2014-08-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I juni 2014 sendte Belgia ut RFI i "stillhet" på opp til 40 fly som skal erstatte dagens F-16.
Forespørsel ble sendt til følgende:

The Joint Program Office (JPO) for the F-35 Lightning II program
The Navy Integrated Program Office (NIPO) for the Boeing F/A-18F Super Hornet
The Directorate General of Armaments (DGA) for the Dassault Rafale
The Swedish Defence and Security Export Agency (FXM) for the Saab JAS-39 Gripen
The UK Ministry of Defence for the Eurofighter Typhoon

Avgjørelse internt i 2016, og regjerings bestemmelse i 2018. Levering fra ca 2023.

Så spørs det om Sverige vil være med denne gangen.

Framtiden får utvisa. Hoppas att Saab är med.

Tror att Saab har en lite större chans här med Belgien än i den danska upphandlingen. Men... Vem vet?
Citera
2014-08-27, 11:35
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Dr. Spin, de har producerat 184 PROTOTYPER!
Citera
2014-08-27, 11:42
Medlem
Är det ingen som lyckats hitta bilder på cockpit i mockup versionen av Gripen E?

Det har ju framgått av datarenderingar att de tre skärmarna skall ersättas av en stor likt F-35. Men jag har inte lyckats hitta bilder från cockpit på den Mockup som vistats nyligen. I artikeln stod dock att cockpit skulle vara enligt skarpt utförande som jag förstod.
Citera
2014-08-27, 12:30
Medlem
Tigerhund79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Är det ingen som lyckats hitta bilder på cockpit i mockup versionen av Gripen E?

Det har ju framgått av datarenderingar att de tre skärmarna skall ersättas av en stor likt F-35. Men jag har inte lyckats hitta bilder från cockpit på den Mockup som vistats nyligen. I artikeln stod dock att cockpit skulle vara enligt skarpt utförande som jag förstod.
Här har du en bild på cockpiten i mockupen
http://www.defesaaereanaval.com.br/wp-content/uploads/2014/07/Gripen-E_061-600x848.jpg
Citera
2014-08-27, 13:13
Medlem
Ser ju ur som en C/D cockpit.

Hela flygplanet ser precis ur som demon med undantag för nosstället och luftintaget på fenan.

Lite besviken är man ju.. Hade hoppats att Saab skulle göra nånting coolare.

Gripen C/D är smäckrare och snyggare IMO.
Senast redigerad av Macke85 2014-08-27 kl. 13:19.
Citera
2014-08-27, 14:29
Medlem
longbow4ys avatar
http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/archive/www.aviationweek.com/Portals/AWeek/Gripen%20Cockpit.jpg

Liite skillnad är det väl?

edit
Länk till artikeln också:
http://aviationweek.com/blog/if-you-did-it-its-not-bragging
Senast redigerad av longbow4y 2014-08-27 kl. 14:40.
Citera
2014-08-27, 15:18
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ser ju ur som en C/D cockpit.

Hela flygplanet ser precis ur som demon med undantag för nosstället och luftintaget på fenan.

Lite besviken är man ju.. Hade hoppats att Saab skulle göra nånting coolare.

Gripen C/D är smäckrare och snyggare IMO.

"Göra nånting coolare"? Vad är det som är viktigt med det?

Flygplanet är mycket bättre på många punkter.
Citera
2014-08-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Här har du en bild på cockpiten i mockupen
http://www.defesaaereanaval.com.br/wp-content/uploads/2014/07/Gripen-E_061-600x848.jpg

Tackar! Men den ser inte alls ut så som i tidigare digitala bilder, undra om dom slopat den stora pekskärmen av kostnadsskäl eller om den helt enkelt inte är färdigutvecklad.
Citera
2014-08-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Tackar! Men den ser inte alls ut så som i tidigare digitala bilder, undra om dom slopat den stora pekskärmen av kostnadsskäl eller om den helt enkelt inte är färdigutvecklad.

Ingen aning men nyttan med att ha en jättestor skärm kanske inte är så stor i verkliga livet.

Det blir ju också skakningar och vibbrationer när man flyger, och dessa inverkar antagligen mer negativt på en stor. Kan tänka mig att man som pilot kanske blir åksjuk av att titta på en widescreenskärm som hoppar och rör sig när man flyger.. Bättre skärpa och upplösning med små skärmar, lättare och billigare också kanske?

Mina gissningar..
Senast redigerad av Macke85 2014-08-27 kl. 19:08.
Citera
2014-08-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ingen aning men nyttan med att ha en jättestor skärm kanske inte är så stor i verkliga livet.

Det blir ju också skakningar och vibbrationer när man flyger, och dessa inverkar antagligen mer negativt på en stor. Kan tänka mig att man som pilot kanske blir åksjuk av att titta på en widescreenskärm som hoppar och rör sig när man flyger.. Bättre skärpa och upplösning med små skärmar, lättare och billigare också kanske?

Mina gissningar..

Kan ligga något i det men fördelen med en stor skärm skulle ju vara att man kunde anpassa den till de tre rollerna inte bara som idag utan med olika storlek på informationsfälten beroende på tycke och smak.
Citera
2014-08-28, 13:59
Medlem
janne3xs avatar
Det kanske är av säkerhetsskäl också? Om man har en enda skärm så blir det jobbigt om den slocknar. Med tre stycken blir det en betydligt större redundans om man fritt kan välja vilken info som presenteras på dom.
Citera
2014-08-28, 15:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Det kanske är av säkerhetsskäl också? Om man har en enda skärm så blir det jobbigt om den slocknar. Med tre stycken blir det en betydligt större redundans om man fritt kan välja vilken info som presenteras på dom.

Det är också lättare att placera tre skärmar så att de har fullgod kontrast hela tiden även om solljuset skulle smita in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in