Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-27, 22:57
Medlem
Hej!

Allt började med att vi skulle byta lister i lägenheten, och vi insåg att varenda vägg var gjord i hårdbetong. Nu, en liten stund senare, står jag här med en Bosch PBH 2100 RE i ena handen, och lite borrar i den andra handen. Någonstans på vägen fick jag nämligen för mig att jag, som knappt ens har satt upp en tavla, skulle kirra detta med lite verktyg som jag så stolt införskaffade.

Nu till problemet. Jag har alltså en, vad NetOnNet vill kalla det för, "Pneumatisk borrhammare med bilfunktion", som jag har förstått använder en viss typ av borr kallad "SDS+". Så långt allt väl. Men nu är det ju så att jag har en paket med borrar av olika slag som INTE är "SDS+"-borrar, utan borrar som man ska skruva fast längst fram i borren genom att vrida på den där lilla ringen. Så verkar inte min borrmaskin fungera, utan den vill prompt att man klicka fast borren genom att trycka in den.

Så, finns det någon adapter som kirrar detta, eller hur ska man lösa det?

Sedan så upplever jag att borren "vobblar" eller snurrar lite ojämnt längst fram. Vet inte om det är inbillning, det är i så fall rätt lite det handlar om. Ska det vara så?

Erhm, ja. Någon som har borrat förut kanske kan svara på detta? Tack och bock.
Citera
2014-08-27, 23:01
Medlem
sliter-av-ballens avatar
SDS är SDS. Dvs du kan inte använda vanliga borrar med ett SDS fäste. Om det finns adapter vet jag inte riktigt, tanken är ju att folk ska köpa borr med rätt fäste från början så att säga..

Det är nog inte så konstigt om det "vobblar" när du använder fel borr till din maskin?

edit: Eller med vobblar, menar du att du tycker chucken vobblar? Det gör inget i så fall, det som är intressant är vad som händer när du har borr i.
Senast redigerad av sliter-av-ballen 2014-08-27 kl. 23:05.
Citera
2014-08-27, 23:05
Medlem
potassios avatar
Ring in till bosch och fråga efter en ad apter från sds plus till "vanlig" hex fäste
eller så skaffar du sds plus borr, dom är inte dyra
Citera
2014-08-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizkmedel
Hej!

Allt började med att vi skulle byta lister i lägenheten, och vi insåg att varenda vägg var gjord i hårdbetong. Nu, en liten stund senare, står jag här med en Bosch PBH 2100 RE i ena handen, och lite borrar i den andra handen. Någonstans på vägen fick jag nämligen för mig att jag, som knappt ens har satt upp en tavla, skulle kirra detta med lite verktyg som jag så stolt införskaffade.

Nu till problemet. Jag har alltså en, vad NetOnNet vill kalla det för, "Pneumatisk borrhammare med bilfunktion", som jag har förstått använder en viss typ av borr kallad "SDS+". Så långt allt väl. Men nu är det ju så att jag har en paket med borrar av olika slag som INTE är "SDS+"-borrar, utan borrar som man ska skruva fast längst fram i borren genom att vrida på den där lilla ringen. Så verkar inte min borrmaskin fungera, utan den vill prompt att man klicka fast borren genom att trycka in den.

Så, finns det någon adapter som kirrar detta, eller hur ska man lösa det?

Sedan så upplever jag att borren "vobblar" eller snurrar lite ojämnt längst fram. Vet inte om det är inbillning, det är i så fall rätt lite det handlar om. Ska det vara så?

Erhm, ja. Någon som har borrat förut kanske kan svara på detta? Tack och bock.

Det står i spec på maskinen att det skulle ingå en chuck annars skaffa en chuck med SDS fäste eller skaffa borrar med SDS fäste det är dom valen du har.
Citera
2014-08-27, 23:32
Medlem
mad356s avatar
Låter lite som du har köpt lite väl dyr utrustning för din uppgift som du ska utföra, gå på jula och köpa en borr och en vanlig borrmaskin ist nåt sånt här kanske:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ragare-000175/

och en borr http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ngborr-180294/

Good luck!
Citera
2014-08-28, 00:08
Medlem
EckiEckis avatar
[quote=Dizkmedel|50112530]Nu, en liten stund senare, står jag här med en Bosch PBH 2100 RE i ena handen, och lite borrar i den andra handen. Någonstans på vägen fick jag nämligen för mig att jag, som knappt ens har satt upp en tavla, skulle kirra detta med lite verktyg som jag så stolt införskaffade.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-o....code=A-031500

Mer än dubbelt så kraftig som din Bosch , 1/5 så dyr (jag köpte min när den var på rea för 199kr) och duger bra om man inte gör så många hundra hål per år.

Men, som de andra säger jag "köp några Borr med rätt fattning, och kör"
Citera
2014-08-28, 02:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mad356
Låter lite som du har köpt lite väl dyr utrustning för din uppgift som du ska utföra, gå på jula och köpa en borr och en vanlig borrmaskin ist nåt sånt här kanske:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-o...ragare-000175/
Du tror inte ts behöver en maskin med slag när h*n ska borra i hårdbetong?

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
http://www.jula.se/catalog/verktyg-o....code=A-031500
En liknande som den för 399kr har jag använt hemma, ALDRIG mer...maskinfan hann inte ens upp i varv innan borret va halvvägs ute i trapphuset
Citera
2014-08-28, 07:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En liknande som den för 399kr har jag använt hemma, ALDRIG mer...maskinfan hann inte ens upp i varv innan borret va halvvägs ute i trapphuset

Handhavandefel och/eller fuskbygge!!!
Citera
2014-08-28, 07:53
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det finns adaptrar och chuckar som passar din maskin. Finns bland annat på biltema och bygghandlar.

Bäst är att byta chucken mot en med vanligt borrfäste, men det kostar mer. På biltema kan du köpa en adapter med SDS+ fäste i ena änden och vanligt borrfäste i andra för 140 spänn eller nåt. Det funkar fint, men är kanske inte något som proffsen använder. Kör inte alltför våldsamt bara.
Citera
2014-08-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sliter-av-ballen

edit: Eller med vobblar, menar du att du tycker chucken vobblar? Det gör inget i så fall, det som är intressant är vad som händer när du har borr i.

Ja, alltså. Frontdelen vobblar lite. Och när jag sätter i någon av mina SDS-borrar så anar jag att det vobblar lite. Kanske handlar om någon millimeter eller så, eller så är det rentav inbillning.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Mer än dubbelt så kraftig som din Bosch , 1/5 så dyr (jag köpte min när den var på rea för 199kr) och duger bra om man inte gör så många hundra hål per år.

Men, som de andra säger jag "köp några Borr med rätt fattning, och kör"

Det jag vet sedan tidigare, är att det är extremt hårda väggar jag har hemma. Hårdbetong med viss tendens till sten i. Borde jag inte ha en maskin som kan användas framöver också, till alla hål jag behöver göra i dessa väggar? Tolkade det som att SDS-fästet ska vara bra för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det finns adaptrar och chuckar som passar din maskin. Finns bland annat på biltema och bygghandlar.

Bäst är att byta chucken mot en med vanligt borrfäste, men det kostar mer. På biltema kan du köpa en adapter med SDS+ fäste i ena änden och vanligt borrfäste i andra för 140 spänn eller nåt. Det funkar fint, men är kanske inte något som proffsen använder. Kör inte alltför våldsamt bara.

Kanon, det är ju typ vad jag är ute efter. Eller så får jag helt enkelt köpa nya borrar. Men finns det "SDS/SDS+"-borrar för trä och andra material också?
Citera
2014-08-28, 13:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det jag vet sedan tidigare, är att det är extremt hårda väggar jag har hemma. Hårdbetong med viss tendens till sten i. Borde jag inte ha en maskin som kan användas framöver också, till alla hål jag behöver göra i dessa väggar? Tolkade det som att SDS-fästet ska vara bra för det

Ja, SDS är egentligen bättre på allt. Den maskin jag länkade har detta, är långt kraftigare än din, och kostar en bråkdel av sen du köpt.

Ja, det finns SDS för olika material.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-08-28 kl. 13:16.
Citera
2014-08-28, 13:43
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Det jag vet sedan tidigare, är att det är extremt hårda väggar jag har hemma. Hårdbetong med viss tendens till sten i. Borde jag inte ha en maskin som kan användas framöver också, till alla hål jag behöver göra i dessa väggar? Tolkade det som att SDS-fästet ska vara bra för detta.

Kanon, det är ju typ vad jag är ute efter. Eller så får jag helt enkelt köpa nya borrar. Men finns det "SDS/SDS+"-borrar för trä och andra material också?
En normal slagborrmaskin kan mata sig igenom även jävlig betong om man inte behöver större hål utan bara ska slå i en plugg eller dra igenom en liten sladd. En borrhammare är ju klart effektivare.

Av samma anledning vet jag väl inte riktigt när man vill borra små hål i trä med en borrhammare. Du behöver ju inte slagen eller kraften direkt. Så borr finns nog kanske, men i större dimensioner i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in