I juni 2014 sendte Belgia ut RFI i "stillhet" på opp til 40 fly som skal erstatte dagens F-16.
Forespørsel ble sendt til følgende:
The Joint Program Office (JPO) for the F-35 Lightning II program
The Navy Integrated Program Office (NIPO) for the Boeing F/A-18F Super Hornet
The Directorate General of Armaments (DGA) for the Dassault Rafale
The Swedish Defence and Security Export Agency (FXM) for the Saab JAS-39 Gripen
The UK Ministry of Defence for the Eurofighter Typhoon
Avgjørelse internt i 2016, og regjerings bestemmelse i 2018. Levering fra ca 2023.
Så spørs det om Sverige vil være med denne gangen.
Framtiden får utvisa. Hoppas att Saab är med.
Tror att Saab har en lite större chans här med Belgien än i den danska upphandlingen. Men... Vem vet?
Är det ingen som lyckats hitta bilder på cockpit i mockup versionen av Gripen E?
Det har ju framgått av datarenderingar att de tre skärmarna skall ersättas av en stor likt F-35. Men jag har inte lyckats hitta bilder från cockpit på den Mockup som vistats nyligen. I artikeln stod dock att cockpit skulle vara enligt skarpt utförande som jag förstod.
Är det ingen som lyckats hitta bilder på cockpit i mockup versionen av Gripen E?
Det har ju framgått av datarenderingar att de tre skärmarna skall ersättas av en stor likt F-35. Men jag har inte lyckats hitta bilder från cockpit på den Mockup som vistats nyligen. I artikeln stod dock att cockpit skulle vara enligt skarpt utförande som jag förstod.
Tackar! Men den ser inte alls ut så som i tidigare digitala bilder, undra om dom slopat den stora pekskärmen av kostnadsskäl eller om den helt enkelt inte är färdigutvecklad.
Tackar! Men den ser inte alls ut så som i tidigare digitala bilder, undra om dom slopat den stora pekskärmen av kostnadsskäl eller om den helt enkelt inte är färdigutvecklad.
Ingen aning men nyttan med att ha en jättestor skärm kanske inte är så stor i verkliga livet.
Det blir ju också skakningar och vibbrationer när man flyger, och dessa inverkar antagligen mer negativt på en stor. Kan tänka mig att man som pilot kanske blir åksjuk av att titta på en widescreenskärm som hoppar och rör sig när man flyger.. Bättre skärpa och upplösning med små skärmar, lättare och billigare också kanske?
Mina gissningar..
Senast redigerad av Macke85 2014-08-27 kl. 19:08.
Ingen aning men nyttan med att ha en jättestor skärm kanske inte är så stor i verkliga livet.
Det blir ju också skakningar och vibbrationer när man flyger, och dessa inverkar antagligen mer negativt på en stor. Kan tänka mig att man som pilot kanske blir åksjuk av att titta på en widescreenskärm som hoppar och rör sig när man flyger.. Bättre skärpa och upplösning med små skärmar, lättare och billigare också kanske?
Mina gissningar..
Kan ligga något i det men fördelen med en stor skärm skulle ju vara att man kunde anpassa den till de tre rollerna inte bara som idag utan med olika storlek på informationsfälten beroende på tycke och smak.
Det kanske är av säkerhetsskäl också? Om man har en enda skärm så blir det jobbigt om den slocknar. Med tre stycken blir det en betydligt större redundans om man fritt kan välja vilken info som presenteras på dom.
Det kanske är av säkerhetsskäl också? Om man har en enda skärm så blir det jobbigt om den slocknar. Med tre stycken blir det en betydligt större redundans om man fritt kan välja vilken info som presenteras på dom.
Det är också lättare att placera tre skärmar så att de har fullgod kontrast hela tiden även om solljuset skulle smita in.