2014-08-31, 02:15
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
Jag kan medge att jag idag är bättre påläst än igår.

Det polisen gjorde fel i var att på telefon med mina föräldrar inte vägra delge info mina föräldrar de info de hade om mig mer än var jag befann mig.

Mina föräldrar gjorde felet att behandla mig som ett småbarn och skämma ut mig inför resten av min familj som inte kände till detta.

Just på grund av det kommer jag att avsäga mig kontakt med mina föräldrar för en period.

Jag bor förresten ihop med min sambo.
Två frågor:
Din svägerska ringde alltså dina föräldrar som sedan ringde polisen; vad var hennes skäl till detta?
Var befann sig din sambo under detta skeende?
Citera
2014-08-31, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Två frågor:
Din svägerska ringde alltså dina föräldrar som sedan ringde polisen; vad var hennes skäl till detta?
Var befann sig din sambo under detta skeende?

Vad jag har förstått det som ringde min svägerska till mina föräldrar som sedan ringde polisen.

Varför min svägerska ringde mina föräldrar begriper jag ärligt talat inte.

Min sambo befann sig på sitt jobb men finns då alltid tillgänglig på sin mobil och jag tycker personligen att det hade varit mest naturligt att polisen kontaktade min sambo.
Citera
2014-08-31, 03:35
Medlem
Citat:

Mina föräldrar gjorde felet att behandla mig som ett småbarn och skämma ut mig inför resten av min familj som inte kände till detta.

Just på grund av det kommer jag att avsäga mig kontakt med mina föräldrar för en period.

Jag bor förresten ihop med min sambo.

Du skämde ut dig själv genom att dricka dig redlöst berusad

Felet är ditt och ingen annans. Poliserna var snälla som körde hem dig till någon som kunde ta hand om dig.
Citera
2014-08-31, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot

Du skämde ut dig själv genom att dricka dig redlöst berusad

Felet är ditt och ingen annans. Poliserna var snälla som körde hem dig till någon som kunde ta hand om dig.

Jag skämde ut mig genom att dricka mig kraftigt berusad men i och med att jag är myndig och inte bor hemma längre står enbart jag enligt lag för konsekvenserna av mitt eget handlande!

(mina föräldrar är inte mina vårdnadshavare längre)

Poliserna på plats begick tjänstefel som bröt mot sekretessen i samtal med mina föräldrar på telefon.

Polisen borde istället ha kontaktat min sambo som lätt hade kunnat fått åka ifrån jobbet för en sån här sak och varit hemma inom cirka 45 minuter.

Mina föräldrar gjorde fel som inte påtalade för polisen att jag är myndig och inte bor hemma längre samt skämde ut mig inför min övriga familj som inte kände till detta.
Citera
2014-08-31, 04:08
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Jag skämde ut mig genom att dricka mig kraftigt berusad men i och med att jag är myndig och inte bor hemma längre står enbart jag enligt lag för konsekvenserna av mitt eget handlande!

(mina föräldrar är inte mina vårdnadshavare längre)

Poliserna på plats begick tjänstefel som bröt mot sekretessen i samtal med mina föräldrar på telefon.

Polisen borde istället ha kontaktat min sambo som lätt hade kunnat fått åka ifrån jobbet för en sån här sak och varit hemma inom cirka 45 minuter.

Mina föräldrar gjorde fel som inte påtalade för polisen att jag är myndig och inte bor hemma längre samt skämde ut mig inför min övriga familj som inte kände till detta.

Men snälla, skärpning - föredrar du fyllecell framför dina föräldrar? Polisen blev kontaktad av dina föräldrar som har 2 alternativ - fyllecell eller skjutsa hem dig. Sunt förnuft om det ej är långt till dina föräldrar - att skjutsa dig till dem. Du tar upp mindre resurser för samhället och slipper hamna i ett register, dessutom är det mer behagligt för gemene man att sova i en säng framför en nedspydd madrass.
Senast redigerad av Christopher. 2014-08-31 kl. 04:13.
Citera
2014-08-31, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Men snälla, skärpning - föredrar du fyllecell framför dina föräldrar?

Mina föräldrar hade överhuvudtaget inget med detta att göra på grund av:

1:jag är myndig det vill säga mina föräldrar är inte längre mina vårdnadshavare

2:jag bor inte hemma längre utan jag bor ihop med min sambo som hade kunnat varit hemma ungefär samtidigt som mig och tagit hand om mig.

Mina föräldrar har tidigare gått över gränsen med försöka omyndigförklara mig och detta var nu droppen.

Både poliserna på plats och mina föräldrar gjorde fel men jag har lärt mig av detta genom att inte utsätta mig och min sambo igen för detta.
Citera
2014-08-31, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Men snälla, skärpning - föredrar du fyllecell framför dina föräldrar? Polisen blev kontaktad av dina föräldrar som har 2 alternativ - fyllecell eller skjutsa hem dig. Sunt förnuft om det ej är långt till dina föräldrar - att skjutsa dig till dem. Du tar upp mindre resurser för samhället och slipper hamna i ett register, dessutom är det mer behagligt för gemene man att sova i en säng framför en nedspydd madrass.

Notera mitt hem är inte längre hemma hos mina föräldrar utan jag bor ihop med min sambo sen en tid tillbaka.

Mina föräldrar hade inte behövt blivit underrättade utan polisen hade kunnat löst det smidigt genom att kontakta min sambo som i sin tur hade kunnat varit hemma ungefär samtidigt som mig och tagit hand om mig.

Polisen begick tjänstefel genom att bryta mot gällande sekretess och mina föräldrar har gjort bort mig.

Nu ska jag strax sova men kikar in i tråden senare.
Citera
2014-08-31, 08:50
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Notera mitt hem är inte längre hemma hos mina föräldrar utan jag bor ihop med min sambo sen en tid tillbaka.

Mina föräldrar hade inte behövt blivit underrättade utan polisen hade kunnat löst det smidigt genom att kontakta min sambo som i sin tur hade kunnat varit hemma ungefär samtidigt som mig och tagit hand om mig.

Polisen begick tjänstefel genom att bryta mot gällande sekretess och mina föräldrar har gjort bort mig.

Nu ska jag strax sova men kikar in i tråden senare.
Så de hade inte brutit mot sekretessen om de ringt din sambo, men gjorde det eftersom de ringde en annan anhörig (som dessutom var anmälaren)?

Nejdu.

Vidare är det inte dina föräldrar som har gjort bort dig, det har du lyckats med alldeles på egen hand. I tråden här såväl som i verkliga livet.
Citera
2014-08-31, 09:21
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
I det här fallet var det ju dock föräldrarna som gjorde Polisen medvetna om personens förhållanden från första början, kan det då antas att TS skulle lida men om Polisen beviljade föräldrarnas önskan om att få honom hemskjutsad?
Vet vi egentligen hur mycket detaljer föräldrarna redan visste?
Citera
2014-08-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Det finns kanske skäl till att föräldrarna vill sätta dig under förmyndare.Ditt ganska virriga inlägg genom hela tråden signalerar att du inte är psykiskt stabil.

Mina föräldrar har varken möjlighet att bedöma eller besluta om det.

Jag är inte psykiskt instabil på något sätt och min tråd är inte virrig på något sätt.

Min sambo är min närmaste anhörig och det hade därför varit naturligt att polisen tog kontakt med min sambo som i sin tur hade kunnat åka hem och sett till mig.

Jag befann mig vid tillfället cirka 4 mil hemifrån och på den tiden som det hade tagit för polisen att köra hem mig hade min sambo hunnit hem.
Citera
2014-08-31, 10:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Vet vi egentligen hur mycket detaljer föräldrarna redan visste?

Vi kan ju rulla upp det här "problemet" bakvägen:

Ett omhändertagande enligt LOB kan ju ske på litet olika sätt. En lösning, men inte den enda) är att kasta den omhändertagne i sinkabirum (gemenligen kallad fyllecell) för att sedan skicka hem efter tillnyktring.

En annan möjlighet är att ordna nödvändig omsorg på annat sätt, till exempel genom att skjutsa den druckne till de informella omsorger som kan stå till buds. Skulle till exempel TS föräldrar ringa (efter att ha blivit varskodda av annan part) för att ställa sina omsorger till förfogande, kan dessa utan problem utnyttjas, om polisen anser dem adekvata.

Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m är tämligen flexibel och full av möjligheter, inte alla av repressiv art. Bland annat finns följande passus:
Citat:
4 § En omhändertagen person som inte bereds vård på sjukhus eller någon annan vårdinrättning och inte heller tas om hand på något annat sätt eller annars kan friges får hållas kvar. (...)

Om vi nu gissar (på rätt så goda grunder) att TS varit så plakat (för att inte säga dum och oregerlig...) att polisen bedömt att ett omhändertagande varit av nöden, så kan man ju ha sett som en gudagåva om den drucknes föräldrar erbjudit sig att överta ansvaret (*) - på ungefär samma sätt som polisen i många fall scannar av sällskapet till den berusade och bedömer om ett formellt omhändertagande behövs, eller om fyllot har stabila kompisar som tar ansvar.

Lagstiftningen tillåter detta.

(*) TS egen uppgift:
Citat:
Som jag har förstått det var det min brors fru som ringde mina föräldrar som sedan kontaktade polisen
Efter det så blev jag skjutsad av polisen hem till mina föräldrar.
Senast redigerad av Bergakungen 2014-08-31 kl. 10:31.
Citera
2014-08-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Så de hade inte brutit mot sekretessen om de ringt din sambo, men gjorde det eftersom de ringde en annan anhörig (som dessutom var anmälaren)?

Nejdu.

Vidare är det inte dina föräldrar som har gjort bort dig, det har du lyckats med alldeles på egen hand. I tråden här såväl som i verkliga livet.

Förlåt om jag var lite otydlig:

Jag menar alltså att min svägerska hade istället för att ringa mina föräldrar kunnat ringa min sambo och tala om situationen samt bett min sambo att åka hem och ta hand om mig.

Sekretesslagarna gällande LOB är stränga men polisen på plats hade för det sen kunnat ringa min sambo och informera var jag befann mig.

Jag har fått berättat i efterhand att mina föräldrar visste egentligen inte särskilt mycket och polisen på plats begick tjänstefel genom att lämna ut sekretessbelagd information på telefon till mina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in