2014-08-28, 20:47
Bannlyst
Godkväll. Angående Putins nya agerande i Ukraina.. Ni bör notera att Putin inte är skyldig något på pappret och varken Bryssel eller Washington kan svara tillräckligt hårt på en rysk indirekt attack i form av separatismstödjande grupper. Det handlare snarare om att man vill undvika en direkt krig emot Ryssland vilket kommer leda till båda sidornas totala förstörelse, skillnaden mellan Vladimir Putin och sina europiska eller amerikanska motsvarande är tänkandet, Putin kommer gå tillräckligt långt för ett världskrig medan EU och NATO har det som röd linje, vilket låter EU vara försiktigare i agerandet. EU vågar inte i praktiken göra något annat än att sanktionera Ryssland hårt, med bland annat Gas inräknat vilket är den enda formen av sanktioner som påverkar Ryssland i praktiken. Men nu är vi vid en annan punkt, kommer EU ta beslutet och sanktionera Ryssland tillräckligt hårt.. Ja! Då delas EU i praktiken, det finns länder som Tyskland (Gas) Frankrike (Mistral, Mfl.) Finland (Handel). Hoppas att ni förstår tanken.. Putin vågar starta WW3, men inte EU! Till OT: Ryssland har sedan länge skickat stöd till Novorossiya, sedan ifrågesätter jag att Ryssland verkligen använt sig av Försvarsmakten i direkta operationer mot Ukraina! Det tvivlar jag på, även om jag hatar Ukraina (Mpm. Har släktningar i Ukraina, det bör inte tas som rasism).
2014-08-28, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har aldrig påstått att ryssarna ofta och gärna skrotar system. Däremot är det ett faktum att T-80 i olika varianter inte är i tjänst i den ryska armén idag.

Jag har sett en hel del snack om att man skulle ha sett ryska T-72or på vägarna, men inga T-80.

Exakt. T-80 är i alla andra varianter turbindriven, precis som M1 Abrams.
T-80UD är väl en Ukrainsk variant som inte finns i Ryssland vilket borde göra det rätt enkelt att lyssna sig till vilken modell det är alla vet väl hur en Spica båt låter
2014-08-28, 20:54
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det där låter ju som saker jag skulle kunna skriva under på, i princip, även om jag kanske håller med av andra skäl än dina och Maggies.

Fast just i detta specifika fall vi har nu, är det ju så att NATO-militär skulle vara en våt dröm för Kreml jämfört med riktigt hårda EU-sanktioner. De förra skulle både misslyckas med att slänga ut ryssarna och deras inflytande från Ukraina och med att vända opinionen mot Putin.
Det andra alternativet kommer visserligen slänga in oss i lågkonjunktur, men mer eller mindre utlösa panik och myteri i Kreml, beroende på hur omfattande sanktionerna blir.

Kort sagt: Putin fruktar sanktioner mycket mer än vapen.

Vad menar du? Var inte du kritisk till de nya sanktionerna?

NATO skulle i sina glansdagar i slutet på 80-talet spöa skiten ur allt vad Sovjet skulle kunna ställa upp, och Ryssland är svagare än vad Sovjet var. Vi står nu tyvärr där vi stod 1938 vad det gäller rustningar, och det är dags att börja rusta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Putin vågar starta WW3, men inte EU!

Då har ju de som kallar Putin för Putler rätt, är Putin redo för världskrig så är han ju galen som Hitler och måste stoppas.
Senast redigerad av bernad_law 2014-08-28 kl. 20:58.
2014-08-28, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Man kan fråga sig vilken mening dessa möten har i FNs säkerhetsråd. Nu sade den luxemburgska representanten att Ryssland måste dra tillbaks sina styrkor från gränsen.

Mannen måste vara galen. Det är en väpnad konflikt med tunga vapen i grannlandet. Varje annan stat - förutom Luxemburg då - skulle förstås säkra sin egen gräns i en sådan situation med truppförstärkningar.

Jag håller med dig, tramsigt av Luxemburg. Man borde förslå att ryska styrkor på bägge sidor gränsen ska flygbombas, FN kan sanktionera det. Men man ska väl inte förvänta sig för mycket av Luxemburg, vad jag vet har de aldrig haft någon framträdande roll i FN.
2014-08-28, 20:59
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag håller med dig, tramsigt av Luxemburg. Man borde förslå att ryska styrkor på bägge sidor gränsen ska flygbombas, FN kan sanktionera det. Men man ska väl inte förvänta sig för mycket av Luxemburg, vad jag vet har de aldrig haft någon framträdande roll i FN.

Tja, Luxemburg sitter i säkerhetsrådet. Men värst var Litauens representant: hon var helt sjukt aggressiv. Carl Bildt klass.
2014-08-28, 20:59
Medlem
När man så ivrigt förnekar att Ryssland är inblandat i konflikten trots att omvärlden har alla bevis för det, hur tänker man då. Inser man inte att inläggen blir smått komiska och att man inte blir tagen på allvar när man dunkar huvudet i väggen på Putins order. Att försvara en krigshandling som Putin gör sig skyldig till och dessutom göra det offentligt så alla kan läsa verkar ju vara lite omoget. Att försvara Ryssland i mångt och mycket kan man ha respekt för men vara slav under Putins piska verkar underligt minst sagt. Putins alla lögner verkar sväljas utan tanke eller ifrågasättande. Nu är det Ukraina som angrips, imorgon kanske något annat grannland. Kremls kluvna tunga och falska ögon skulle göra en kobra grön av avund.
2014-08-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det är nog botoxen som börjat rämna. Liksom många kvinnor är Putin fåfäng och ligger under kniven då och då enligt media. Men visst önskar man honom en dålig nattsömn för allt vad han ställer till med. Och inte kan han avgå för då blir det säkert att skaka galler . Dessutom blir hans brottsregister allt digrare när han nu invaderar Ukraina. Krigsbrott ses inte med blida ögon av Haag. Nu har dom ryska soldatmödrarna vaknat till liv igen med allt annat n smickrande reklam för Kreml. Det rör på sig.

Låter som Bildt har kommenderat ut dem. Smickrande reklam för Sverige.
2014-08-28, 21:01
Medlem
Karditsas avatar
Jag vet att minst 3 i sverige som är födda i ryssland som blivit kallade ner till rysslands gräns.
1 är redan nere, han känner jag, sedan har jag sett på ett annat forum att en kille blev kallad samt hans barndoms kompis, ena är nere eller åker ner denna vecka, hans kompis vet jag inte om han är där eller när han åker.
2014-08-28, 21:02
Medlem
Citat:
Tja, Luxemburg sitter i säkerhetsrådet. Men värst var Litauens representant: hon var helt sjukt aggressiv. Carl Bildt klass.

Jaa, undrar varför balterna och polackerna är oroliga...är det kanske...som när Ukraina var oroliga efter Georgien?
2014-08-28, 21:09
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
När man så ivrigt förnekar att Ryssland är inblandat i konflikten trots att omvärlden har alla bevis för det, hur tänker man då. Inser man inte att inläggen blir smått komiska och att man inte blir tagen på allvar när man dunkar huvudet i väggen på Putins order. Att försvara en krigshandling som Putin gör sig skyldig till och dessutom göra det offentligt så alla kan läsa verkar ju vara lite omoget. Att försvara Ryssland i mångt och mycket kan man ha respekt för men vara slav under Putins piska verkar underligt minst sagt. Putins alla lögner verkar sväljas utan tanke eller ifrågasättande. Nu är det Ukraina som angrips, imorgon kanske något annat grannland. Kremls kluvna tunga och falska ögon skulle göra en kobra grön av avund.

Ja, du håller glödande propagandistiska brandtal mot denne Putin som tycks ha retat upp varenda liten Carl Bildtkopia här på Flashback.

Problemet kvarstår. Det finns inga konkreta bevis för att Kreml formellt skulle vara inblandat i konflikten utan den starkaste slutsats som går att dra är att Putin ser mellan fingrarna på frivillig hjälp både i form av manskap och materiel. Hittills är det Kiev som stått för såna grova lögner och pinsamma blufförsök att skrattsalvorna ekat framför skärmarna i den här tråden. Man kan nog säga så här, oavsett vilken sida man sympatiserar med, att jämfört med Putin framstår Poroshenko som en riktig amatör.
2014-08-28, 21:10
Medlem
Citat:
Små hundar skäller mest.
2014-08-28, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad menar du? Var inte du kritisk till de nya sanktionerna?

NATO skulle i sina glansdagar i slutet på 80-talet spöa skiten ur allt vad Sovjet skulle kunna ställa upp, och Ryssland är svagare än vad Sovjet var. Vi står nu tyvärr där vi stod 1938 vad det gäller rustningar, och det är dags att börja rusta upp.Då har ju de som kallar Putin för Putler rätt, är Putin redo för världskrig så är han ju galen som Hitler och måste stoppas.
Tro om du vill..USA kommer att delas, det blir snarare EU Vs Ryssland medan Kina spelar Sovjetunionens roll i WW2, och Ryssland Tysklands. Den verkliga frågan är om Putin kommer hamna i tvåfrontskrig eller inte. Ja.. det är en verklig scenario.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in