Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Vad menar du? Var inte du kritisk till de nya sanktionerna?
NATO skulle i sina glansdagar i slutet på 80-talet spöa skiten ur allt vad Sovjet skulle kunna ställa upp, och Ryssland är svagare än vad Sovjet var. Vi står nu tyvärr där vi stod 1938 vad det gäller rustningar, och det är dags att börja rusta upp.
Jo, jag är kritisk till allt som eskalerar konflikten, för att den här konflikten inte gynnar någon utom möjligen Kina. EUs stöd till Maidan var en sådan, Krim-annekteringen var en sådan, EUs sanktioner var sådana, och de senaste ryska operationerna är sådana. Jag ser ingen motsättning där. De allra flesta i tråden är ju däremot positiva till att konflikten eskaleras, bara det sker från "rätt" sida.
Jag tror inte NATO skulle spöa skiten ur Ryssland här, helt enkelt för att ryssarna är på hemmaplan och därmed har överlägsen logistik etc. På en neutral plats skulle det säkert funka. Bortsett från att Putins stöd skulle stärkas ännu mer vid krig.
Om Ryssland nu eskalerar är det inte upprustningar och vapen de blir rädda för, utan riktigt hårda sanktioner, dvs gas/olja. Sanktioner nu skulle alltså mycket väl kunna verka deeskalerande, till skillnad från de som lades för en månad sedan, som var omotiverade och eskalerande.