Citat:
Ursprungligen postat av
IAMGOINGTOSUCCEED
Jag ska bli miljonär! Det är ett mål som jag ska nå, och mina förhoppningar är att fixa det på 4,5 år.
Privatekonomi idag:
Värdepapper: 375 000
Lån: 200 000
Netto: +175 000
Min "nettoförmögenhet" ska alltså växa 825 000 sek på 54 månader.
Tanken är:
0-1 år
Köpa lägenhet
Månadsspara 10 000 i Avanza Zero
1-2 år
Månadsspara 11 000 i Avanza Zero
2-3 år
Månadsspara 12 000 i Avanza Zero
3-4,5 år
Månadsspara 13 000 i Avanza Zero
= Nettoförmögenhet på +1 000 000 sek
----------------------------------------------------------------------------------
För att detta ska generera i 1 miljon förutsätts följande:
- Lägenheten ökar i värde med 2% (genomsnitt/år)
- Avanza zero ökar med 7% (genomsnitt/år)
- Insättningarna görs till ett investeringssparkonto med ränta på 2% (genomsnitt/år)
----------------------------------------------------------------------------------
Detta är alltså rätt så optimistiskt räknat och det enda jag kan vara säker på är att det inte faller ut precis som planerat. Förslag på hur jag förvaltar mina tillgångar på annat sätt för att nå mitt mål??
Leta fram lite grafer över börsens svängningar över tid, i ett längre perspektiv, alltså inte bara fem år som du ser hos avanza.
Släng gärna ett öga på prisutvecklingen för bostäder också.
Framförallt börsen går upp och ner i förhållandevis jämna cykler. Man kan såklart aldrig veta om vi är mitt i en ytterligare fem år lång fas av uppgång, men sannolikheten talar för att innan dina 4,5år gått bör vi ha varit med om en rejäl sättning på aktiemarknaden.
Personligen tror jag det blir svårt att räkna hem +7% under alla dessa år. Du bör nog kalkylera med minst ett år -10%.
Har du inte järnkoll på aktiemakrnaden gör du dock klokt i att spara månadsvis och i just en fond, dessutom med låga avgifter.
Men kanske bör du göra en liten korg med fler fonder så du är mer skyddad mot nergångar i vissa marknader.
Du kan också köpa aktier i investmentbolag, direkt över börsen, förutom noll i årliga avgifter får du ofta också lite "rabatt".
Roligt att du satt ett mål och stort lycka till