Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Många bör ha blivit irriterad över att alliansen faktiskt har ljugit för dem i 8 år om att invandringen är lönsam (på kort och lång sikt) trots att det faktiskt inte stämmer vilket Reinfeldt också medgav i sitt sommartal, därav mitt antagande främst M skulle tappa väljare. Men visst jag kan ha fel det kan slå åt andra hållet och faktiskt ge M ökat stöd vilket är vad man hoppas på, vi får se hur det utvecklar sig de närmaste veckorna på den punkten.
Tror du att den gruppen (den torde kunna beskrivas som "idealistiska idioter som inte begriper ett skvatt - bara hjärta, ingen hjärna") är så förfärligt stor?
Nu har vi ett läge där det står klart (eller åtminstone något mera dunkelt) att a) invandringen skall fortsätta och reformer är blir mycket begränsade eller b) invandringen skall fortsätt och reformer skall genomföras och det skall vi ta ut i skatteökningar.
I båda dessa alternativ menar man att det i grunden är bra för Sverige att ta emot invandrare, därför att storleken på vår ekonomi är en viktig faktor för vår utveckling.
Det tredje alternativet menar att invandring bara är en kostnad, den skall minskas och det som frigörs skall användas för reformer. (Vill man försvara detta alternativ bör man förklara hur det alternativet långsiktigt gynnar den svenska ekonomin. Omedelbart ändras inte mycket, kortsiktigt får vi mer pengar över och långsiktigt vet man inte värdet, lika litet som man kan veta att invandring skadar.
Sedan är det en fråga vem man tror kan få endera synsättet att fungera. Därför menar jag att det inte behöver vara ett problem att förklara saken på det sätt som gjorts. Trovärdigheten hos M (Alliansen) minskar inte därför att man bekräftar ett faktum.
Men vi får väl se. Jag håller med - det kan slå åt båda håll, men slår det fel bör det inte gynna M:s huvudmotståndare (på riktigt). Väcker det frågan "Jaha, hur skall vi använda skattemedlen" är det heller inte dåligt.