2014-08-28, 21:14
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karditsa
Jag vet att minst 3 i sverige som är födda i ryssland som blivit kallade ner till rysslands gräns.
1 är redan nere, han känner jag, sedan har jag sett på ett annat forum att en kille blev kallad samt hans barndoms kompis, ena är nere eller åker ner denna vecka, hans kompis vet jag inte om han är där eller när han åker.

Det pågår ett krig i Rysslands grannland. Varje stat med självbevarelsedrift förstärker gränsen i sådana fall. Knappast konstigt att ryska militärer kallas dit.
2014-08-28, 21:14
Medlem
teflonpannan69s avatar
Nu pratar Ukraina! Skall bli intressant att se vad de säger!
2014-08-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tyvärr tror jag inte att du är något troll, utan att du verkligen är så människofientlig som du verkar. Folken i Ukraina lider dock av detta meningslösa krig, som skulle kunna avslutas om makthavarna bortsåg från sin egen prestige och började se till sitt folks bästa.

Makthavarna i Kiev slåss för att kunna bevara korruptionen, just för att kunna bevara sin makt. Har inte Porosjenko bevisat sin korrupta mentalitet genom att vara USA:s lakej.
2014-08-28, 21:19
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Nu pratar Ukraina! Skall bli intressant att se vad de säger!

Intressant av britterna som tydligen hade avlyssnat rysk militärtrafik inne i Ukraina, var det 48 olika samtal han sade man hört? Det är så tramsigt att förneka detta att jag inte förstår hur man kan se sig i spegeln när man gör det.
2014-08-28, 21:20
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag börjar misstänka att du inte ens skulle erkänna en rysk inblandning om så den ryska flaggan vajade i Kiev.

En tämligen korrekt bild du verkar ha fått av den gode doktorn.

Citat:
Ursprungligen postat av tacost
T-80UD är väl en Ukrainsk variant som inte finns i Ryssland vilket borde göra det rätt enkelt att lyssna sig till vilken modell det är alla vet väl hur en Spica båt låter

Det är en ukrainsk variant, men den tillverkades, i grundmodellen (den har senare uppgraderats, både i Ryssland och i Ukraina) i Sovjetunionen mellan 1986/87 och 1991, så den fanns även i Ryssland (innan de pensionerade T-80 i början av det här året).

Ja, det är en distinkt skillnad mellan turbinljuden och dieselljuden, det har du helt rätt i.

Vad gäller ryska vagnar i Ukraina, så är det främst T-72 modeller man intresserat sig för, då modeller som inte sålts utomlands, och som bara finns i Ryssland, har skådats och fotograferats inne i Ukraina.
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag börjar misstänka att du inte ens skulle erkänna en rysk inblandning om så den ryska flaggan vajade i Kiev.

Det handlar inte om vad jag skulle eller inte skulle erkänna. Frågan är i stället hur man skall dokumentera en invasion. Räcker det med att NATO, Kiev, USA och dess lydstater påstår något - eller skall man kräva lite mer substantiellt, t ex att OSSE har noterat en invasion?

Med tanke på den massiva militära hårdvaran i termer av tung militär utrustning som hävdas ha passerat gränsen - hundratals fordon osv - så borde den ukrainska armén ha kunnat dokumentera några troféer - speciellt som Kiev har hävdat att man förstört APCs som tillhör den ryska krigsmakten. Men nej, ingenting är dokumenterat.
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad menar du? Var inte du kritisk till de nya sanktionerna?

NATO skulle i sina glansdagar i slutet på 80-talet spöa skiten ur allt vad Sovjet skulle kunna ställa upp, och Ryssland är svagare än vad Sovjet var. Vi står nu tyvärr där vi stod 1938 vad det gäller rustningar, och det är dags att börja rusta upp.

Jo, jag är kritisk till allt som eskalerar konflikten, för att den här konflikten inte gynnar någon utom möjligen Kina. EUs stöd till Maidan var en sådan, Krim-annekteringen var en sådan, EUs sanktioner var sådana, och de senaste ryska operationerna är sådana. Jag ser ingen motsättning där. De allra flesta i tråden är ju däremot positiva till att konflikten eskaleras, bara det sker från "rätt" sida.

Jag tror inte NATO skulle spöa skiten ur Ryssland här, helt enkelt för att ryssarna är på hemmaplan och därmed har överlägsen logistik etc. På en neutral plats skulle det säkert funka. Bortsett från att Putins stöd skulle stärkas ännu mer vid krig.

Om Ryssland nu eskalerar är det inte upprustningar och vapen de blir rädda för, utan riktigt hårda sanktioner, dvs gas/olja. Sanktioner nu skulle alltså mycket väl kunna verka deeskalerande, till skillnad från de som lades för en månad sedan, som var omotiverade och eskalerande.
Senast redigerad av Savoy 2014-08-28 kl. 21:25.
2014-08-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Intressant av britterna som tydligen hade avlyssnat rysk militärtrafik inne i Ukraina, var det 48 olika samtal han sade man hört? Det är så tramsigt att förneka detta att jag inte förstår hur man kan se sig i spegeln när man gör det.

Detta betyder då alltså att man har avlyssnat samtal på ryska? Konstigt i ett land med hur många rysktalande som helst

Dessutom har vi sett/hört lika mycket om dessa bevis som de bevisen USA hade vid nedskjutningen av passagerarflyget, nämligen ingenting
2014-08-28, 21:23
Medlem
Det hela kan knappast kallas invasion.
En sådan märks, förband med nationella igenkänningstecken agerar i stor skala och med öppenhet från sitt lands regering.

Visst förekommer det interventioner, men det är en annan sak.
Smyginvasion som uttryck är en logisk kullerbytta.

Ni som drar slutsatser för Sveriges del, vilka likheter finns det i situationen i Ukraina och i situationen i Sverige? Vilka likheter finns det i geografi?
...vi kan nog sova lugnt.
Senast redigerad av Hippie 2014-08-28 kl. 21:26.
2014-08-28, 21:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det handlar inte om vad jag skulle eller inte skulle erkänna. Frågan är i stället hur man skall dokumentera en invasion. Räcker det med att NATO, Kiev, USA och dess lydstater påstår något - eller skall man kräva lite mer substantiellt, t ex att OSSE har noterat en invasion?

Med tanke på den massiva militära hårdvaran i termer av tung militär utrustning som hävdas ha passerat gränsen - hundratals fordon osv - så borde den ukrainska armén ha kunnat dokumentera några troféer - speciellt som Kiev har hävdat att man förstört APCs som tillhör den ryska krigsmakten. Men nej, ingenting är dokumenterat.

Riktigt så enkelt är det inte om nations och taktiska märkningar tagits bort från vagnarna, då Ukraina och Ryssland i mångt och mycket använder samma utrustning. Det är varianter av BRDM-2, BTR-80, BMP-2 o.s.v. Det är liksom ingen större skillnad på en utslagen och utbränd ukrainsk BMP-2 och en rysk motsvarighet.

Rent "maskirovka-mässigt" så vore ju ryssarna dessutom ultrakorkade om de använde helt andra vagnar än de som redan finns i Ukraina, och korkade, det är de inte.
2014-08-28, 21:25
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky

Definitionen av ordet invasion kan absolut diskuteras.
Att Ryssland agerar aktivt i konflikten är dock odisputabelt
2014-08-28, 21:27
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Detta betyder då alltså att man har avlyssnat samtal på ryska? Konstigt i ett land med hur många rysktalande som helst

Dessutom har vi sett/hört lika mycket om dessa bevis som de bevisen USA hade vid nedskjutningen av passagerarflyget, nämligen ingenting

USA har givetvis satellitbilder från flygplansnedskjutningen men har ju vägrat släppa dem. Undrar varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in