2014-08-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Hur känns det hittills ? Tänkte nu när dosen gått ur kroppen om du tog det tidigt i morse.

den där energin, men ändå lugn i kropp och (framförallt) knopp, börjar väl klinga av något. mår fortfarande helt okej dock
Citera
2014-08-29, 18:33
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
den där energin, men ändå lugn i kropp och (framförallt) knopp, börjar väl klinga av något. mår fortfarande helt okej dock

Låter bra det Skönt att du inte får biverkning som ritalin,concerta ger.
Citera
2014-08-29, 20:07
Medlem
Citat:

ja är mest trött, seg och lite ofokuserad nu. inte sådär megaångest och hjärtklappning som jag hade på concerta.
Citera
2014-08-29, 21:19
Medlem
gulligumsans avatar
Men är de ingen annan som inte får några biverkningar på concerta/ritalin?
Jag förstår inte. Alla jag pratat med har sagt att de är något jobbigt i det på något sätt.
Läkaren förvarnade mig också om att concerta är jobbigt när de går ur kroppen men att ritalin är ännu jobbigare.
Men jag har inte känt nånting. Jag känner ingen "kick" heller eller någon plöttslig påtaglig effekt.

Kan de vara så att läkaren felbedömt min "adhd" och jag bara är drogpåverkad ist?
Citera
2014-08-29, 22:18
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Men är de ingen annan som inte får några biverkningar på concerta/ritalin?

Jag fick biverkningar av Concerta, men inte av snabbt metylfenidat.

Förutom då ett absurt nikotinbegär.

Ibland känner jag när MF börjar verka, ibland inte. Beror helt på vad jag gör, hur jag mår annars, hur jag ätit och sovit.

Med snabbt metylfenidat märker jag att effekten tar slut främst på att jag blir fysiskt mer klumpig (vilket jag normalt också är, inte så där fantastiskt koordinerad om jag inte primärt koncentrerar mig på det), nån gång kan jag få en kort period av att inte hitta ord eller bli litet allmänt småsur i typ 5-10 minuter. Men det beror också helt på vad jag gör, allmänt mående, mat & sömn.

Jag tycker MF i allmänhet är en mycket "snäll" medicin.

Jag betraktar mig inte som ADHD, och min officiella diagnos är nåt i stil med "atypisk autismspektrumstörning". Men när man ser hur min hjärna reagerat på metylfenidat, så är där ju nog en hel del som pekar mot störningar i uppmärksamhet och impulskontroll.

Diagnoser är kanske inte heller det viktigaste, utan det viktiga är kanske att hitta medel som gör att man fungerar bättre.
Citera
2014-08-30, 09:38
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag fick biverkningar av Concerta, men inte av snabbt metylfenidat.

Förutom då ett absurt nikotinbegär.

Ibland känner jag när MF börjar verka, ibland inte. Beror helt på vad jag gör, hur jag mår annars, hur jag ätit och sovit.

Med snabbt metylfenidat märker jag att effekten tar slut främst på att jag blir fysiskt mer klumpig (vilket jag normalt också är, inte så där fantastiskt koordinerad om jag inte primärt koncentrerar mig på det), nån gång kan jag få en kort period av att inte hitta ord eller bli litet allmänt småsur i typ 5-10 minuter. Men det beror också helt på vad jag gör, allmänt mående, mat & sömn.

Jag tycker MF i allmänhet är en mycket "snäll" medicin.

Jag betraktar mig inte som ADHD, och min officiella diagnos är nåt i stil med "atypisk autismspektrumstörning". Men när man ser hur min hjärna reagerat på metylfenidat, så är där ju nog en hel del som pekar mot störningar i uppmärksamhet och impulskontroll.

Diagnoser är kanske inte heller det viktigaste, utan det viktiga är kanske att hitta medel som gör att man fungerar bättre.

oki! Ja de verkar ju vara olika. Jag ska väl va glad att jag inte har biverkningar.
Har inte alla kriterier starka för adhd men endå på över gränsen för att få diagnosen.
Och trotts att mina "svårigheter" är rätt milda så tar jag 54mg concerta och 10mg ritalin... så hissen kan ju inte vara riktigt ända upp haha
Citera
2014-08-30, 13:36
Medlem
Citat:

idag är andra dagen på elvanse och jag har SJUKT kass aptit. trots att jag äter zyprexa också.
Citera
2014-08-30, 19:17
Medlem
Powens avatar
Citat:
idag är andra dagen på elvanse och jag har SJUKT kass aptit. trots att jag äter zyprexa också.

Har med taskig aptit men det blir bättre efter någon vecka. Man får tvinga i sig käk fast det är jävligt svårt.
Citera
2014-08-30, 19:18
Medlem
Citat:
Har med taskig aptit men det blir bättre efter någon vecka. Man får tvinga i sig käk fast det är jävligt svårt.

hade det på concerta också. gick ner 3.1kg första knappt fyra veckorna.
Citera
2014-08-30, 19:19
Medlem
Powens avatar
Citat:
hade det på concerta också. gick ner 3.1kg första knappt fyra veckorna.

Tvinga i dig mat! Kommer bli lättare med aptiten efter någon vecka som sagt.
Citera
2014-08-31, 15:54
Medlem
Citat:
Tvinga i dig mat! Kommer bli lättare med aptiten efter någon vecka som sagt.

haha det gör inget att jag går ner har gått upp en massa neuroleptika-kilon tidigare. tredje dagen på elvanse känns inte alls lika bra som dom två tidigare idag är jag mer rastlös, har ångest och allt känns allmänt jobbigt. tillfällighet kanske?
Citera
2014-08-31, 16:30
Medlem
Cruella de Vils avatar
Det kan säkert vara lite svajigt i början när man fasar in en ny medicin. Sen har man ju normalt bättre och sämre dagar.

Sämre aptit hade jag förövrigt gärna tackat ja till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in