2014-08-31, 10:44
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Givetvis hade det varit det bästa, tyvärr så har Obama uteslutit militära instaser så sluta fantisera.

Du tycker alltså det bästa hade varit att USA ingripit militärt med egna resurser på ukrainsk mark, eller missförstår jag dig?

Rent militärt sett, hur mycket hade NATO behövt sända till Ukraina för att kasta ut ryssarna? Nu menar jag inte separatisterna utan en eventuell öppen och omfattande rysk inblandning? Hade ens USA haft resurser till det? De ansåg sig ju behöva flera hundra tusen man för att slå en U-landsmakt som Irak, så man kan fråga sig hur mycket som skulle behövas här.

Jag inser att USA är helt överlägset på de flesta ställen i världen, men det här tror jag inte är ett sånt ställe. Ryssarna kan ju mata in hur mycket som helst när som helst och hur enkelt som helst.
2014-08-31, 10:47
Medlem
Vindpinads avatar
Det eviga hyckleriet från EU, Israel och USA:

Kosovos utbrytning från Serbien = Bra
- Regimbyte + inbördeskrig i Libyen = Bra
- Regimbyte + inbördeskrig i Irak = Bra (Nu bombar USA Irak för sjätte gången i historien)
- Regimbyte + inbördeskrig i Afghanistan = Bra
- Regimbyte + inbördeskrig i Syrien = Bra (Skapandet av ISIS startade)
- Regimbyte i Egypten = Bra
- Invasion av Gaza = Bra
- Regimbyte + inbördeskrig i Ukraina = Bra

Och när Krim inte ville vara med på noterna är det = Dåligt = hot om ett tredje världskrig!

Ja vad ska man säga egentligen?
2014-08-31, 10:53
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det kan faktiskt vara uppåt 10000 ryska, reguljära trupper på Ukrainsk mark nu.
Du borde faktiskt motivera varför du tycker det är OK för EU/NATO/USA att blanda sig i Ukrainas angelägenheter, men inte för Ryssland.

Maidan fick öppet stöd från väst (sanktioner, finansiering, träning av demonstranter) Man skylde över ligistmord och våld från en uttalat nazistisk och etniskt rensande klick, som kapade hela Maidan-upproret. Man kallade ett överraskningsval under pågående inbördeskrig demokratiskt. Man har sänt militära rådgivare och legosoldater till Ukraina. O.s.v. ... Nu planerar man att sända en 10.000 man stark RDF-styrka. Bevis fattas sannerligen inte.

Alltså: Varför har väst rätt att destabilisera ett land, störta in det i inbördeskrig och sända trupper — men Ryssland får inte detta? De får inte ens omgruppera sina trupper på egen mark.
2014-08-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Eftersom de sanktioner som eventuellt ska komma om en vecka har presenterats som ett ultimatum, gissar jag att vi kommer att få se en upptrappning av konflikten nu. Förra gången det lades sanktioner (idiotiskt steg av EU för övrigt, man skulle istället ha lagt allt på en gång om en skarp situation som den nuvarande hade uppstått) reagerade Ryssland proaktivt på dessa, i vissa fall innan de ens hade lagts.
Putin stegrade ju också anklagelserna i sitt tal till ungdomslägret(?) häromdagen. Novorossija nämndes (proryska sydöstra tredjedelen av Ukraina), Krim sågs som en räddningsinsats och framför allt likställdes ukrainska armén med Tysklands nazistarmé under 2 vkr.

Sammantaget ser det mycket illa ut för den kommande veckan nu.

Nu vet jag inte vad du tror syftet är med sanktionerna. Det är självklart ett sätt att tvinga fram justeringar i ett oönskat beteende, inte att straffa det ryska folket. Därmed är det oframkomligt att det kopplas ihop med vad du vill kalla ultimatum. Allt annat vore mycket märkligt. Blitz krig utan många och tydliga "ultimatum" finns inte på agenda. Krig finns överhuvud taget inte på Agendan som du vet.
2014-08-31, 11:03
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Givetvis hade det varit det bästa, tyvärr så har Obama uteslutit militära instaser så sluta fantisera.
Obama har kanske uteslutit en "militär lösning" i sina tal. Men NATO har sannerligen inte uteslutit militära insatser. Vänta dig ett officiellt tillkännagivande på NATO-mötet den 4 september. Länk..

Jag misstänker att Obama i första hand vill tvinga till en schism mellan EU och Ryssland: Sanktionerna, RDF-insatsen, all anti-ryss propaganda. Allt detta är INTE i Europas strategiska intresse.
2014-08-31, 11:08
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nu vet jag inte vad du tror syftet är med sanktionerna. Det är självklart ett sätt att tvinga fram justeringar i ett oönskat beteende, inte att straffa det ryska folket. Därmed är det oframkomligt att det kopplas ihop med vad du vill kalla ultimatum. Allt annat vore mycket märkligt. Blitz krig utan många och tydliga "ultimatum" finns inte på agenda. Krig finns överhuvud taget inte på Agendan som du vet.

Nej jag menar inte att det är riktat mot folket, men jag menar att det är ett ultimatum eftersom man själva säger att Ryssland har en vecka på sig. Detta kommer inte att göra Ryssland mer medgörligt om man ser empiriskt på konflikten hittills, utan förmodligen stegra Rysslands aggressiva beteende, vilket det senaste talet jag nämnde också var ett tecken på.

Jag varken nämnde eller avsåg krig eller hot om krig från EUs sida i mitt inlägg.
2014-08-31, 11:11
Medlem
naturtvåls avatar
Video med tillfångatagna nazister och fascister från Azov, Donbass och Krivbass bataljonerna, med engelsk undertext.

Konstigt nog har dom tagit dom levande, dom är nu inte lika stöddiga, som när dom begick massmord på civilbefolkningen i Donbass....

Ett öde att meditera över för våra nassar i tråden som beundrar dessa våldspsykopater så mycket!

Källa: http://www.liveleak.com/view?i=05f_1409462931
2014-08-31, 11:17
Medlem
Citat:
Nej jag menar inte att det är riktat mot folket, men jag menar att det är ett ultimatum eftersom man själva säger att Ryssland har en vecka på sig. Detta kommer inte att göra Ryssland mer medgörligt om man ser empiriskt på konflikten hittills, utan förmodligen stegra Rysslands aggressiva beteende, vilket det senaste talet jag nämnde också var ett tecken på.

Jag varken nämnde eller avsåg krig eller hot om krig från EUs sida i mitt inlägg.

Ok, det kan jag hålla med om. Hota med sanktioner känns lite meningslöst och kan säkert som du säger göra det värre. För en lekman känns det i så fall smartare att införa hårda sanktioner direkt och sen ha ultimatum/vilkor för att häva dem.

Jag tror det var UA's president som ville vänta en vecka eftersom han har en skitsmart plan för fred. Jag glömde det just när jag skrev inlägget eftersom det inte stod nåt om det i uttalandet från EU.

Visst, planen är kanske skitsmart så vi får väl se.
2014-08-31, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Video med tillfångatagna nazister och fascister från Azov, Donbass och Krivbass bataljonerna, med engelsk undertext.

Konstigt nog har dom tagit dom levande, dom är nu inte lika stöddiga, som när dom begick massmord på civilbefolkningen i Donbass....

Ett öde att meditera över för våra nassar i tråden som beundrar dessa våldspsykopater så mycket!

Källa: http://www.liveleak.com/view?i=05f_1409462931

Brutal behandling av krigsfångar.
Det är viktigt för separatisterna att visa att de kan hantera även avskum, som krigsfångar ska hanteras. Man måste förstå att psykopater finns i alla läger - i dessa situationer tror de sig ha mandat för att plåga andra.
2014-08-31, 11:26
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Obama har kanske uteslutit en "militär lösning" i sina tal. Men NATO har sannerligen inte uteslutit militära insatser. Vänta dig ett officiellt tillkännagivande på NATO-mötet den 4 september. Länk..

Jag misstänker att Obama i första hand vill tvinga till en schism mellan EU och Ryssland: Sanktionerna, RDF-insatsen, all anti-ryss propaganda. Allt detta är INTE i Europas strategiska intresse.
En militär lösning för Natos del är att gå in och sparka skiten ur Ryssland, vilket iofs vore det enda rätta men tyvärr.
2014-08-31, 11:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Brutal behandling av krigsfångar.
Det är viktigt för separatisterna att visa att de kan hantera även avskum, som krigsfångar ska hanteras. Man måste förstå att psykopater finns i alla läger - i dessa situationer tror de sig ha mandat för att plåga andra.
Givetvis är det bra att de ryska legoknektarna och terroristerna visar sitt rätta ansikte återigen, vi har redan sett hur tortyr och mord är legio för de ryska krigshundarna.
Senast redigerad av Svithjod 2014-08-31 kl. 11:36.
2014-08-31, 11:51
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Samtidigt är det vettigt att vänta en vecka, för att på så sätt ge ryssarna chansen att dra sig tillbaks. Ja, det är ett ultimatum, men det är inga orimliga krav som man ställer; det är dags för Ryssland att bestämma sig för hur man vill ha det. Om Kreml inte backar hoppas jag man har mycket långtgående sanktioner att ta till denna gång, gärna sådana som tvingar andra länder att välja mellan att handla med Ryssland eller EU/ Väst.

För trots allt snack om BRICS så kommer inte Brasilien, Sydafrika eller Kina välja Ryssland framför Väst om det hela ställs på sin spets; det har man helt enkelt inte råd med .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in