2014-08-29, 15:36
Medlem
Alkoholism är väl klassat som en sjukdom?

Jag tror att ditt säkraste kort är att hålla dig till sanningen.
Fixa intyg från soc och behandlingarna som du skickar med.
Du kan ju utelämna vissa detaljer kanske. Lita på magkänslan eller ta hjälp av någon du litar på.

Du verkar väl medveten om din sjukdom och fast besluten att ta tag i livet och göra rätt för dig.
Håll dig torr och kämpa vidare så löser det sig i slutändan.

Starkt jobbat!
2014-08-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Shit, det var hårda bud om med tanke på så få poäng. Jag behöver 9,5hp innan jag kan ansöka och eftersom jag klarat den första delen redan så kan jag ta dessa poäng först i december.
Skadar aldrig att försöka. Det är ju trots allt en människa som läser sakerna, och en människa som fattar ett beslut. Och människor gör lite som de vill.
2014-08-29, 16:21
Medlem
Har själv skrivit 2 stycken brev som gav mig studielån igen, dock för 12 år sedan. De som du har skrivit i trådstarten fungerar alldeles utmärkt. Puts till hela historien och försök ge en bra anledning till varför du började dricka alkohol.
2014-08-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulser
Har själv skrivit 2 stycken brev som gav mig studielån igen, dock för 12 år sedan. De som du har skrivit i trådstarten fungerar alldeles utmärkt. Puts till hela historien och försök ge en bra anledning till varför du började dricka alkohol.

Det är ju ganska irrelevant eftersom reglerna åtstramades år 2010. Innan 2010 var snyftbrev vanliga och även kårverksamhet och felval av studie var godkända skäl att misslyckas, efter 2010 behövs i allmänhet läkarintyg och intyg på dödsfall i familjen.

TS: Jag tror dock inte att det är kört för dig eftersom du varit inlagd och haft myndighetskontakt vilket innebär att du har papper på dina problem. Testa och var noga med att styrka med intyg.
2014-08-29, 16:38
Medlem
Hej! Håller på med CSN och allt vad det innebär. Vill söka för ett läsår och inte bara en termin vilket jag gjorde senast. På mina sidor står det "Du får inte välja överlappande tider" kan inte gå vidare. Förstår inte. Någon som kan hjälpa mig?
2014-08-29, 16:50
Medlem
Vad händer med OMXS när bostadsbubblan spricker? Eller när statsfinanserna kollapsar till följd av fortsatt massinvandring?

Påverkas börsen av dessa scenarion?
2014-08-29, 16:59
Bannlyst
Så här jag skrivit än så länge, är det något jag bör ta bort/ändra eller lägga till?

Jag har bara kopierat texten så sidbrytningen kan se lite skum ut.

2014-08-29, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pulser

Vad berodde dina ej klarade poäng på? Hur många poäng var det frågan om?
2014-08-29, 17:17
Medlem
Nyfiken: Varför sökte du inte någon random sommarkurs för att ta igen poängen? 9,5 HP är inte särskilt mycket.
2014-08-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Vad händer med OMXS när bostadsbubblan spricker? Eller när statsfinanserna kollapsar till följd av fortsatt massinvandring?

Påverkas börsen av dessa scenarion?

Beror självklart på varför bostadsbubblan spricker. Exempelvis chockhöjda räntor som gör att folk inte kan låna större summor skulle troligen också leda till en nedgång på börsen då låga räntor är något som håller börsen uppe (billigt för företag att investera samt dålig ränta på sparkonton)

Om statsfinanserna kollapsar, och exempelvis en stor del kommunalt/statligt anställda blir av med jobben så kommer konsumtionsefterfrågan minska, och det slår olika mot olika företag. En del är relativt icke-konjukturkänsliga (typ SCA, folk behöver blöjor, bindor etc. även i kristider) medan andra är mer känsliga (typ Volvo, efterfrågan på lastbilar är inte lika stor i kristider). Företag som har stor export påverkas inte lika mycket som de med stor inhemsk handel. Generellt sett har OMXS30 rätt stor export.
2014-08-29, 19:07
Medlem
Topppis avatar
om man pluggar på UNI utan att ta något bidrag, å får 0 poäng sammanlagt i slutet.
sedan söker man en annan termin till csn, tar csn in fakta från skolor även fast eleverna inte har sökt något CSN för det tidigare?

alltså att dom nekar för dom är rädda att eleven inte presterat tidigare, men ej sökt pengar då men gör det nu så vill dom ej ge bidrag för det?
2014-08-29, 19:16
Medlem
Drog iväg ett snyftbrev för ett par år sen. Körde något i stil med att en kompis mamma hade dött, varpå han började knarka. Vilket ledde till att han kunde ringa mig mitt i natten berusad, desperat och självmordsbenägen. Detta var ju så klart något som en vän (av min kaliber) måste ställa upp på, vilket gick ut över studierna.

Efteråt kände jag en viss skam på grund av bristande fantasi och författartalang. Tänkte att det här går dem aldrig på, men det gjorde dem.

Möjligt att dem har blivit hårdare dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in