2014-08-27, 23:20
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det där låter orimligt. Skulle du kunna redogöra närmare vad du räknar med för inkomst och hur uträkningarna ser ut till du har en miljon?

Som jag skrev beror det ju på vad man har för inkomstpotential. För vissa kanske det betyder att man måste ha dubbla jobb, jobba en jäkla massa ob etc, jobba in semestern samt jobba svart... vägarna kan vara många men det kan vara värt att köra hårt i något/några år för att få ihop första miljonen istället för att försöka få en myra att växa till en elefant
Citera
2014-08-27, 23:38
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Erkänner att jag inte läste hela situationen och självklart förespråkar jag inte pengar i madrassen, han ska självklart få avkastning på det han sparar.

Det jag menar är bara att väldigt många har ambitioner att "spara sig till" rikedom men att få typ 100 000 att försöka växa till en miljon är ren idioti, det tar så lång tid och sedan kommer du inte så långt på den miljonen. I början är det enklare att jobba ihop pengar än att avkasta ihop det, när man sedan kommer upp i ca 5 miljoner är det lättare att få en avkastning som motsvarar en bra lön samtidigt är det svårare att höja lönen rejält.
Om du menar att det inte är lätt att "spela sig till" en miljon på aktieaffärer så håller jag med. Men i dom flesta fall har nog dom flesta som försöker sig på det förlorat 90% av kapitalet inom ett år. Men finns inget i denna trådstart som pekar mot nån dumhet som "om jag köper trisslotter för 1miljon så borde jag väl vinna minst en miljonvinst, och kan köpa nya lotter för resten av vinsterna"

Nu har ju inte TS uttalat nån ambition om att kunna leva på avkastningen av denna miljon heller, utan bara satt upp det som ett någorlunda realistiskt mål i sitt sparande. Det tycker jag är sunt. Jag vet inte att det är så, eftersom TS inte uttryckligen sagt att det är så, men det känns som du läser in lite väl mycket åt andra hållet istället.
Citera
2014-08-27, 23:40
Medlem
Jag tycker fortfarande det låter orimligt att tipsa om 1-2år för en miljon. Om du tar extremfallet 1år så måste du snitta iaf 70k per månad efter skatt. Hur många tror du har "inkomstpotential" till det? Det var därför jag var nyfiken på en närmare kalkyl av vilka löner du räknar på och hur många timmar du har på ditt dygn. Sen vet jag inte vad du pratar om för myror och elefanter, han redovisar ju vad han lägger undan och återinvesterar från lönen varje månad.
Citera
2014-08-27, 23:56
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Jag tycker fortfarande det låter orimligt att tipsa om 1-2år för en miljon. Om du tar extremfallet 1år så måste du snitta iaf 70k per månad efter skatt. Hur många tror du har "inkomstpotential" till det? Det var därför jag var nyfiken på en närmare kalkyl av vilka löner du räknar på och hur många timmar du har på ditt dygn. Sen vet jag inte vad du pratar om för myror och elefanter, han redovisar ju vad han lägger undan och återinvesterar från lönen varje månad.

Vänd på det då och säg 2 år, 35 000 efter skatt tror jag de flesta klarar om man jobbar mycket. Sedan drar man ner på sina omkostnader minimalt helt enkelt.

Det är såklart svårt om man har barn etc. Ur mitt egna perspektiv tjänade jag ihop min första miljon genom ca 2 års jobb i Sverige & Norge, levde snålt och jobbade stenhårt och under perioden i Sverige bodde jag hos mina föräldrar och betalade 1 500 i hyra (många år sedan).
Citera
2014-08-28, 00:04
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:

I TS fall har han 175 000 i en basplåt. Vi förusätter att han kan få 7% avkastning per år och att han kan trycka ner sina kostnader till max 5 000 kr i månaden totalt. Om han jobbar dubbelt med ett relativt oavlönat jobb(2 x 25 000 i månaden) ger 50 000 kr in varje månad, självklart betalar han inget till kyrkan och får då ca 34 500 kr netto.

Eftersom han har kostnader på 5 000 kr per månad och 34 500 kr in varje månad blir det 29 500 kr över som han investerar (med 7 % årsavkastning). I slutet av år 2 kommer han då ha 963 225 kr men smart som han är har han gjort pensionsavsättningar (som självklart räknas till hans förmögenhet) och får därför tillbaka 12 000 per år på skatten:

Vips så är TS god för 987 225 kr, de resterande 12 775 kr kan han säkert mygla till sig på något vis via extra avdrag för något vid deklarationen.
Citera
2014-08-28, 00:16
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
I TS fall har han 175 000 i en basplåt. Vi förusätter att han kan få 7% avkastning per år och att han kan trycka ner sina kostnader till max 5 000 kr i månaden totalt. Om han jobbar dubbelt med ett relativt oavlönat jobb(2 x 25 000 i månaden) ger 50 000 kr in varje månad, självklart betalar han inget till kyrkan och får då ca 34 500 kr netto.

Eftersom han har kostnader på 5 000 kr per månad och 34 500 kr in varje månad blir det 29 500 kr över som han investerar (med 7 % årsavkastning). I slutet av år 2 kommer han då ha 963 225 kr men smart som han är har han gjort pensionsavsättningar (som självklart räknas till hans förmögenhet) och får därför tillbaka 12 000 per år på skatten:

Vips så är TS god för 987 225 kr, de resterande 12 775 kr kan han säkert mygla till sig på något vis via extra avdrag för något vid deklarationen.

Tror du seriöst att det är möjligt att klara sig på 5k i månaden? Bor du i en lägenhet ovanför ditt jobb på Konsum i en liten byhåla och får gratis mat från lokala slaktaren då?
Citera
2014-08-28, 00:30
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Tror du seriöst att det är möjligt att klara sig på 5k i månaden? Bor du i en lägenhet ovanför ditt jobb på Konsum i en liten byhåla och får gratis mat från lokala slaktaren då?

Som jag sa, leva minimalt. Om vi förmodar att man får den högsta inkomsten i Stockholm (Norge är ju annars ett bra alternativ) kan man hitta billiga hyror, exempel:

http://www.blocket.se/stockholm/Rum_uthyres_nara_Sodertorns_hogskola_55752345.htm? ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Peaceful_room_for_a_student_55029323.htm?ca=11&w=1

Det är ju uppoffringar men min modell har man inte så mycket fritid och då går det ju bra att bara ha tak över huvudet under de 2 åren man drar in stålarna.
Citera
2014-08-28, 00:32
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz

Finns väl för övrigt många studenter som klarar sig kring den summan, nu kanske jag spårar ur då jag inte har någon exakt koll på hur mycket pengar studenter har nu för tiden men har för mig att man brukar prata om ca 5 000 i månaden.
Citera
2014-08-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Jag ska bli miljonär! Det är ett mål som jag ska nå, och mina förhoppningar är att fixa det på 4,5 år.

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 375 000
Lån: 200 000
Netto: +175 000

Min "nettoförmögenhet" ska alltså växa 825 000 sek på 54 månader.

Tanken är:
0-1 år
Köpa lägenhet
Månadsspara 10 000 i Avanza Zero

1-2 år
Månadsspara 11 000 i Avanza Zero

2-3 år
Månadsspara 12 000 i Avanza Zero

3-4,5 år
Månadsspara 13 000 i Avanza Zero

= Nettoförmögenhet på +1 000 000 sek
----------------------------------------------------------------------------------

För att detta ska generera i 1 miljon förutsätts följande:
- Lägenheten ökar i värde med 2% (genomsnitt/år)
- Avanza zero ökar med 7% (genomsnitt/år)
- Insättningarna görs till ett investeringssparkonto med ränta på 2% (genomsnitt/år)

----------------------------------------------------------------------------------

Detta är alltså rätt så optimistiskt räknat och det enda jag kan vara säker på är att det inte faller ut precis som planerat. Förslag på hur jag förvaltar mina tillgångar på annat sätt för att nå mitt mål??

Leta fram lite grafer över börsens svängningar över tid, i ett längre perspektiv, alltså inte bara fem år som du ser hos avanza.

Släng gärna ett öga på prisutvecklingen för bostäder också.

Framförallt börsen går upp och ner i förhållandevis jämna cykler. Man kan såklart aldrig veta om vi är mitt i en ytterligare fem år lång fas av uppgång, men sannolikheten talar för att innan dina 4,5år gått bör vi ha varit med om en rejäl sättning på aktiemarknaden.

Personligen tror jag det blir svårt att räkna hem +7% under alla dessa år. Du bör nog kalkylera med minst ett år -10%.

Har du inte järnkoll på aktiemakrnaden gör du dock klokt i att spara månadsvis och i just en fond, dessutom med låga avgifter.

Men kanske bör du göra en liten korg med fler fonder så du är mer skyddad mot nergångar i vissa marknader.

Du kan också köpa aktier i investmentbolag, direkt över börsen, förutom noll i årliga avgifter får du ofta också lite "rabatt".

Roligt att du satt ett mål och stort lycka till
Citera
2014-08-28, 00:38
Medlem
Citat:
Erkänner att jag inte läste hela situationen och självklart förespråkar jag inte pengar i madrassen, han ska självklart få avkastning på det han sparar.

Det jag menar är bara att väldigt många har ambitioner att "spara sig till" rikedom men att få typ 100 000 att försöka växa till en miljon är ren idioti, det tar så lång tid och sedan kommer du inte så långt på den miljonen. I början är det enklare att jobba ihop pengar än att avkasta ihop det, när man sedan kommer upp i ca 5 miljoner är det lättare att få en avkastning som motsvarar en bra lön samtidigt är det svårare att höja lönen rejält.

Men man gör väl både och..? Eller? Man ser väl till att pengarna som kommer in så fort som möjligt hamnar där dom ger bäst avkastning. Och det är väl det TS ska göra.

Man låter väl inte pengarna bara stå på lönekontot tills det är 5.000.000 och först då drar igång och letar fonder.

Men förövrigt håller jag med dig. Bättre att offra två år jobba som en idiot och leva som en hund, sedan kan man njuta resten av livet. I stället för att hålla på och smågnida halva livet och ändå aldrig komma upp i några summor att tala om direkt.
Senast redigerad av erattat 2014-08-28 kl. 00:42.
Citera
2014-08-28, 04:31
Medlem
Med nästan exakt samma startsummor, tänkte jag som dig när jag var 24-25 år gammal, mitt mål var 1msek innan 30. Sparade mycket i Avanza Zero men köpte också andra aktier. Efter 1.5 år sparande hade börsen börjat gå riktigt kasst och jag trodde den skulle sjunka ännu mer, så jag gav upp på mitt mål och köpte en sportbil istället. Sen sålde jag sportbilen, fick upp lönen rejält och börsen vände upp, helt plötsligt var det möjligt igen och ganska exakt efter 4.5 år spräckte jag miljonen.

Nu har börsen gått upp betydligt mer och min lön är väldigt hög, jämfört med när jag började spara, så på 1.5 år har jag nu nått min andra miljon.

Så kör hårt!
Senast redigerad av whey 2014-08-28 kl. 04:39.
Citera
2014-08-28, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Är du helt rubbad eller? TS vill ha 1,000,000 SEK = 1 miljon på banken inom 4,5 år.
Detta kallas för att vara miljonär. Menar du att ordet "miljonär" inte längre betyder 1 miljon?

Läs igen plattskalle!

Jag menar att just ordet miljonär är väldigt urvattnat. En miljon i dagen läge är inga pengar att tala om när man jämför med några år tillbaka i tiden. Därför kan allt fler titulera sig just miljonär.

Men det finns många som är miljonär i skulder..

Dessutom tror jag TS planer är glädjekalkyler..

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in