Citat:
Ursprungligen postat av
Gordon Blixt
Vet vi egentligen hur mycket detaljer föräldrarna redan visste?

Vi kan ju rulla upp det här "problemet" bakvägen:
Ett omhändertagande enligt LOB kan ju ske på litet olika sätt. En lösning, men inte den enda) är att kasta den omhändertagne i sinkabirum (gemenligen kallad fyllecell) för att sedan skicka hem efter tillnyktring.
En annan möjlighet är att ordna nödvändig omsorg på annat sätt, till exempel genom att skjutsa den druckne till de informella omsorger som kan stå till buds. Skulle till exempel TS föräldrar ringa (efter att ha blivit varskodda av annan part) för att ställa sina omsorger till förfogande, kan dessa utan problem utnyttjas, om polisen anser dem adekvata.
Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m är tämligen flexibel och full av möjligheter, inte alla av repressiv art. Bland annat finns följande passus:
Citat:
4 § En omhändertagen person som inte bereds vård på sjukhus eller någon annan vårdinrättning och inte heller tas om hand på något annat sätt eller annars kan friges får hållas kvar. (...)
Om vi nu gissar (på rätt så goda grunder) att TS varit så plakat (för att inte säga dum och oregerlig...) att polisen bedömt att ett omhändertagande varit av nöden, så kan man ju ha sett som en gudagåva om den drucknes föräldrar erbjudit sig att överta ansvaret (*) - på ungefär samma sätt som polisen i många fall scannar av sällskapet till den berusade och bedömer om ett formellt omhändertagande behövs, eller om fyllot har stabila kompisar som tar ansvar.
Lagstiftningen tillåter detta.
(*) TS egen uppgift:
Citat:
Som jag har förstått det var det min brors fru som ringde mina föräldrar som sedan kontaktade polisen
Efter det så blev jag skjutsad av polisen hem till mina föräldrar.