inte för det ha maten som drog.
Citera
2014-08-23, 09:00
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:

Jag är snusfri sedan januari efter 19 års bruk. Jag kan inte nog understryka hur centralt snuset var hos mig, hur stor del av min vardag det upptog. Så att inse att det faktiskt gick att sluta var stort för mig. Jag slutade med en förpackning Niquitin. Bara tanken på att sluta cold turkey hade nog gjort att jag hade dödat nån. Kolla i tråden och se vilken metod som lockar. Kan jag, kan du.

Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Tror du gör rätt med sockret, ändå sitter jag här framför en Simpson-DVD med en gigantisk godisskål i knät :/
Tror även du hittat melodin runt maten, jag tror inte på dieter eller hetsjakt på kolhydrater, man ska äta som vanligt, fast till skillnad från mig inte äta sig spymätt. Är inte tjock, men vill inte för det ha maten som drog.

Vad lika vi var då, på så många plan
Citera
2014-08-23, 12:56
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Men haru börjat igen Mr Slipknot?

Nej föfan, Aldrig att jag snusar igen! Skjut mig hellre i foten och låt en häst dra mig naken genom vegas...

Det jag syftade på va att jag hade dosan säkert 5 år i bakfickan, och när man slutade så kändes det som man fortfarande hade en dosa där bak var man än gick. Ibland kände man med handen och nope, fooled by your ass.
Citera
2014-08-23, 16:46
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Nej föfan, Aldrig att jag snusar igen! Skjut mig hellre i foten och låt en häst dra mig naken genom vegas...

Det jag syftade på va att jag hade dosan säkert 5 år i bakfickan, och när man slutade så kändes det som man fortfarande hade en dosa där bak var man än gick. Ibland kände man med handen och nope, fooled by your ass.
Jag började faktiskt klappa på fickan i tisdags när det var vrålstressigt på jobbet Den reflexen satt visst djupare än jag trodde!
Citera
2014-08-24, 13:11
Medlem
NecroBytes avatar
Är det vanligt att det rycker lite typ bakom pannan?
Citera
2014-08-24, 13:22
Medlem
Epicediums avatar
Jag slutade för ett år sedan, efter att ha snusat i ca 5. Såhär gjorde jag för att sluta:

Jag undvek att umgås med andra snusare i några veckor.
Min flickvän var närvarande med stöd och kontroll.
Gick över till nikotinfritt snus, vilket efter någon månad gick över i tuggummi. Jag lät mig sedan sakta men säkert tröttna på tuggummit (tog många månader pga. vanan).
Jag höll mig sysselsatt (hade precis börjat på universitet).

Om någon undrar något mer eller vill ha hjälp är det bara att skriva.
Citera
2014-08-24, 14:25
Medlem
CarmeloAnthonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Jag höll mig sysselsatt (hade precis börjat på universitet).

Klarade du av tentorna eller blev det soppa av alltihopa?
Citera
2014-08-24, 20:39
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarmeloAnthony
Klarade du av tentorna eller blev det soppa av alltihopa?

Jag fixade tentorna, plugget var inte så intensivt i början så det var ett bra läge att sluta. Skulle exempelvis inte fixa att sluta mitt i en hektisk programmeringskurs!
Citera
2014-08-25, 12:42
Medlem
Kryzeks avatar
Citat:
Det är nu du behöver träna på tänket, och lära dig att snuset VERKLIGEN inte hjälper dig i de situationerna- snarare tvärtom.
Det fysiska har du fixat, nu ska du fixa psyket

Tyvärr så trillade jag dit igen, för mycket stress just nu. Men jag ser det som positivt att jag lyckades hålla upp i en månad i alla fall, gör ett nytt seriöst försök igen när jag är klar med studierna. Tills dess håller jag snusandet till 2 dosor i veckan.
Citera
2014-08-25, 19:15
Medlem
Citat:

Hej! Jag har själv inte snusat så många år, jag snusade 6år och har varit utan snus i 52 dagar nu.
Mitt snusliv var något som jag älskade, mest av allt. Morgonsnuset till kaffet var alltid höjdpunkten på dagen. Det som hände sista året jag snusade var att jag snusade mer och mer, kunde snusa upp två stycken ettan lös dosor på en dag.
Jag kunde inte sova utan snus, jag hade snussår men härdade och tryckte in en prilla ändå. Det var då jag kom till den dagen då jag förstod att det här funkar inte, så jag bestämde mig på riktigt att sluta. Så jag bestämde mig för att testa mig själv, att skära ner på snuset mer och mer under en månad och gick över till vit portion så gott det gick.
Sömnen var helt åt helvete första dagarna. Jag började springa och det var första gången på länge då jag inte ens kände något sug efter snus, så jag började springa några gånger i veckan. Sista dosan den månaden så slängde jag halva innehållet och slutade helt. Jag tog inga substitut, slutade rakt av. Då jag tänker på snus idag så är det inget sug jag tänker på, bara på hur jävla skönt det är att jag lyckades!

Hoppas det går vägen för dig också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in