2014-08-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Men kära lilla vän. DU tar fram budgeterade utgifts siffror för en student i din sparbudget. DU säger att man kan ha två jobb. DU säger att en student kan få en lön på 25 000, det säger väl sig själv att det handlar om två heltidsjobb om en student kan tjäna 25 000/mån per jobb.

Lägg upp en detaljerad arbetsmånad som gör att man klarar av två jobb o 25 K per jobb.

Edit : Jag hävdar fortfarande att studietider osv ska ingå i din uträkning, för det är ändå du som börjat med att räkna för studentutgifter

Han menar att om en student klarar sig på 5000kr/månad så bör vilken annan person som helst också göra det, oavsett om den studerar eller inte. Dock är jag tveksam till att en student klarar sig på det, såvida man inte bor gratis.
Citera
2014-08-29, 11:37
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Han menar att om en student klarar sig på 5000kr/månad så bör vilken annan person som helst också göra det, oavsett om den studerar eller inte. Dock är jag tveksam till att en student klarar sig på det, såvida man inte bor gratis.

Precis, jag fattar inte vad som är så otydligt och som jag skrev i tidigare inlägg har jag INTE sagt att han ska studera

Jag tog studenter som exempel på folk som klarar sig på lite pengar och angav 5 000 kr i månaden som en riktlinje...
Citera
2014-08-29, 12:02
Medlem
Kul att diskussionen håller i sig

Angående mitt månadsspar så kan jag beskriva lite hur det är tänkt.

Kostnader/utgifter

Boende: 7000 SEK (ränta, avgift/hyra, drift/underhåll)
Livsmedel: 2000 SEK
Transport: 700 SEK
Tele&försäkring: 500 SEK
Träning/gym: 300 SEK

Kläder & hälsa: 1000 SEK
Restaurang: 500 SEK
Krog/alkohol: 350 SEK
Övriga Nöjen: 250 SEK

Tot 12600 SEK/månad

Är väl medveten om att det inte är några superpressade månadskostnader men det är troligen så jag kommer leva under de kommande åren.

Vad hade ni ändrat för att minska mina levnadskostnader?
Senast redigerad av IAMGOINGTOSUCCEED 2014-08-29 kl. 12:15.
Citera
2014-08-29, 13:01
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Kul att diskussionen håller i sig

Angående mitt månadsspar så kan jag beskriva lite hur det är tänkt.

Kostnader/utgifter

Boende: 7000 SEK (ränta, avgift/hyra, drift/underhåll)
Livsmedel: 2000 SEK
Transport: 700 SEK
Tele&försäkring: 500 SEK
Träning/gym: 300 SEK

Kläder & hälsa: 1000 SEK
Restaurang: 500 SEK
Krog/alkohol: 350 SEK
Övriga Nöjen: 250 SEK

Tot 12600 SEK/månad

Är väl medveten om att det inte är några superpressade månadskostnader men det är troligen så jag kommer leva under de kommande åren.

Det är ju svårt att säga utan att veta vad du kan ändra. En uppenbar post är ju alkohol men det är ju ingen stor kostnad för dig. Vad är hälsa under kläder?
Citera
2014-08-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Det är ju svårt att säga utan att veta vad du kan ändra. En uppenbar post är ju alkohol men det är ju ingen stor kostnad för dig.

Absolut, samtliga av de fyra nedersta punkterna är ju rena nöjen. Totalt 2100 sek/månaden kanske är i översta laget..

Citat:
Vad är hälsa under kläder?

Kläder, klippning, hygienartiklar & kosttillskott.
Citera
2014-08-29, 14:22
Medlem
Citat:
Du kan ju kolla på Superspararna som går på femman (eller trean?). Finns på deras playtjänst antar jag.
Citera
2014-08-29, 15:05
Medlem
Citat:
Jag ska bli miljonär! Det är ett mål som jag ska nå, och mina förhoppningar är att fixa det på 4,5 år.

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 375 000
Lån: 200 000
Netto: +175 000

Min "nettoförmögenhet" ska alltså växa 825 000 sek på 54 månader.

Tanken är:
0-1 år
Köpa lägenhet
Månadsspara 10 000 i Avanza Zero

1-2 år
Månadsspara 11 000 i Avanza Zero

2-3 år
Månadsspara 12 000 i Avanza Zero

3-4,5 år
Månadsspara 13 000 i Avanza Zero

= Nettoförmögenhet på +1 000 000 sek
----------------------------------------------------------------------------------

För att detta ska generera i 1 miljon förutsätts följande:
- Lägenheten ökar i värde med 2% (genomsnitt/år)
- Avanza zero ökar med 7% (genomsnitt/år)
- Insättningarna görs till ett investeringssparkonto med ränta på 2% (genomsnitt/år)

----------------------------------------------------------------------------------

Detta är alltså rätt så optimistiskt räknat och det enda jag kan vara säker på är att det inte faller ut precis som planerat. Förslag på hur jag förvaltar mina tillgångar på annat sätt för att nå mitt mål??

Har vi någon ekonom här på flashen som kan bekräfta att det verkligen kan vara så här enkelt (om man nu ser optimistiskt på framtiden som trådskaparen)?
Citera
2014-08-29, 17:02
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollbenke
Har vi någon ekonom här på flashen som kan bekräfta att det verkligen kan vara så här enkelt (om man nu ser optimistiskt på framtiden som trådskaparen)?
Ta upp ett excelblad och räkna.... I teorin är det precis så enkelt!
Det är praktiken som hinner ikapp och äter upp de flesta. Det är helt enkelt förjävla tråkigt att inte unna sig några extravaganser utan orka spara alla pengar man får ihop i åratal. När du börjar få sisådär 10k att bränna på roliga grejer i månaden ska du skita i det, jobba på och knappt märka av att du har en bra lön, år ut och år in. Det är den psykiska barriären som är störst.
Citera
2014-08-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Ta upp ett excelblad och räkna.... I teorin är det precis så enkelt!
Det är praktiken som hinner ikapp och äter upp de flesta. Det är helt enkelt förjävla tråkigt att inte unna sig några extravaganser utan orka spara alla pengar man får ihop i åratal. När du börjar få sisådär 10k att bränna på roliga grejer i månaden ska du skita i det, jobba på och knappt märka av att du har en bra lön, år ut och år in. Det är den psykiska barriären som är störst.

Exakt, det vanligaste problemet är att när man har en liten sparkassa så börjar man spendera, så köp inte ett hus utan bo gärna i bostadsrätt, du slipper att klippa gräset, grillfest med grannen, dubbelgarage, 3 sovrum och grannar.

Summa summarum: Spara gör man när man inte äger ett eget hem/hus.

Att spara till ett eget hem är en annan sak, då gnider man som fan men när vid ett husköp så är det ett stort svart hål du häller ned pengar i, men det hålet har 100% kickback om du inte bygger en pool.
Senast redigerad av Sherlocks 2014-08-29 kl. 20:55.
Citera
2014-08-30, 03:11
Medlem
Gick från 0 till typ 1 miljon på 3,5 år utan att ens försöka. Hade inte ens nåt aktiesparande första 2 åren.
Spara 11k per månad = 462k
Bostadsrätt värdeökning från 1350k till 2000k = 650k (507k efter skatt)
Totalt = 969k
Synd bara att 1 miljon inte är så mycket pengar
Citera
2014-08-30, 10:21
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great-ape
Gick från 0 till typ 1 miljon på 3,5 år utan att ens försöka. Hade inte ens nåt aktiesparande första 2 åren.
Spara 11k per månad = 462k
Bostadsrätt värdeökning från 1350k till 2000k = 650k (507k efter skatt)
Totalt = 969k
Synd bara att 1 miljon inte är så mycket pengar

att spara 11 000kr(efter skatt) per månad beror på vilken lön du hade?
Citera
2014-08-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
att spara 11 000kr(efter skatt) per månad beror på vilken lön du hade?
från 27-36k innan skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in