2026-01-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
En global indexfond har snittat 12.6% de senaste 10 åren.

Kul att du fortfarande följer tråden. Du var bland de första som kommenterade för 11 år sedan
Citera
2026-01-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Kul att du fortfarande följer tråden. Du var bland de första som kommenterade för 11 år sedan

Absolut. Jag gör en liknande resa själv och alltid intressant att följa hur det går för andra.
Citera
2026-01-07, 16:38
Medlem
Citat:
Absolut. Jag gör en liknande resa själv och alltid intressant att följa hur det går för andra.

Aaah, kul! Berätta mer!
Citera
2026-01-07, 17:02
Medlem
Citat:
Aaah, kul! Berätta mer!

Jag är en äldre version av dig, och ligger således lite före. Siktet är väl inställt på 15-20M nu, det är då jag tycker man är ekonomiskt fri på riktigt.
Det är intressant hur den där gränsen konstant flyttas fram, jag kommer ihåg när jag började spara och tänkte att 3M var allt man behövde.

Jag har haft olika investeringsstrategier genom åren, utdelningsaktier, försöka hitta rätt fonder, hitta rätt aktier osv. Men nu när jag summerade hur det har gått de senaste 10 åren så såg jag att jag haft en snittavkastning på 11.4% per år, medans en global indexfond gett 12.6%. Förhoppningsvis har jag haft kul på vägen, men min lärdom är att det allra simplaste alternativet hade varit bättre. Det är därför jag alltid rekommenderar globalfonder när folk frågar, det är osannolikt att man lyckas bättre själv i längden.
Citera
2026-01-07, 17:31
Medlem
Citat:
Jag är en äldre version av dig, och ligger således lite före. Siktet är väl inställt på 15-20M nu, det är då jag tycker man är ekonomiskt fri på riktigt.
Det är intressant hur den där gränsen konstant flyttas fram, jag kommer ihåg när jag började spara och tänkte att 3M var allt man behövde.

..de senaste 10 åren så såg jag att jag haft en snittavkastning på 11.4% per år, medans en global indexfond gett 12.6%. Det är därför jag alltid rekommenderar globalfonder när folk frågar

Imponerande. Vad har fått dig att hålla igång ditt sparande under alla år? Något specifikt mål med sparandet och är det inkomster från en normal lön som genererat din förmögenhet?
Citera
2026-01-07, 17:54
Medlem
Citat:
Imponerande. Vad har fått dig att hålla igång ditt sparande under alla år? Något specifikt mål med sparandet och är det inkomster från en normal lön som genererat din förmögenhet?

Det går per automatik, att investera är mitt intresse. När andra sitter och kollar på skit att köpa så sitter jag och kollar på börsen och funderar på vad nästa drag ska vara. Jag lever heller inte snålt, har alltid köpt det jag vill ha, äter lunch ute varje dag osv. Däremot har jag väldigt lite sug efter att köpa prylar och konsumera, att inte äga en bil har nog också varit en framgångsfaktor.

Mitt mål med sparandet är att bli ekonomiskt fri. Att inte känna att jag är beroende av ett jobb, att inte behöva springa på något åtgärdsprogram om jag blir arbetslös eller sjuk osv. Jag vill äga min tillvaro och vad jag gör.

Jag har i stort en normal lön, men i överkant. Inga fantasisummor dock.
Citera
2026-01-07, 18:57
Medlem
Citat:
Det går per automatik, att investera är mitt intresse. När andra sitter och kollar på skit att köpa så sitter jag och kollar på börsen och funderar på vad nästa drag ska vara. Jag lever heller inte snålt, har alltid köpt det jag vill ha, äter lunch ute varje dag osv. Däremot har jag väldigt lite sug efter att köpa prylar och konsumera, att inte äga en bil har nog också varit en framgångsfaktor.

Mitt mål med sparandet är att bli ekonomiskt fri. Att inte känna att jag är beroende av ett jobb, att inte behöva springa på något åtgärdsprogram om jag blir arbetslös eller sjuk osv. Jag vill äga min tillvaro och vad jag gör.

Jag har i stort en normal lön, men i överkant. Inga fantasisummor dock.

Än mer imponerande att du har så pass höga mål med ett helt vanligt liv & lön. Bra jävla jobb!
Tror du att du kommer agera utifrån din frihet och från gå den "vanliga vardagen" (om ja, vad?) eller är det mer möjligheten att kunna välja som tilltalar?
Citera
2026-01-07, 19:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Även om bostaden varit värd 100 mkr så kan man inte sluta jobba så länge pengarna är låsta i bostaden. I praktiken är man lika fattig som någon som bor i en hyresrätt med 0 kr sparat kapital.

Den med 8,5 mkr på börsen kan istället förtidspensionera sig och leva på sina passiva inkomster.
OK, du får gärna leva som du vill. Men jag hade hellre haft en obelånad kåk värd 100 mkr än futtiga 8,5 mkr på fondkontot.
Citera
2026-01-07, 19:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
OK, du får gärna leva som du vill. Men jag hade hellre haft en obelånad kåk värd 100 mkr än futtiga 8,5 mkr på fondkontot.
Ja, många svenskar resonerar så. Man väljer att leva fattigt hela livet och jobba arslet av sig tills man är 70 utan att kunna leva på pengarna eftersom de är låsta i bostaden. Tragiskt på många sätt.
Citera
2026-01-07, 19:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, många svenskar resonerar så. Man väljer att leva fattigt hela livet och jobba arslet av sig tills man är 70 utan att kunna leva på pengarna eftersom de är låsta i bostaden. Tragiskt på många sätt.
Nja, jag tänkte mer på att det går att sälja bostaden för 100 och köpa en annan jättefin bostad för 80, och så har du fått loss 20 att sätta in på börsen, istället för dina 8,5, och kan ändå sitta i en 80 miljoners-kåk.
Citera
2026-01-07, 19:58
Medlem
Enterprises avatar
Och om jag tröttnar på att leva i en mansion kan jag köpa en hyfsat fin hyresfastighet, ta den finaste hyresvåningen själv och leva rätt gott på övriga hyresgästers hyror (hyfsat inflationsäkrat)
Citera
2026-01-07, 21:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nja, jag tänkte mer på att det går att sälja bostaden för 100 och köpa en annan jättefin bostad för 80, och så har du fått loss 20 att sätta in på börsen, istället för dina 8,5, och kan ändå sitta i en 80 miljoners-kåk.
Absolut. Men det gör som sagt inte svensken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in