2014-08-31, 08:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Men om det stämmer borde det ju logiskt vara väst oligarker i Tjeckien, Slovakien, Polen, Estland, Littauen, Rumänien, Bulgarien, Ungern osv osv men du hittar inte misskött ekonomi någon annanstans så gravt som i Ukraina och Vitryssland ... de forna östländer som ännu inte kommit ur Ryssland grep?

Är det enda ni kan ni ryssar att ljuga och åter ljuga om varför världen ser ut som den gör? Blir ni gladare av att leva i en lögn? MILJONTALS med forna östeuropéer är väldigt glada för att slippa leva under ert ryska förtryck. Snart slipper Ukraina det också Den dagen kriget är slut och Ukraina fått sin frihet kommer hela Europa (nåja hjärntvättade ryssar fattar väl inte bättre men vi övriga) att fira stort

Instämmer! Men jag kommer inte att vara helt nöjd förrän:

Antigen Putler blivit avsatt, på det ena eller andra sättet.....och Ryssland åter blivit ett civiliserat land eller att Ryssland i dess nuvarande form upphör att vara en statsbildning. (Denna tanke har, överhuvudtaget inte slagit mig förut, men på grund av Putlers agerade, både i Ukraina och i stort, så ser jag det, numera, som ett alternativ.)

Rysslands värsta mardrömmar håller på att bli verklighet, tack vare Rysslands egna agerande.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-08-31 kl. 09:00.
2014-08-31, 09:09
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
NATO planerar en RDF (Rapid Deployment Force) som kunde sändas till Ukraina.Detta skall alltså vara en respons till påstådda 1000 ryska reguljära soldater, som antagligen i verkligheten är det tusentals frivilliga ryssar som strider för Novorossija? Oproportionerligt? Provokativt? I själva verket är det en reaktion på att Poroshenko regimens militära handlingsalternativ har kollapsat. Ukrainska armén vägrar! Denna truppenhet hotar att både eskalera krisen och dra in Europa i ett krig som inte är i vårt intresse!
  1. Det finns inga bevis för rysk intervention for att inte tala om invasion. (fallskärmstrupperna kan ha varit ryska frivilliga kryddat med en Poroshenkolögn)
  2. Det är absolut omöjligt att sanktioner kan påverka Rysslands beslut i frågan
  3. Sanktioner har skadat EU mer än Ryssland och EU har inte råd med en runda till av ryska ekonomisk retalliation
EU eller NATO borde inte stöda Poroshenko regimen. Den har inte ens i Ukrainarnas ögon nån legitimitet längre. den skulle falla utan NATO stöd (som den naturligtvis och tragiskt får), inte av Novorossijas trupper utan av ett andra Maidan.
Eh..
Om NATO går in i Ukraina aktivt med militär så äter jag upp skinnet på min stol som jag sitter på.
Jag tror inte på ett ord som Russia Today skriver.
2014-08-31, 09:11
Medlem
Bongomans avatar
Var är de "nya" skrotiga pansarvagnarna och SAM Ukraina köpte från Ungern?

http://www.globalresearch.ca/russia-invades-ukraine-strategic-nato-public-relations-stunt-where-are-the-russian-tanks/5398148

Var det inte ZU-23 som USA påstod tillhöra Ryssland som fotograferades?
2014-08-31, 09:32
Medlem
Ser ut som vi får vänta en vecka för att se vad tysken bestämt sig för. Nya sanktioner presenteras då.
2014-08-31, 09:52
Medlem
poroshenko söker fortfarande en fredlig lösning. det finns ett samförstånd kring nya sanktioner och omedelbara vapenleveranser till ukraina från EU, men först inväntas morgondagens möte i minsk. jag törs inte hoppas på någonting, då putins agerande nått ett tillstånd av kritisk massa med kedjereaktioner som är mycket svåra att kontrollera, men självfallet finns en minimal förhoppning om en konstruktiv lösning.
2014-08-31, 09:56
Medlem
fitz-humes avatar
En mycket bra artikel som summerar läget korrekt:
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-det-pagar-ett-krig-i-europa/

Viktigt för Sveriges del att vi har en enad försvarspolitik över blockgränserna. För att citera artikeln ovan:

Denna fråga bör inte överlämnas till Jonas Sjöstedt och Gustav Fridolin – eller för den delen Gudrun Schyman. Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven borde gemensamt stå upp för Ukrainas territoriella integritet och rätt till självbestämmande. De två statsministerkandidaterna borde, så snart valrörelsen är över, sätta sig ned och åter försöka hitta grunden för en långsiktig samsyn i försvars- och säkerhetspolitiken – självklart ihop med de partier som historiskt ingått liknande överenskommelser.
2014-08-31, 10:04
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Du får lov att informera dig bättre. Tjetjenska republiken är nu jättenationalistisk rysk.
De ändrade sig under Kadirov. Sån är kulturen där. Därför har det dykt upp en del frivilliga tjejtenier som vill kriga med rebellerna i östra Ukraina. Skulle de ha en folkomröstning idag så skulle nästan alla rösta för Ryssland. Dessutom har de sina muslimska lagar och allt annat de ville ha, så situationen är rätt bra i Tjetjenien.

Min poäng var att Ryssland aldrig skulle tillåta att delar av Ryssland bröt sig ut med hjälp av hemmagjorda folkomröstningar. Läget i Tjetjenien har precis som du säger förbättrats mycket pga av resurser lagts på att minska fattigdom och arbetslöshet, men också för att rebellrörelsen är djupt splittrad. Min poäng är Ukraina skulle på motsvarande sätt kunna lösa problemen i östra Ukraina. Om Ryssland slutade att lägga sig i.
2014-08-31, 10:07
Medlem
MADs avatar
Citat:
Nej, mindmidget! Jag menade: vad skulle USAs reaktion bli om Okinawa hotades militärt — av Kina t.ex. Säkert kraftigare än Rysslands reaktion gällande Sevastopol.

(Notera att Okinawa har inte Anglo befolkning sen 1700-talet, eller att Okinawa är egentligen nödvändig för USAs strategiska säkerhet, de har många andra baser. Det vore mer som om det egentligen Mexikanska 'The Alamo' skulle tas från Texas)

Nu har ju aldrig Sevastopol hotas militärt av främmande makt, så ditt resonemang haltar ju ännu mer.
2014-08-31, 10:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
NATO planerar en RDF (Rapid Deployment Force) som kunde sändas till Ukraina.Detta skall alltså vara en respons till påstådda 1000 ryska reguljära soldater, som antagligen i verkligheten är det tusentals frivilliga ryssar som strider för Novorossija? Oproportionerligt? Provokativt? I själva verket är det en reaktion på att Poroshenko regimens militära handlingsalternativ har kollapsat. Ukrainska armén vägrar! Denna truppenhet hotar att både eskalera krisen och dra in Europa i ett krig som inte är i vårt intresse!
  1. Det finns inga bevis för rysk intervention for att inte tala om invasion. (fallskärmstrupperna kan ha varit ryska frivilliga kryddat med en Poroshenkolögn)
  2. Det är absolut omöjligt att sanktioner kan påverka Rysslands beslut i frågan
  3. Sanktioner har skadat EU mer än Ryssland och EU har inte råd med en runda till av ryska ekonomisk retalliation
EU eller NATO borde inte stöda Poroshenko regimen. Den har inte ens i Ukrainarnas ögon nån legitimitet längre. den skulle falla utan NATO stöd (som den naturligtvis och tragiskt får), inte av Novorossijas trupper utan av ett andra Maidan.
Givetvis hade det varit det bästa, tyvärr så har Obama uteslutit militära instaser så sluta fantisera.
2014-08-31, 10:10
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Tjetjenien eller Norrbotten kan utropa sig självständiga. Det är i bägge fallen en intern angelägenhet för respektive land, Rysslands och Sveriges.

I Ukraina har de facto en nationell befrielserörelse utropat ett territorium som självständigt och denna har ett starkt lokalt stöd. Detta måste Kiev hantera och inte skylla sina egna misslyckanden på Ryssland. Det var inte Ryssland som gjorde en statskupp eller stödde denna och det är inte Ryssland som skall leva med konsekvenserna av det. Det är Kiev och den befolkning som bor i Ukraina som måste lösa frågan.

En bra start för Kiev är att avsluta kriget och börja förhandla innan Ukraina är utplånat som stat.

Det är ju trist att det är uppenbart att Ryssland inte ser det som en inre angelägenhet enbart för Ukraina.
2014-08-31, 10:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Var är de "nya" skrotiga pansarvagnarna och SAM Ukraina köpte från Ungern?

http://www.globalresearch.ca/russia-invades-ukraine-strategic-nato-public-relations-stunt-where-are-the-russian-tanks/5398148

Var det inte ZU-23 som USA påstod tillhöra Ryssland som fotograferades?
De ryska stridsvagnarna står inne i Ukraina ihop med lvrobotar och artilleri, så där är svaret på den fråga som den usla propagandablogg du länkar till ställer.
2014-08-31, 10:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Nej, mindmidget! Jag menade: vad skulle USAs reaktion bli om Okinawa hotades militärt — av Kina t.ex. Säkert kraftigare än Rysslands reaktion gällande Sevastopol.

(Notera att Okinawa har inte Anglo befolkning sen 1700-talet, eller att Okinawa är egentligen nödvändig för USAs strategiska säkerhet, de har många andra baser. Det vore mer som om det egentligen Mexikanska 'The Alamo' skulle tas från Texas)
Snarare skulle Japan reagera med krig och sänka de kinesiska fartygen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in