Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Vad som slår mig är två saker; dels hur väl
transaktions-volymen följer
priset (men det kanske är fullt normalt?) och dels hur väldigt trappstegsformad utvecklingen har varit. Om man bortser från toppnoteringarna ($27, $170 resp. $1000) så känns det som om kursen vid varje hopp har betett sig precis som vid en klassisk bubbla. Enda skillnaden är att korrektionen alltid har bromsats upp och jämnat ut sig till en platå med förhållandevis stabil kurs på en avsevärt högre nivå än innan respektive uppgång. Krashen har liksom uteblivit varje gång.
Jag tror att ju mer revolutionerande och omvälvande en teknik är, desto mer tid behövs för att den ska etableras. Speciellt när fördelarna inte är intuitiva och tekniken lite abstrakt. Jag skulle tro att herr Gutenbergs första produkter inte heller såg så speciellt vackra ut i jämförelse med "riktiga" handskrivna böcker. Att hans teknik sedan behövde 400 år på sig för att bli snabbare än den vid det laget tusenåriga, klassiska, kinesiska boktryckarkonsten är det nog få som tänker på.
Tycker egentligen inte bubbeltendenserna är så konstiga eftersom priset är spekulationsbaserat, det skapar ju naturligt bubblor. Därav alla facepalms när folk i december försökte hävda att "
bitcoin är en bubbla" (snarare än exempelvis "bitcoin är
i en bubbla". En 12-åring ska inte förlåtas för den typen av analys, men när det gäller ny teknik drabbar den plötsligt en majoritet.
Min egen känsla för kryptos framtid är att det aldrig kommer att komma en punkt där vi plötsligt går över till kryptobaserat ekonomisystem, vi kommer bara någon gång på efterhand att inse att vi
har gått över till krypto. Den IT-baserade decentralieringsprocessen är i full gång i samhället, centrala instanser får mindre och mindre betydelse för varje dag som går. Det sker i själva verket redan i en rasande takt, men nästan ingen märker det. Det formuleras lätt i media (och i samhällsdebatten) som att exempelvis EU får större makt, men det är förstås en ren illusion: centralstyrningen över europa får en större bit av en kaka som minskar i en rasande takt.
Jag pratade faktiskt med en dam i 60-70 års åldern och imponerades starkt över att hon på egen hand tog upp att hon trodde att det vi
inte officiellt kvantifierar och räknar på idag håller på att springa förbi det vi kvantifierar och räknar på. D.v.s. att den i någon mån
betydande delen av samhället snart utspelar sig i en dimension hon inte ens ser, och en dimension som fortsatt beskrivs som något avvikande av gammelmedia. Lämplig vision är då exempelvis "viktiga" herrar som sitter på ett centraliserat EU-toppmöte världen vid någon punkt inte ens observerar. Vid någon lite senare punkt finns ingen budget för det.
Något som gör mig lite fascinerad är att folk de senaste 10-15 åren faktiskt bryr sig mindre och mindre om demokratisk omröstning i den bemärkelse att det handlar om gemensam styrning. Det indikerar att människor redan agerar utefter att centrala instanser har minskat i betydelse - utan att dra den analytiska kopplingen att så är fallet. Detta plus att bitcoin/krypto per konstruktion inte kan vara kontroversiellt (decentraliserade fria marknader är per definition inte kontroversiella) får mig att tro att det kommer ske helt sömlöst snarare än genom någon form av avancerad revolt.
Till aggressiva nya flumliberalers stora förtret.