2014-08-30, 12:46
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great-ape
från 27-36k innan skatt.

då kan jag förstå att det var enkelt för dig att spara 11' per månad
får man fråga vad du jobbar med?
Citera
2014-08-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
då kan jag förstå att det var enkelt för dig att spara 11' per månad
får man fråga vad du jobbar med?
Ssystemutvecklare
Citera
2014-08-30, 14:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollbenke
Har vi någon ekonom här på flashen som kan bekräfta att det verkligen kan vara så här enkelt (om man nu ser optimistiskt på framtiden som trådskaparen)?

Citat:
Gick från 0 till typ 1 miljon på 3,5 år utan att ens försöka. Hade inte ens nåt aktiesparande första 2 åren.
Spara 11k per månad = 462k
Bostadsrätt värdeökning från 1350k till 2000k = 650k (507k efter skatt)
Totalt = 969k
Synd bara att 1 miljon inte är så mycket pengar

Den första miljonen är svårast sedan kommer den andra en efter en. Jag har skapat ett betydligt större kapital genom sparande och goda investeringar, alla som har viljan kan bli (mång)miljonär.

Avanza Zero är mycket bra då det är en helt gratis men den investerar helt i Stockholmsbörsen som är en högriskmarknad. För bättre riskspridning kan man komplettera med Nordnets superfonder för övriga nordiska länder och kanske också andra fonder mot andra marknader.
Citera
2014-08-30, 15:49
Medlem
FrankBuck du får gärna utveckla nedanstående. Sparar man 12000/år får man väl dra av det på årsinkomsten och på så sätt undkommer man att skatta på dessa pengar. Man sparar ca 30-55 %!?

Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
..men smart som han är har han gjort pensionsavsättningar (som självklart räknas till hans förmögenhet) och får därför tillbaka 12 000 per år på skatten

Tips på vad man mer kan göra för att undkomma vissa skatter, vardagskostnader eller annat??

- Gå ur Svenska kyrkan (ingen kyrkoskatt)
- ....
Citera
2014-08-30, 15:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
FrankBuck du får gärna utveckla nedanstående. Sparar man 12000/år får man väl dra av det på årsinkomsten och på så sätt undkommer man att skatta på dessa pengar. Man sparar ca 30-55 %!?

Tips på vad man mer kan göra för att undkomma vissa skatter, vardagskostnader eller annat??

- Gå ur Svenska kyrkan (ingen kyrkoskatt)
- ....

Ska du undkomma beskattning av tjänsteinkomst måste du göra avsättningar till pensionssparande i olika former men jag skulle inte rekommendera det. Dels blir pengarna låsta till åtminstone 55 års ålder och dels kommer de tas upp till beskattning då när du tar ut dem. Om det ändå låter bra bör du tänka på att skatterna hittills alltid har höjts från årtioende till årtionde.
Citera
2014-08-30, 17:05
Medlem
nins avatar
Citat:
Gick från 0 till typ 1 miljon på 3,5 år utan att ens försöka. Hade inte ens nåt aktiesparande första 2 åren.
Spara 11k per månad = 462k
Bostadsrätt värdeökning från 1350k till 2000k = 650k (507k efter skatt)
Totalt = 969k
Synd bara att 1 miljon inte är så mycket pengar
Dessa 507K finns bara om du säljer lägenheten för det. Och då kommer vi till nästa problem. Så länge du inte flyttar till ett sämre område eller ut på "landet", så kommer priserna på de lägeheterna du ska köpa också gått upp i värde.
Citera
2014-08-30, 18:41
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Dessa 507K finns bara om du säljer lägenheten för det. Och då kommer vi till nästa problem. Så länge du inte flyttar till ett sämre område eller ut på "landet", så kommer priserna på de lägeheterna du ska köpa också gått upp i värde.
Dessutom finns det risk för att bostadspriserna sjunker ordentligt de kommande åren. Boprisrallyt kan inte pågå så länge till. Köp bostad för all del, men spekulera inte i den.
Citera
2014-08-30, 19:16
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Dessutom finns det risk för att bostadspriserna sjunker ordentligt de kommande åren. Boprisrallyt kan inte pågå så länge till. Köp bostad för all del, men spekulera inte i den.
Mycket klokt sagt. Men jag tror Stockholmsrejset kommer hålla i sig längre än övriga landet. Därmed inte sagt att jag tycker man ska spekulera, om man nu inte har groteskt mycket stålar.

MVH/Gnomegirl
Citera
2014-08-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Absolut. Jag kallar inte mig själv miljonär heller, det skulle jag endast göra om jag hade 1 miljon på kontot eller i värdepapper, utan lån
Citera
2014-08-30, 21:40
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den första miljonen är svårast sedan kommer den andra en efter en. Jag har skapat ett betydligt större kapital genom sparande och goda investeringar, alla som har viljan kan bli (mång)miljonär.

Avanza Zero är mycket bra då det är en helt gratis men den investerar helt i Stockholmsbörsen som är en högriskmarknad. För bättre riskspridning kan man komplettera med Nordnets superfonder för övriga nordiska länder och kanske också andra fonder mot andra marknader.
Fast frågan är om man verkligen ska gå in på ett indexsparande i nuläget. Många börser är på all time high och förr eller senare kommer de att gå ner. Börsen är övervärderad i mitt tycke. Om man nu ska gå in i index ska man göra det successivt. Att lägga in allt kapital nu i superfonderna/avanza zero i dagsläget är inget vidare. Om man gör det månadsvis så sprider man riskerna, och man kommer vinna i längden.

Bara mina egna tankar, och medger ödmjukt att jag inte kan ett skit.
Citera
2014-08-30, 21:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast frågan är om man verkligen ska gå in på ett indexsparande i nuläget. Många börser är på all time high och förr eller senare kommer de att gå ner. Börsen är övervärderad i mitt tycke. Om man nu ska gå in i index ska man göra det successivt. Att lägga in allt kapital nu i superfonderna/avanza zero i dagsläget är inget vidare. Om man gör det månadsvis så sprider man riskerna, och man kommer vinna i längden.

Kan väl i stort hålla med men samtidigt kan det stiga betydligt längre tid än folk tror. Om man inte har ett osvikligt väderkorn för när det ska falla är det enligt min mening bättre att hänga med så länge trenden är upp. Om man däremot inte är inne i marknaden är det som du säger en god idé att gå in successivt.

Personligen är jag också tveksam till högt värderade aktier som t.ex. HM på Stockholmsbörsen. Att det är ett mycket fint bolag räcker inte för att övertyga mig om den mycket höga värderingen är befogad. Det är också ett skäl till att jag är tveksam till att stoppa allt i Avanza Zero, jag vill hellre ha en större riskspridning mot t.ex. Norge, Danmark och Sverige som nordnets superfonder kan ge.

Alternativt om man har större kompetens och större kapital kan man bygga upp en portfölj av aktier.
Citera
2014-08-30, 22:00
Medlem
Citat:

Nu är antagligen en lika bra tid att gå in som vilken som helst. Det är många som försökt spå när toppen eller botten är nådd. Få lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in