2014-08-29, 09:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Så han kanske rentav gjorde det?
Nej, det hade span sett.
Citera
2014-08-29, 09:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är något ologiskt i det där:
Om han visste att hon var död så skulle han väl ringt ett antal gånger för att få folk att tro att han inte visste att hon var död. Han vet ju att samtalen registreras.

Varför fortsatte inte MB att SMSa eller ringa? Varför var han inte med och sökte? Han var ju närmare VB än KJ var.

Ja, är det inte något ologiskt med att han sa att han brukade låsa sin bil? Eller att han googlat "hund annatomi" vid något helt annat tillfälle än det faktiska (nämligen natten då hunden dog). I det första fallet borde han ju ha insett att frågan ställdes för att kunna knyta eventuella fynd i hans bil tajtare till honom. I det andra fallet att uppgiften kunde kollas mot loggen.

KJ är inget kriminalgeni. Han tänkte ut en hel del, men precis som mördarna i pusseldeckarna så missade han ett och annat. Oviljan att ringa och raderandet av SMS-konversationen tror jag härrör från samma källa: Han ville inte påminnas konkret om henne genom att se hennes bild, se saker hon skrivit eller höra hennes röst i ett eventuellt inspelat röstmeddelande. Han insåg helt enkelt inte att det kunde vändas mot honom. Sökandet å andra sidan kan handla om många saker. Kontrollbehov, men också till en viss del att han fick chansen att hålla på med något som låg väldigt nära det han älskade mest att syssla med. Dessutom kunde han ju själv styra så att han inte kom i obehaglig närhet av var nu en kroppen befann sig vid detta tillfälle.

Hovrätten skriver i sin dom att den strukturala bevisningen är stark och sammanverkande. Jag förstår precis vad de menar, för det är exakt vad jag och andra hävdat i tråden hela tiden. Med utgångspunkt från blodfynden i bilen så faller allt på plats: Det blir helt enkelt orimligt att anta att alla andra indicier skulle vara resultat av tillfälligheter och att varenda en av dom oberoende av varandra skulle kunna ha en alternativ förklaring på det vis som Kristoffers kvarvarande supportrar hävdar i tråden. Han skulle i så fall vara killen med den största oturen i svensk kriminalhistoria. Först blir han ditsatt av en iskall planteringsmördare som låtsas vara en galning och sen har han lyckats kladda DNA på liket och på en rad punkter bete sig synnerligen skumt. Dessutom råkar han gissa exakt var i bilen man har hittat blod, klampa omkring i huset där man sen hittar benen och sitter sen i förhör och i domstolen och drar långa och alltmer osannolika bortförklaringshistorier om varför saker och ting ser ut som dom gör. Icke heller att förglömma hans minne som är knivskarpt kring allt som är till fördel för honom och inte kan kollas mot tredje person och dimmigt eller obefintligt för allt annat.
Citera
2014-08-29, 09:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det hade span sett.

Från när och hur länge hade han span och var det dygnet runt?
Citera
2014-08-29, 10:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, är det inte något ologiskt med att han sa att han brukade låsa sin bil? Eller att han googlat "hund annatomi" vid något helt annat tillfälle än det faktiska (nämligen natten då hunden dog). I det första fallet borde han ju ha insett att frågan ställdes för att kunna knyta eventuella fynd i hans bil tajtare till honom. I det andra fallet att uppgiften kunde kollas mot loggen.

KJ är inget kriminalgeni. Han tänkte ut en hel del, men precis som mördarna i pusseldeckarna så missade han ett och annat. Oviljan att ringa och raderandet av SMS-konversationen tror jag härrör från samma källa: Han ville inte påminnas konkret om henne genom att se hennes bild, se saker hon skrivit eller höra hennes röst i ett eventuellt inspelat röstmeddelande. Han insåg helt enkelt inte att det kunde vändas mot honom. Sökandet å andra sidan kan handla om många saker. Kontrollbehov, men också till en viss del att han fick chansen att hålla på med något som låg väldigt nära det han älskade mest att syssla med. Dessutom kunde han ju själv styra så att han inte kom i obehaglig närhet av var nu en kroppen befann sig vid detta tillfälle.

Hovrätten skriver i sin dom att den strukturala bevisningen är stark och sammanverkande. Jag förstår precis vad de menar, för det är exakt vad jag och andra hävdat i tråden hela tiden. Med utgångspunkt från blodfynden i bilen så faller allt på plats: Det blir helt enkelt orimligt att anta att alla andra indicier skulle vara resultat av tillfälligheter och att varenda en av dom oberoende av varandra skulle kunna ha en alternativ förklaring på det vis som Kristoffers kvarvarande supportrar hävdar i tråden. Han skulle i så fall vara killen med den största oturen i svensk kriminalhistoria. Först blir han ditsatt av en iskall planteringsmördare som låtsas vara en galning och sen har han lyckats kladda DNA på liket och på en rad punkter bete sig synnerligen skumt. Dessutom råkar han gissa exakt var i bilen man har hittat blod, klampa omkring i huset där man sen hittar benen och sitter sen i förhör och i domstolen och drar långa och alltmer osannolika bortförklaringshistorier om varför saker och ting ser ut som dom gör. Icke heller att förglömma hans minne som är knivskarpt kring allt som är till fördel för honom och inte kan kollas mot tredje person och dimmigt eller obefintligt för allt annat.

Det är inte många som har invändningar mot det du säger, det mesta talar för att KJ har med saken att göra, dock saknas en viktig detalj, inget i den strukturala bevisningen utesluter att någon annan utdelade de dödande sticken och det är en omständighet som borde resulterat i ett friande vad gäller mordåtalet. Det kan inte uteslutas att någon annan dödade VB. Det kan finnas omständigheter som ännu är okända.

Eftersom att man inte vet var, när och hur, så kan man inte styrka vem. Domen baserar sig på en gissning, ett antagande, ingen konkret omständighet utesluter.

Detta är ovärdigt ett land som säger sig ligga bland de främsta i ett rättssäkerhetsperspektiv.
Citera
2014-08-29, 10:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Från när och hur länge hade han span och var det dygnet runt?
13-19 maj, från fyratiden på morgonen tills lampan hade varit släckt en timme på kvällen.
Citera
2014-08-29, 10:19
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
13-19 maj, från fyratiden på morgonen tills lampan hade varit släckt en timme på kvällen.

Men VB försvann den 4/5, nio dagar innan span.
Citera
2014-08-29, 10:23
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inte många som har invändningar mot det du säger, det mesta talar för att KJ har med saken att göra, dock saknas en viktig detalj, inget i den strukturala bevisningen utesluter att någon annan utdelade de dödande sticken och det är en omständighet som borde resulterat i ett friande vad gäller mordåtalet. Det kan inte uteslutas att någon annan dödade VB. Det kan finnas omständigheter som ännu är okända.

Eftersom att man inte vet var, när och hur, så kan man inte styrka vem. Domen baserar sig på en gissning, ett antagande, ingen konkret omständighet utesluter.

Detta är ovärdigt ett land som säger sig ligga bland de främsta i ett rättssäkerhetsperspektiv.
Det är inte ovärdigt alls, ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Det kommer oavsett bevisning alltid finnas de som tror att saker kan ha hänt. Även en dokumenterad live-bevakning av brottets utförande går att bortförklara med "kan-hypoteser".
Citera
2014-08-29, 10:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

"Åklagarsidan har åberopat polisen Micael Selini, gruppchef för särskilda insatser, som vittne. Han ledde den grupp som spanade på den mordmisstänkte dagarna före gripandet."

"Men i polisens PM, som ingår i förundersökningen, står att man haft koll på 22-åringen från den 18 maj.

–  Ja, jag har skrivit fel. Den 18 och 19 följde vi det andra objektet, säger Micael Selini, som uppger att det står fel på flera ställen i PM:et."
¨
http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/spaningen-pa-den-domde-2013-05-20-2.html

Flera hade spaning på sig, men polisens PM är alltså inget att lita på?
Citera
2014-08-29, 10:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men VB försvann den 4/5, nio dagar innan span.
Och efterlystes den 8:e. Om MB sökte så gjorde han det osett och gav upp snabbt.

Varför ljuger MB i förhör? I två förhör säger han att VB var glad när han skjutsade hem henne 2 maj. Sju minuter efter hemkomsten började den "glada" VB skriva på Facebook:
Citat:
21:52
Vatchareeya Bangsuan
förlåt jag använder svordomar jävla m#cke varför försvann du
21:57
Vatchareeya Bangsuan
ett år och två månader betyder inte något för dig? jag hatar dig och jag vet att du hatar mig också när jag håller
på såhär. jag undrar om det finns mer ord som är värre än hatar för jag gör det mer än vad ordet betyder. du
gjorde slut jag sagt inte något emot men sen är vi ovänner hels plötsligt också.
22:47
Vatchareeya Bangsuan
är det så kul för dej att dissa folk och varför blev vi ovänner bara för att det är slut få man inte vara vänner efteråt? förlåt att jag fråga jag får ändå inte något svar från dig! nu ska man fortsätta programera.
23:29
Vatchareeya Bangsuan
hatar dig blir så arg när du dissar
så du tänker dissar mig hela livet nu eller
23:38
Vatchareeya Bangsuan
ska aldrigt mer ligga med dig hatar dig jag är säkert på att hon gör det också för hon tappade förtroende för
dig:))) tillslut så har du ingen kvar. tur att ni har företag tillsammans annars hade hon gjort slut med mig. Du
verkar inte gillar när vi älskade dig.
00:20
Vatchareeya Bangsuan
Vad fan har du mer för anledning att dissa mig för? Så man känner inte varandra efter knullade med varann? :@
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-29 kl. 10:34.
Citera
2014-08-29, 10:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
"Åklagarsidan har åberopat polisen Micael Selini, gruppchef för särskilda insatser, som vittne. Han ledde den grupp som spanade på den mordmisstänkte dagarna före gripandet."

"Men i polisens PM, som ingår i förundersökningen, står att man haft koll på 22-åringen från den 18 maj.

–  Ja, jag har skrivit fel. Den 18 och 19 följde vi det andra objektet, säger Micael Selini, som uppger att det står fel på flera ställen i PM:et."
¨
http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/spaningen-pa-den-domde-2013-05-20-2.html

Flera hade spaning på sig, men polisens PM är alltså inget att lita på?
Polisens PM är inget att lita på.
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-29 kl. 10:36.
Citera
2014-08-29, 10:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Och efterlystes den 8:e. Om MB sökte så gjorde han det osett och gav upp snabbt.

Varför ljuger MB i förhör? I två förhör säger han att VB var glad när han skjutsade hem henne 2 maj. Sju minuter efter hemkomsten började den "glada" VB skriva på Facebook:

Hon kanske VAR glad då MB skjutsade hem henne? Hon kanske låtsades vara glad? Eller, fullt möjligt scenario:
MB: "Är du sur?"
VB: "Nej, varför tror du det"? ( på kvinnospråk: ja, vad fan tror du,? Att du ens frågar!!)
MB: "okey!"

I MB's värld är VB inte sur. Kan tolkas som glad.
I kvinnors värld fattar inte män. De kan inte läsa mellan raderna.

Ja, MB kan ha sökt ensam. Du kallar det obemärkt.
Citera
2014-08-29, 10:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hon kanske VAR glad då MB skjutsade hem henne? Hon kanske låtsades vara glad? Eller, fullt möjligt scenario:
MB: "Är du sur?"
VB: "Nej, varför tror du det"? ( på kvinnospråk: ja, vad fan tror du,? Att du ens frågar!!)
MB: "okey!"

I MB's värld är VB inte sur. Kan tolkas som glad.
I kvinnors värld fattar inte män. De kan inte läsa mellan raderna.

Ja, MB kan ha sökt ensam. Du kallar det obemärkt.
Sid 986: "Vatchareeya var då ovanligt glad och uppåt".
Sid 993: "Vid detta tillfälle så var Ploy glad och lugn. Ploy var mera sprallig och glad under träningen.
Oftast brukar hon vara tyst vid träningen och frånvarande. [MB] upplevde henne lite gladare
än vanligt och de avslutade med att "vi syns på träningen på tisdag". Efter detta har han inte
träffat Ploy".

Låtsades vara glad? Jopytt.

Varför reagerade inte åklagarna på detta? Eller låtsades de också? En åklagare läste upp dessa facebookmeddelanden i TR, men ingen fråga om varför han påstod att hon var glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in