2014-08-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Du tänker dig kanske tillbaka till tiden då det fanns 5-6 partier i riksdagen, och uppstickare hade inget medium som internet. Var man missnöjd med borgarna på den tiden så fanns det bara VPK och S att välja på.
Idag finns det flera varianter av olika ideologier, SD, MP, samt uppkomlingar PP, F! etc. Enbart MP ensamt absorberar resten av det som förr fanns hos Sossarna, så blockmässigt har ingenting hänt de senaste 50 åren, undantaget SD som ju är utfryst till ett eget block.

Den traditionella arbetarklassen blir också allt mindre.

Så 30% för Sossarna är ganska hyfsat trots allt.

Intressant nog har både M (mest tidigare) och SD lyckats absorbera stora mängder traditionella arbetare, vilka S helt har glömt bort. Så det verkliga tappet är rätt stort för S; till MP, till SD, till M.

Att vi har flera partier betyder inte att inte de grundläggande identifikationerna skulle behöva spricka. 30% är måhända ok för S i ett längre perspektiv, men givet att missnöjet med Alliansen är stort och ett regeringsskifte står för dörren, så är det märkligt att skillnaden mellan ett katastrofval och ett segerval för S tycks röra sig (givet vad vi tror att vi vet nu) om tiondelar av procent.
2014-08-26, 13:53
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Intressant nog har både M (mest tidigare) och SD lyckats absorbera stora mängder traditionella arbetare, vilka S helt har glömt bort. Så det verkliga tappet är rätt stort för S; till MP, till SD, till M.

Att vi har flera partier betyder inte att inte de grundläggande identifikationerna skulle behöva spricka. 30% är måhända ok för S i ett längre perspektiv, men givet att missnöjet med Alliansen är stort och ett regeringsskifte står för dörren, så är det märkligt att skillnaden mellan ett katastrofval och ett segerval för S tycks röra sig (givet vad vi tror att vi vet nu) om tiondelar av procent.

Naturligtvis är det sossarna som i ett historiskt perspektiv förlorat mest de har varit nära 50% under 60- talet. De har tappat nära 20% sedan deras storhetstid.

Centern har varit stora under en period på 70-talet när Fälldin var statsminister men före det ganska små. Nu är det åter historiskt mindre än tidigare.

Folkpartiet ligger på historiskt låga nivåer det var det största borgerliga partiet och gick tillbaks bara under de åren centern tillfälligt tog över. Nu är de historiskt mindre än tidigare.

Kristdemokraterna har varit betydligt större efter att de dök upp men är nu åter på de lägsta nivåer de har haft.

Vänsterpartiet är inte på de toppnivåer de nådde under Gudrun Schyman utan tillbaks på ett medelvärde de haft sedan de övergav kommunist i partinamnet.

Högern (Moderaterna) är på historiskt höga nivåer även om de fallit tillbaks sedan föregående val.

Miljöpartiet är på historisk höga nivåer

Sverigedemokraterna har varit mest framgångsrika de har bara ökat och nästan fördubblat varje val. Det är mycket unikt.

Losers S, C, Fp, Kd

Even V

Winners M, Mp, Sd
2014-08-26, 17:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är meningslöst att vikta det linjärt. Den relativa precisionen är bättre för större partier. Tänk dig själv att mäta 1000 personer varav var tredje är X och en av tusen är Y. Sannolikt hittar du 0, 1 eller 2 Y. 100% fel i två av tre utfall. För X lär du hitta kanske 342 eller 325, obetydligt relativt fel jämfört med sanningens 333.
Nej det är inte inte meningslöst. Det bättre att vikta linjärt än att inte vikta alls. 3%-enheter fel på KD är värre än samma fel på Sossarna.

Men om du föreslår ett bättre sätt att vikta, så ska jag lyssna.
2014-08-26, 18:06
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej det är inte inte meningslöst. Det bättre att vikta linjärt än att inte vikta alls. 3%-enheter fel på KD är värre än samma fel på Sossarna.

Men om du föreslår ett bättre sätt att vikta, så ska jag lyssna.
Nej, du forstar inte. Det ar logisk ofelbar matematik. Ett parti med cirka 4% valjarstod kan latt ha fel pa 1/3 i en valjarundersokning som fragat 1000 eller 2000 presumptiva valjare. Ett parti som har 40% har inte i narheten av 1/3 fel i nagon ens halvvettig opinionsundersokning.
2014-08-26, 18:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, du forstar inte. Det ar logisk ofelbar matematik. Ett parti med cirka 4% valjarstod kan latt ha fel pa 1/3 i en valjarundersokning som fragat 1000 eller 2000 presumptiva valjare. Ett parti som har 40% har inte i narheten av 1/3 fel i nagon ens halvvettig opinionsundersokning.
Jo, jag tror att jag förstår. Men valet att inte vikta alls - att bara summera absolutbeloppen av felen - blir sämre.

Exempel:
Opinstitut A skattar Sossarna med ett fel på 3%-enheter och l1%-enhet fel på KD.
Opinstitut B gör omvända fel; 1%-enhet fel på Sossarna och 3%-enheter fel på KD.

Jag menar att i det exemplet har Opinstitut A gjort sammantaget bättre skattningar. Min summering av linjärt viktade fel ger just att Opinstitut A skattar bäst. Om man bara skulle summera felen så skulle man få att A och B är lika skickliga - vilket jag menar blir missvisande.

Men som sagt, det finns säkert bättre sätt att vikta än linjärt.

Edit:
Ändrat en felskrivning. Jag menade förstår att Opinstitut A skattat bäst.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-26 kl. 18:50.
2014-08-26, 19:52
Medlem
Citat:
I förra riksdagsvalet, i urvalet av de sista mätningarna som Sifo, Synovate (Ipsos), Demoskop, Skop, Novus och United Minds gjorde, så var Synovate bäst mätt som minsta summan av absolutbeloppen av felen i procentenheter för de 8 riksdagspartierna. Demoskop var bäst mätt som minsta summan av absolutbeloppen av felen viktade med storleken på de enskilda partierna.
Intressant att du gjort lite research. Vem var bäst när man delar felet med osäkerhetsangivelsen i mätningen? Det måttet säger hur bra koll man har på hur osäker man är, vilket är nästan lika viktigt som att komma närmast valresultatet.
2014-08-26, 19:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Intressant att du gjort lite research. Vem var bäst när man delar felet med osäkerhetsangivelsen i mätningen? Det måttet säger hur bra koll man har på hur osäker man är, vilket är nästan lika viktigt som att komma närmast valresultatet.
Jag har inte sammanställt de siffrorna tyvärr.

Men det låter också som en intressant aspekt att jämföra instituten emellan.
2014-08-26, 21:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag måste svara enbart för att du använer det utmärkt målande uttrycket kommunicerande kärl.

Visst det ser just nu inte ut som om FI kommer in. FI syns och hörs heller inte i debatten just nu. Medierna lyfter in fram dem. Det finns även en regeringsfråga - motsvarande fanns ej i valet europaparlamentet.

Det fattas dem kanske ca 1% för att klara tröskeln. 1 %-enhet motsvarar bara ca 60 000 röster. En liten mediakupp av Gudrun så är de i hamn.
Problemet är bara till en del att Schyman syns mindre utan mer att när Schyman syns så får hon kritiska frågor vilket gör att hennes och partiets trovärdighet sjunker för varje gång.

3,7-3,9 % vore väl att drömma om iofs, då snor man maximalt från Mp och V.
2014-08-27, 14:36
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är bara till en del att Schyman syns mindre utan mer att när Schyman syns så får hon kritiska frågor vilket gör att hennes och partiets trovärdighet sjunker för varje gång.

3,7-3,9 % vore väl att drömma om iofs, då snor man maximalt från Mp och V.
Tyvärr är det nog inte så. Det finns människor som dras till dårskapen...
2014-08-27, 22:59
Medlem
SvP-Finns avatar
Ny opinionsmätning i Kalmar län: http://www.barometern.se/supervalar/m-tappar-var-tredje-valjare-i-kalmar-lan%284412908%29.gm?pollId=4413000#poll-4413000

S 35,1% (-0,6)
M 17,5% (-9,4)
SD 11.0% (+5,2)
MP 8,6% (+3,0)
C 8,4% (-0,6)
V 5,6% (+0,7)
KD 4,7% (-1,4)
FP 3,6% (-1,5%)
Fi 1,2% (+1,0)
PP 0,7% (+0,1)
Övriga 3,7% (+3,4)

Som man kan se förlorar alliansen ganska starkt (främst M) medan SD och MP vinner starkt.
Även övriga ökar ganska mycket. Eftersom det inte finns Fi och PP bland övriga räknar jag med att SvP står för minst 2 om inte 3 av dess procent. Det tror jag för att SvP är det absolut mest kända aprtiet bland övriga samt för att den populäre och före detta SD-aren Anders Leander kandiderar för partiet i regionen.
2014-08-27, 23:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvP-Finn
Ny opinionsmätning i Kalmar län: http://www.barometern.se/supervalar/m-tappar-var-tredje-valjare-i-kalmar-lan%284412908%29.gm?pollId=4413000#poll-4413000

S 35,1% (-0,6)
M 17,5% (-9,4)
SD 11.0% (+5,2)
MP 8,6% (+3,0)
C 8,4% (-0,6)
V 5,6% (+0,7)
KD 4,7% (-1,4)
FP 3,6% (-1,5%)
Fi 1,2% (+1,0)
PP 0,7% (+0,1)
Övriga 3,7% (+3,4)

Som man kan se förlorar alliansen ganska starkt (främst M) medan SD och MP vinner starkt.
Även övriga ökar ganska mycket. Eftersom det inte finns Fi och PP bland övriga räknar jag med att SvP står för minst 2 om inte 3 av dess procent. Det tror jag för att SvP är det absolut mest kända aprtiet bland övriga samt för att den populäre och före detta SD-aren Anders Leander kandiderar för partiet i regionen.
Det bör noteras att siffrorna inom parantes anger skillnad sedan valresultatet 2010.

Vilka i övriga har ökat så mycket? Något intressant lokalparti som sticker iväg?
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-27 kl. 23:09.
2014-08-28, 07:26
Moderator
v50s avatar
DN / Ipsos senaste mätning

S 32,1 (+0,3)
MP 10,1 (-1,5)
V 6,6 (-0,4)

F! 3,0 (-0,4)

SD 9,6 (+0,2)

M 22,1 (+1,3)
FP 6,4 (-0,1)
C 5,1 (+1,1)
KD 4,0 (-0,3)

Övriga 1,0% (-0,2)

S+V+MP 48,8% (-1,7)
M+FP+C+KD 37,7% (+2,1)

http://www.dn.se/valet-2014/regeringen-pa-historiskt-lag-niva-trots-dramatiska-utspel/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in