2014-08-28, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Läs igen plattskalle!

Jag menar att just ordet miljonär är väldigt urvattnat. En miljon i dagen läge är inga pengar att tala om när man jämför med några år tillbaka i tiden. Därför kan allt fler titulera sig just miljonär.

Men det finns många som är miljonär i skulder..

Dessutom tror jag TS planer är glädjekalkyler..

.

Att spara ihop en miljon är fortfarande respektabelt tycker jag. Att teckna sig för en nybyggnation i Sthlm och sälja 4 år senare med 1 miljon i vinst är kanske inte lika imponerande. Hur som helst, en miljon kan man leva hyffsat länge på, särskilt om du flyttar till en billigt land som Thailand/Fillipinerna eller liknande
Citera
2014-08-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
I TS fall har han 175 000 i en basplåt. Vi förusätter att han kan få 7% avkastning per år och att han kan trycka ner sina kostnader till max 5 000 kr i månaden totalt. Om han jobbar dubbelt med ett relativt oavlönat jobb(2 x 25 000 i månaden) ger 50 000 kr in varje månad, självklart betalar han inget till kyrkan och får då ca 34 500 kr netto.

Eftersom han har kostnader på 5 000 kr per månad och 34 500 kr in varje månad blir det 29 500 kr över som han investerar (med 7 % årsavkastning). I slutet av år 2 kommer han då ha 963 225 kr men smart som han är har han gjort pensionsavsättningar (som självklart räknas till hans förmögenhet) och får därför tillbaka 12 000 per år på skatten:

Vips så är TS god för 987 225 kr, de resterande 12 775 kr kan han säkert mygla till sig på något vis via extra avdrag för något vid deklarationen.

Jag tror att min poäng har gått fram. Vi har gått från att 1-2år är inga problem, till att stålmannen nästan klarar det på 2 år.
Citera
2014-08-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Med nästan exakt samma startsummor, tänkte jag som dig när jag var 24-25 år gammal, mitt mål var 1msek innan 30. Sparade mycket i Avanza Zero men köpte också andra aktier. Efter 1.5 år sparande hade börsen börjat gå riktigt kasst och jag trodde den skulle sjunka ännu mer, så jag gav upp på mitt mål och köpte en sportbil istället. Sen sålde jag sportbilen, fick upp lönen rejält och börsen vände upp, helt plötsligt var det möjligt igen och ganska exakt efter 4.5 år spräckte jag miljonen.

Nu har börsen gått upp betydligt mer och min lön är väldigt hög, jämfört med när jag började spara, så på 1.5 år har jag nu nått min andra miljon.

Så kör hårt!

Får man fråga inom vilken bransch du jobbar och ev. utbildning du har?

Tack!
Citera
2014-08-28, 10:59
Medlem
Celenos avatar
Det tog mig ganska exakt 4 år att få ihop 1 miljon och idag ytterligare ett år senare har jag 1,5.
Citera
2014-08-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
Får man fråga inom vilken bransch du jobbar och ev. utbildning du har?

Tack!

Finansbranschen, teknisk fysik.
Citera
2014-08-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Miljonär är ett mycket urvattnat begrepp!

Idag har många skulder i miljonklassen och mycket mera än så. EN miljon är inte speciellt mycket pengar.

Håller med. Lite lustigt att se hur alla jagar titeln "miljonär".

Livet blir inte på något sätt magiskt och glammigt för en miljon, du lever inte som i serien entourage.

Visst, det är kul att ha ett mål och jobba för det, men jag tycker ingen ska tro att ditt liv förändras för att du är miljonär. Du kanske kan frigöra dig från lite lån, men det är allt.
Senast redigerad av Sotashi 2014-08-28 kl. 12:17.
Citera
2014-08-28, 12:20
Medlem
Lite mer info kring tanken kring lån och boende.

Steg 1: Nuvarande lån.
Räntan är väldigt förmånlig (2%), amortering görs i så liten utsträckning som tillåts. Istället går pengarna till kontantinsatsen.

Steg 2: Köpa en bostadsrätt.
Sälja mina värdepapper och köpa en 2a för 2,5-3 miljoner. Många kanske anser att det är vågat/riskabelt med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut, men med en tidshorisont på ett antal år så lär en ev. nedgång dämpas. Jag har räknat på att boräntan ligger på 3% (genomsnitt/år ger 4400-5300 kr/månad), och stämmer detta så går mitt månadsspar ihop.

Steg 3: Undvika amortering.
Jag förväntar mig att räntorna förblir låga och så länge de ligger under 3% kommer jag investera pengarna i värdepapper istället för amortering.

Bostadsköpet kommer såklart bli en stor grej som jag måste tanka igenom om och om igen. Försöka hitta ett område som jag tror har en växande efterfråga samtidigt som jag gärna ser att den har låg hyra. Blir det här en minusaffär så blir det tufft att ta igen.
Citera
2014-08-28, 14:35
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Lite mer info kring tanken kring lån och boende.

Steg 1: Nuvarande lån.
Räntan är väldigt förmånlig (2%), amortering görs i så liten utsträckning som tillåts. Istället går pengarna till kontantinsatsen.

Steg 2: Köpa en bostadsrätt.
Sälja mina värdepapper och köpa en 2a för 2,5-3 miljoner. Många kanske anser att det är vågat/riskabelt med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut, men med en tidshorisont på ett antal år så lär en ev. nedgång dämpas. Jag har räknat på att boräntan ligger på 3% (genomsnitt/år ger 4400-5300 kr/månad), och stämmer detta så går mitt månadsspar ihop.

Steg 3: Undvika amortering.
Jag förväntar mig att räntorna förblir låga och så länge de ligger under 3% kommer jag investera pengarna i värdepapper istället för amortering.

Bostadsköpet kommer såklart bli en stor grej som jag måste tanka igenom om och om igen. Försöka hitta ett område som jag tror har en växande efterfråga samtidigt som jag gärna ser att den har låg hyra. Blir det här en minusaffär så blir det tufft att ta igen.
Har du räknat in avgiften på bostadsrätten?

edit: Såg att det stod längst ner… hehe

Köpte själv en 2:a för 2.4 msek för ganska exakt ett år sedan. Nu går liknande lägenheter i samma område för runt 2.6 - 2.8 msek… Har inte sparat något sedan dess, men med kontantinsatsen (500 tkr) + diverse gamla fonder och sparkonto (ca 100 tkr) + värdeökningen kan jag själv snart titulera mig miljonär 23 år ung!

Lycka till!
Senast redigerad av Spriteee 2014-08-28 kl. 14:47.
Citera
2014-08-28, 15:21
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Finns väl för övrigt många studenter som klarar sig kring den summan, nu kanske jag spårar ur då jag inte har någon exakt koll på hur mycket pengar studenter har nu för tiden men har för mig att man brukar prata om ca 5 000 i månaden.

Jo det är sant. Spädbarn kostar ju typ 500 kr i månaden, så vi kan ju rekommendera honom att bli ett spädbarn istället?
För det är ungefär lika stor sannolikhet att en student kan följa din rekomendation och ha dubbla arbeten vilket jag antar du menar heltidsjobb, mao 9 tim på ena jobbet och 9 tim på andra jobbet, samt transport mellan dessa arbeten på 30 min. Då är vi vara uppe i 18.5 timmar. Däremellan ska han först till ena jobbet som vi säger tar 30 min, och sen hem från andra jobbet, vi säger 60 min där. Då är vi uppe i totalt 20 tim/dag för att ta sig till jobbet,jobba och åka hem. Däremellan ska han äta frukost,middag,gå i plugget, tenta,sova,skita,duscha gå och handla mat.

Tror du verkligen att det är möjligt att klara av att äta frukost,middag,gå i plugget, tenta,sova,skita,duscha gå och handla mat på 4 tim dag efter dag efter dag?
Citera
2014-08-28, 20:54
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Jo det är sant. Spädbarn kostar ju typ 500 kr i månaden, så vi kan ju rekommendera honom att bli ett spädbarn istället?
För det är ungefär lika stor sannolikhet att en student kan följa din rekomendation och ha dubbla arbeten vilket jag antar du menar heltidsjobb, mao 9 tim på ena jobbet och 9 tim på andra jobbet, samt transport mellan dessa arbeten på 30 min. Då är vi vara uppe i 18.5 timmar. Däremellan ska han först till ena jobbet som vi säger tar 30 min, och sen hem från andra jobbet, vi säger 60 min där. Då är vi uppe i totalt 20 tim/dag för att ta sig till jobbet,jobba och åka hem. Däremellan ska han äta frukost,middag,gå i plugget, tenta,sova,skita,duscha gå och handla mat.

Tror du verkligen att det är möjligt att klara av att äta frukost,middag,gå i plugget, tenta,sova,skita,duscha gå och handla mat på 4 tim dag efter dag efter dag?

Ditt resonemang med spädbarn är ju idiotiskt. Vem har sagt att han ska studera? Jag sa att det finns många studenter som överlever varje månad med kostnader på 5 000.

Jag har inte heller sagt att han ska jobba 18 timmar varje dag, utan du gör ett logiskt tankefel då verkar tänka som en svenne som är med i facket

Det går 7 dagar på en vecka och inte 5 och man kan jobba in sin semester.
Citera
2014-08-29, 07:02
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Håller med. Lite lustigt att se hur alla jagar titeln "miljonär".

Livet blir inte på något sätt magiskt och glammigt för en miljon, du lever inte som i serien entourage.

Visst, det är kul att ha ett mål och jobba för det, men jag tycker ingen ska tro att ditt liv förändras för att du är miljonär. Du kanske kan frigöra dig från lite lån, men det är allt.
Vilka "alla" är det du pratar om? På 40-talet var det säkert många som hade som mål att spara ihop 10.000, på 60-talet ville säkert många komma över 100.000.
Jag förstår inte din poäng. TS har väl inte påstått att han skulle bli rik om han uppnår sitt mål?
Citera
2014-08-29, 10:52
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ditt resonemang med spädbarn är ju idiotiskt. Vem har sagt att han ska studera? Jag sa att det finns många studenter som överlever varje månad med kostnader på 5 000.

Jag har inte heller sagt att han ska jobba 18 timmar varje dag, utan du gör ett logiskt tankefel då verkar tänka som en svenne som är med i facket

Det går 7 dagar på en vecka och inte 5 och man kan jobba in sin semester.

Men kära lilla vän. DU tar fram budgeterade utgifts siffror för en student i din sparbudget. DU säger att man kan ha två jobb. DU säger att en student kan få en lön på 25 000, det säger väl sig själv att det handlar om två heltidsjobb om en student kan tjäna 25 000/mån per jobb.

Lägg upp en detaljerad arbetsmånad som gör att man klarar av två jobb o 25 K per jobb.

Edit : Jag hävdar fortfarande att studietider osv ska ingå i din uträkning, för det är ändå du som börjat med att räkna för studentutgifter
Senast redigerad av Kurt-Beritz 2014-08-29 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in