2014-08-30, 05:25
Medlem
Så du är egentligen arg på dina föräldrar som curlat dig i alla år, men tar ut din ilska på Polisen?
Citera
2014-08-30, 09:03
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vi väntar fortfarande på lagrum.
Er väntan är över:

Enligt 35 kap. 20 § första stycket 1 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) gäller sekretess hos en polismyndighet för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs och uppgiften hänför sig till verksamhet som enbart innefattar hjälp eller annat bistånd åt enskild.

Detta innefattar bl.a. ingripande med stöd av lagen (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. (se t.ex. RÅ 1994 not. 184).
Citera
2014-08-30, 10:14
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Er väntan är över:

Enligt 35 kap. 20 § första stycket 1 offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) gäller sekretess hos en polismyndighet för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs och uppgiften hänför sig till verksamhet som enbart innefattar hjälp eller annat bistånd åt enskild.

Detta innefattar bl.a. ingripande med stöd av lagen (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m. (se t.ex. RÅ 1994 not. 184).
I det här fallet var det ju dock föräldrarna som gjorde Polisen medvetna om personens förhållanden från första början, kan det då antas att TS skulle lida men om Polisen beviljade föräldrarnas önskan om att få honom hemskjutsad?
Citera
2014-08-30, 10:30
Moderator
evilhoneys avatar
Är du verkligen helt säker på att du inte i fyllan faktiskt bett om det själv eller okejat det när din svägerska sett till att dina föräldrar kontaktat polisen?
Då hamnar ju läget i ett helt annat.
Citera
2014-08-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vh137
Så du är egentligen arg på dina föräldrar som curlat dig i alla år, men tar ut din ilska på Polisen?

Ska jag vara helt ärlig är jag otroligt trött på min familj nu som gick över gränserna och behandlade mig som ett småbarn.

Min familj tycker jag borde ha sagt till polisen att:vederbörande är faktiskt myndig och får ta ansvar för sina handlingar helt själv!

Efter att ha lugnat ner mig lite sen igår när jag startade denna tråd har jag insett att felet ligger hos min familj och inte hos polisen
Citera
2014-08-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Är du verkligen helt säker på att du inte i fyllan faktiskt bett om det själv eller okejat det när din svägerska sett till att dina föräldrar kontaktat polisen?
Då hamnar ju läget i ett helt annat.

Det är jag så gott som helt säker på att jag inte gjorde.

Sen verkar det som min mamma ljuger för mig i och med att min mamma påstår att min svägerskas nummer var det senaste uppringda samtalet på min mobil.

(jag kollade dagen efter samtalsloggen på min mobil och min svägerskas nummer fanns inte med där som uppringt samtal)

Jag har insett sen igår när jag startade denna tråd att felet låg hos mina föräldrar och inte hos polisen.
Citera
2014-08-30, 11:00
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
Det är jag så gott som helt säker på att jag inte gjorde.

Sen verkar det som min mamma ljuger för mig i och med att min mamma påstår att min svägerskas nummer var det senaste uppringda samtalet på min mobil.

(jag kollade dagen efter samtalsloggen på min mobil och min svägerskas nummer fanns inte med där som uppringt samtal)

Jag har insett sen igår när jag startade denna tråd att felet låg hos mina föräldrar och inte hos polisen.
Väx upp och inse att felet ligger hos dig, inte hos varken dina föräldrar eller Polisen.

Om du nu är så jävla vuxen kunde du väl berättat det för polisen själv, istället för att tycka att din mamma borde berätta för polisen att du är vuxen. Hör du inte hur jävla illa det låter? Ta de orden i din mun en gång till, "Min mamma borde ha berättat att jag är vuxen".

Du är inte vuxen om du tycker att den meningen är okej.
Citera
2014-08-30, 11:12
Medlem
Bergakungens avatar
Om vi nu skall vara petiga, så inser nog polisen att ett formellt LOB-ingripande, ur den enskildes perspektiv, inte är att föredra före att hjälpa den LOB-värdige till en alternativ, relevant men inte lika offentlig omsorg. Att LOB:as innebär om inte annat risker för ingrepp i en del förmåner, till exempel att ha körkort respektive vapenlicens.

Jag kan faktiskt förstå att poliser med social kompetens och vana vid att handskas med unga vuxna kan bedöma att att hemfärd till någon med ansvar kan vara att föredra före att belasta arresten med en LOB-ning, i synnerhet på platser där det senare är mycket mer resurskrävande. Polisen sparar vanligen mycket tid och kraft på+ att dumpa berusade i "fyllezonen" (inte förgiftningszonen) hos någon som kan ta hand om dem, "de har inget bättre för sig" i ett sådant läge.

LOB är ju avsedd att vara ett tvångsmedel då inget annat kan fungera bättre.
Citera
2014-08-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Väx upp och inse att felet ligger hos dig, inte hos varken dina föräldrar eller Polisen.

Om du nu är så jävla vuxen kunde du väl berättat det för polisen själv, istället för att tycka att din mamma borde berätta för polisen att du är vuxen. Hör du inte hur jävla illa det låter? Ta de orden i din mun en gång till, "Min mamma borde ha berättat att jag är vuxen".

Du är inte vuxen om du tycker att den meningen är okej.

Felet låg hos min familj och till en liten del hos polisen

Jag vet att du försöker att trycka åt mig genom att hävda att jag bestämt har fel men du lyckas dessvärre inte.

Jag slog en signal till polisen nu i natt och frågade och jag fick som svar att polisen uppgifter om någon har blivit tagen för LOB är sekretessbelagda men att det är polis på plats som gör bedömningen om en kraftigt berusad person över 18 år som inte bor hemma längre ska köras ändå till sina föräldrar eller inte.
Citera
2014-08-30, 11:16
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
Felet låg hos min familj och till en liten del hos polisen

Jag vet att du försöker att trycka åt mig genom att hävda att jag bestämt har fel men du lyckas dessvärre inte.

Jag slog en signal till polisen nu i natt och frågade och jag fick som svar att polisen uppgifter om någon har blivit tagen för LOB är sekretessbelagda men att det är polis på plats som gör bedömningen om en kraftigt berusad person över 18 år som inte bor hemma längre ska köras ändå till sina föräldrar eller inte.
Men herregud människa, sluta skylla på dina föräldrar när de hjälper dig ur en knepig sits, det är så oförskämt och tragiskt att jag vet inte vad. Du väljer själv vad du vill ta åt dig av, men du har ju själv nu konstaterat att det inte var Polisen som gjorde fel. Det påstod du igår.

Imorgon, eller när du blivit lite vuxen, kommer du också att inse att det heller inte är dina föräldrar som har gjort fel här. Att du inte kan ta till dig det nu är uppenbart, men jag lovar dig att du kommer se annorlunda på situationen när du växt upp en smula.
Citera
2014-08-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Men herregud människa, sluta skylla på dina föräldrar när de hjälper dig ur en knepig sits, det är så oförskämt och tragiskt att jag vet inte vad. Du väljer själv vad du vill ta åt dig av, men du har ju själv nu konstaterat att det inte var Polisen som gjorde fel. Det påstod du igår.

Imorgon, eller när du blivit lite vuxen, kommer du också att inse att det heller inte är dina föräldrar som har gjort fel här. Att du inte kan ta till dig det nu är uppenbart, men jag lovar dig att du kommer se annorlunda på situationen när du växt upp en smula.

Jag kan medge att jag idag är bättre påläst än igår.

Det polisen gjorde fel i var att på telefon med mina föräldrar inte vägra delge info mina föräldrar de info de hade om mig mer än var jag befann mig.

Mina föräldrar gjorde felet att behandla mig som ett småbarn och skämma ut mig inför resten av min familj som inte kände till detta.

Just på grund av det kommer jag att avsäga mig kontakt med mina föräldrar för en period.

Jag bor förresten ihop med min sambo.
Citera
2014-08-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Er väntan är över:

Bra att du la upp detta här i tråden!

Jag hörde mig i natt även för med polisen som då bekräftade att uppgifter angående LOB är sekretessbelagda vilket innebar att polisen inte fick lämna ut info till mina föräldrar mer än platsen jag befann mig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in