• 1
  • 2
2014-08-28, 14:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Handhavandefel och/eller fuskbygge!!!
Mjuk vägg, antagligen hamna jag i bruket mellan tegelstenarna så det va inget motstånd alls.
Citera
2014-08-28, 18:10
Medlem
sliter-av-ballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizkmedel
Ja, alltså. Frontdelen vobblar lite. Och när jag sätter i någon av mina SDS-borrar så anar jag att det vobblar lite. Kanske handlar om någon millimeter eller så, eller så är det rentav inbillning.
Vobblar det så ser man det med ögat. Lite vobbel gör inget men börjar vi prata flera millimetrar så ska du definitivt gå tillbaka med skiten. Dyrare maskiner har i allmänhet mindre vobbel. Både min borrhammare och skruvdragare har lite vobbel på chucken men inget när man sätter i bits/borr. Det är maskiner i 5000krs klassen dock.
Citera
2014-08-29, 16:37
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Att maskinen inte har en helt stabil rotation är inget märkvärdigt, det är ingen pelarborr direkt.

Vill du ha vanlig infästning på din maskin, som för övrigt är ett bra köp och inget Jula-skrot, så finns det Snabbchuck med SDS-plusfäste på Bosch hemsida.

Jag hoppas att du inser att du inte kan använda vanliga spiralborr när du skall köra i betong. Det kommer du snabbt att märka den hårda vägen annars.
Citera
2014-08-29, 21:36
Medlem
Det finns adaptrar att köpa, men då tappar du hela iden med SDS+.

Gå till Clas oHlson eller Jula och köp 1-2 borrar i rätt storlek och av SDS+, det kommer du tjänar på. Är bra mycket effektivare.
Citera
2014-08-29, 21:55
Medlem
Riverstixs avatar
Att använda vanliga borr i en borrhammare är helt meningslöst, du måste skaffa sds-borr för att dra nytta av den! Grejen med en borrhammare är att den har ett slagverk som slår på borren, så att du slipper stå och trycka. Men för att det ska funka måste borren kunna röra sig fritt i längsled, vilket är precis vad SDS tillåter. Köp borr med SDS, det är alla gånger värt det!
Citera
2014-08-30, 10:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverstix
Att använda vanliga borr i en borrhammare är helt meningslöst, du måste skaffa sds-borr för att dra nytta av den! Grejen med en borrhammare är att den har ett slagverk som slår på borren, så att du slipper stå och trycka. Men för att det ska funka måste borren kunna röra sig fritt i längsled, vilket är precis vad SDS tillåter. Köp borr med SDS, det är alla gånger värt det!
Jag skulle också använda borr med SDS-fäste alla dar i veckan när det gäller att använda slagfunktionen och borra i betong o dyl. Det roliga med adaptern till vanlig chuck är ju om man ska använda samma maskin med slagfunktionen avstängd för att borra i trä, metall etc. då man ska använda vanliga spiralborr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in