2014-08-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du får vackert vänta. Det finns inget som ger dig dispens. Behöva pengarna bättre? Lovar att det skulle alla, eller åtminstone väldigt många, säga.
Alright! Bara undrade om det fanns någon möjlighet till detta. Tack för svar!
2014-08-29, 02:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Vad tros om

Danske Global Invest 150k
H&M 20k
Netflix 10k
ICA 20k
2014-08-29, 02:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag förstår inte riktigt frågan. Inflation är penningvärdesförsämring, dvs reala värden blir nominellt dyrare på grund av att tillgången till penningmängden har ökat mer än efterfrågan.

En gurka eller en HM-aktie kostar 10% mer efter ett år med 10% inflation.

Det är ingenting som "anpassar sig" och det finns ingen eftersläpning.
Du har pm från mig förresten.
2014-08-29, 14:25
Bannlyst
Behöver hjälp med snyftbrev till CSN

Förra året läste jag ett kandidatprogram (Astronomi) men insåg rätt fort att jag glömt all fysik ifrån gymnasiet (nästan 20 år sedan) men matten gick hyffsat.

Vill ha hjälp med att sammanfatta på bra sätt och kanske inte ta med allt?

Fick inte studiemedel i december månad 2013 och jag stod utan pengar.
Det var då helvetet började, börja supa för pengarna jag fick i slutet av Dec 2013-12-20 (sista utbetalningen) och orkade inte/tappade sugen att plugga. Detta drickande eskalerade i rasande fart och strax efter nyår blev jag inlagd (ringde själv) utav polisen till StGöran BAS. Efter några dygn åkte jag hem igen, supandet fortsatte och jag blev intagen inte mindre än 5ggr (dock alltid frivilligt) till BAS. Senaste gången jag var där fick jag kontakt med en annan patient. Hon var fyra år äldre än jag och hade druckit vodka dagligen pga kraschat förhållande (sa hon, dock var hon alkoholist)

Efter ett tag så föreslog hon att vi skulle ses utanför och "gå på möten"
Eftersom jag var rätt vilsen i själen då så nappade jag på det.
Jag blev utskriven efter några dygn och hon två dagar senare. Då träffas vi och jag har då köpt några öl. Jag frågar henne om det är ok, och vips så är vi båda på bolaget i sumpan och hon köper vodka och öl till mig. Vi åker hem till henne, dricker och sen hamnar vi hennes säng.

Hon erbjuder sig även att jag kan bo där och jag tackar ja till det, eftersom jag inte har inkomst. Det slutar efter ett tag med mycket fyllebråk som jag inte vill gå in på närmare.

Detta supande pågår hela januari/februari/mars då jag söker upp socialen i Sumpan (februari) om mitt destruktiva drickande och att studierna blev lidande.Behöver dessutom pengar. De tycker jag ska in på behandlingshem , tackar först nej men ringer upp min handläggare på fyllan några dagar efteråt och säger jag är intresserad.

Någon dag senare ringer hon och säger hennes chef gett sitt medgivande att skicka mig på behandling (betald av soc) i 3 månader i Söderhamn.

Åker dit med tåg, stannar på avgiftning cirka 1 vecka. Är sedan på "behandling" 12steg i fem veckor (vilket är minimumtiden) sen vill jag åka hem igen.

Har skulder till kronis vid detta laget pga ej betalda sms-lån,hyra,el och annat kraffs. Totallt cirka 25 tusen.

Träffar en tjej som jag chattar med på nätterna , vi bestäms för att ses så jag skriver ut mig efter cirka 6 veckor. Åker till henne, får hjälp med mina skulder och vill återuppta studierna , denna gång dock endast genom läsa matematik (en kurs i taget).

Vi bor numera i mina lägenhet (som jag lyckades behålla i grevens tid)

Den första kursen är Matematik 1 och jag har redan klarat E-tentorna (9hp) så dessa behöver jag ej göra om. Detta innebär att mina första poäng kan fås först på Seminariekurs, Datorlabbar och två tentor (3hp/3hp/15hp) och jag behöver 9,5hp för att få studiemedel. Eftersom jag redan klarat e-tentorna kommer dessa poäng in tidigarst i slutet av December då första tentan i Algebra går.

Vad ska jag skriva för att CSN ska överväga att ge mig studiemedel ifrån start , 1 sep (måndag)?

Edit: Går regelbudet till missbruksvården 1ggr/vecka och äter medicin för alkoholsug (Naltrexon).
Har inte druckit sen juli månad.

Tips, erfarenhet?
Senast redigerad av MrHolst 2014-08-29 kl. 14:35.
2014-08-29, 14:36
Medlem
Funkar ej längre med snyftbrev.
2014-08-29, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Funkar ej längre med snyftbrev.
Inte? Varför ber de då en skriva ett brev om man anser man vill ha studiemedel av särkilda saker man inte har kunnat råda över.(nu är ju inte detta riktigt sant)
Man har knappast något att förlora.

Om du har särskilda skäl som påverkat dina studier, kan vi ta hänsyn till det när vi gör vår bedömning. Vi vill då att du meddelar det till oss. Du ska noga beskriva det som har hänt och hur det har påverkat dina möjligheter att klara av dina studier och tentor. Du måste också visa att det finns ett klart samband i tid mellan det som har hänt och dina bristande studieresultat.

De särskilda skäl som vi kan ta hänsyn till är exempelvis om
- du eller en nära anhörig varit sjuk
- en nära anhörig avlidit
- du varit med om andra liknande situationer du inte kunnat råda över.
Senast redigerad av MrHolst 2014-08-29 kl. 14:47.
2014-08-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst

[/i]

Tycker du att din situation stämmer med något av dessa alternativ? Du valde själv att skita i skolan och supa upp pengarna. Det var ett aktivt val av dig, alltså ingenting "du inte kunnat råda över".
2014-08-29, 15:07
Medlem
Jag hade ett dödfall inom familjen och ville ha det som ursäkt för ynka 3hp och några år senare en svår sjukdom som jag inte anmälde när jag fick den utan flera månader senare då det blev klart att jag inte klarade en tenta och låg på 15 poäng för lite. (eller ja, det var väl lite mindre då man inte behöver 100% för att få csn)

I inget av fallen gav csn med sig. Men vem vet hur de ser på alkoholproblem.
2014-08-29, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
Jag hade ett dödfall inom familjen och ville ha det som ursäkt för ynka 3hp och några år senare en svår sjukdom som jag inte anmälde när jag fick den utan flera månader senare då det blev klart att jag inte klarade en tenta och låg på 15 poäng för lite. (eller ja, det var väl lite mindre då man inte behöver 100% för att få csn)

I inget av fallen gav csn med sig. Men vem vet hur de ser på alkoholproblem.

Kan jag säga att min dvärgkanin BoRagnar råkade hoppa in i micron medan jag tittade bort?

*Skämtar*

Shit, det var hårda bud om med tanke på så få poäng. Jag behöver 9,5hp innan jag kan ansöka och eftersom jag klarat den första delen redan så kan jag ta dessa poäng först i december.
2014-08-29, 15:26
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Inte? Varför ber de då en skriva ett brev om man anser man vill ha studiemedel av särkilda saker man inte har kunnat råda över.(nu är ju inte detta riktigt sant)
Man har knappast något att förlora.

Om du har särskilda skäl som påverkat dina studier, kan vi ta hänsyn till det när vi gör vår bedömning. Vi vill då att du meddelar det till oss. Du ska noga beskriva det som har hänt och hur det har påverkat dina möjligheter att klara av dina studier och tentor. Du måste också visa att det finns ett klart samband i tid mellan det som har hänt och dina bristande studieresultat.

Varför vill du läsa matte?
2014-08-29, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tycker du att din situation stämmer med något av dessa alternativ? Du valde själv att skita i skolan och supa upp pengarna. Det var ett aktivt val av dig, alltså ingenting "du inte kunnat råda över".
Om man modifierar lite kan man nog få det till - du eller en nära anhörig varit sjuk

Jag vet att det är en lågoddsare men jag har ju inget att förlora.
2014-08-29, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Varför vill du läsa matte?

Jag vill ta ut en kandidat i matematik.

Läser det eftersom jag tycker om matematik och vill få det på papper.
Jag skulle vilja bli gymnasielärare i matematik som prio 1 eller gå vidare till doktorand. (en sak i taget dock)

Matematik är utmärkt sätt att uppehålla hjärnan så den inte längre tänker på alkohol hela tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in