Citat:
Ursprungligen postat av
Cosmo.Kramer
Fast frågan är om man verkligen ska gå in på ett indexsparande i nuläget. Många börser är på all time high och förr eller senare kommer de att gå ner. Börsen är övervärderad i mitt tycke. Om man nu ska gå in i index ska man göra det successivt. Att lägga in allt kapital nu i superfonderna/avanza zero i dagsläget är inget vidare. Om man gör det månadsvis så sprider man riskerna, och man kommer vinna i längden.
Bara mina egna tankar, och medger ödmjukt att jag inte kan ett skit.
Kan väl i stort hålla med men samtidigt kan det stiga betydligt längre tid än folk tror. Om man inte har ett osvikligt väderkorn för när det ska falla är det enligt min mening bättre att hänga med så länge trenden är upp. Om man däremot inte är inne i marknaden är det som du säger en god idé att gå in successivt.
Personligen är jag också tveksam till högt värderade aktier som t.ex. HM på Stockholmsbörsen. Att det är ett mycket fint bolag räcker inte för att övertyga mig om den mycket höga värderingen är befogad. Det är också ett skäl till att jag är tveksam till att stoppa allt i Avanza Zero, jag vill hellre ha en större riskspridning mot t.ex. Norge, Danmark och Sverige som nordnets superfonder kan ge.
Alternativt om man har större kompetens och större kapital kan man bygga upp en portfölj av aktier.