2014-08-26, 23:35
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Skickligare antagna studenter gör att man inte behöver börja med insparksaktiviteter innan skolan börjar.

Skickliga antagna studenter? Går insparken där uppe ut på att plugga? Eller menar du att SU tar in bättre fyllehundar än GU? Målet med insparken är väl ändå att man ska ha kul, inte vara duktig student?
Citera
2014-08-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Skickliga antagna studenter? Går insparken där uppe ut på att plugga? Eller menar du att SU tar in bättre fyllehundar än GU? Målet med insparken är väl ändå att man ska ha kul, inte vara duktig student?

De nya antagna håller den kvaliteten att de har tid med både studier (med goda SU-resultat, dvs. minst 60 % erhåller AB) och hejdlöst drickande. :-)
Citera
2014-08-26, 23:44
Medlem
Sobofieds avatar
Förra terminen verkade målet vara att ha en högre % spritstopp på JF än AB på JIK-tentan..

Jag tror det vore nyttigare om vi hade UU:s inställning, där nollningen marknadsförs som ett utmärkt tillfälle att kopiera äldre studenters anteckningar.
Citera
2014-08-26, 23:50
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
De nya antagna håller den kvaliteten att de har tid med både studier (med goda SU-resultat, dvs. minst 60 % erhåller AB) och hejdlöst drickande. :-)

På GU har jag för mig att 56 % fick U på första tentamen HT 2013, andelen som fick U var över 60 % år 2012 ... Tror det skiljer lite på svårigheterna på första tentan. (siffrorna kan vara lite fel, jag har fått dem återberättade för mig så jag har aldrig sett det på papper och mitt minne kan svika om så oviktiga saker)

Att 60 % får AB låter ju bisarrt? Intagningen skolorna emellan skiljer väl som vanligt MAX 0,5 betygspoäng. (har dock inte sett antagningsstatistiken än)
Citera
2014-08-26, 23:56
Medlem
Sobofieds avatar
Det är väl inget konstigt? Stockholmare är smartare än lantisar.
Citera
2014-08-27, 00:04
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Slutsatsen måste vara att GU får in en massa retards.

Haha! Jag vet inte det jag, jag har träffat många vettiga människor i korridorerna där. Tror inte där finns fler SD-röstare än på resterande universitet.
SU ligger tydligen på 21.30 med BI-urvalet.
GU ligger på 21.20.
SU ligger dock en bit efter Lund och UU som toppar listan.

(Fast denna info finns nog redan i tråden antar jag)

Samma Högskoleprovspoäng (1.5) på UU, SU och GU. LU ligger på 1.55 så toppar listan även där.

Men för att få en rättvis jämförelse måste man väl ta med i beräkningen att SU faktiskt tar in 300, GU 260, LU 200 och UU 225.
Så teoretiskt sett så kanske SU hade haft högst intagning om alla universitet tog in 300 personer.

Har SU även vårintagning? Eller bara Höstintagning liksom GU?

ps. Gött att jag citerade innan du ändrade till en mer PK kommentar. ds.
Citera
2014-08-27, 00:15
Medlem
Sobofieds avatar
Jag tyckte den blev mindre PK!

Mer seriöst är jag förvånad att någon ens går ut GU, mtp den statistik som postats i tråden. Cred till you guys, ni verkar ha det tufft.

Resten: Jag tror gymnasieavgångsbetyg säger väldigt lite om något relevant. Det säger hur höga gymnasiebetyg de antagna har.

SU har dubbla intag.
Citera
2014-08-27, 00:23
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Mer seriöst är jag förvånad att någon ens går ut GU, mtp den statistik som postats i tråden. Cred till you guys, ni verkar ha det tufft.

Har hört av vänner i T3 att det är ungefär hundra som inte började T3 i år... Hur ser den statistiken ut på de andra universiteten tro? någon koll på hur det såg ut på SU? "Väggen" där är väl T3 om jag inte hört fel?

Och då är vår "väggen" först i T5 i fd. KERAI, som alltid får kritik för att det är för mycket information på för kort tid med ett väldigt rörigt upplägg, den görs om i stort sett varje år p g a det.
Citera
2014-08-27, 00:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Har hört av vänner i T3 att det är ungefär hundra som inte började T3 i år... Hur ser den statistiken ut på de andra universiteten tro? någon koll på hur det såg ut på SU? "Väggen" där är väl T3 om jag inte hört fel?

Jag skulle hävda att CC på T3 är "väggigast", ja.

På min termin (T5) är vi ca 170 av 300 kvar. Jag ska kolla exakt senare. Några år gammal genomströmningsstatistik: https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-5-2011-Argang-77/Juristexamen-vid-sex-larosaten/
Citera
2014-08-27, 09:39
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Jag skulle hävda att CC på T3 är "väggigast", ja.

På min termin (T5) är vi ca 170 av 300 kvar. Jag ska kolla exakt senare. Några år gammal genomströmningsstatistik: https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2011/Nr-5-2011-Argang-77/Juristexamen-vid-sex-larosaten/

Jo, den känner jag igen, kommer ihåg att jag även tidigare funderat på varför SU bara hade 38 %! Hade varit intressant(nörd-intressant på sin höjd) med sammanställd statistik för alla lärosäten där man radar upp varje termin och får se slutbetygen samt hur många som har underkända tentor vid första tentamenstillfället.
Citera
2014-08-27, 09:56
Medlem
Citat:
Jo, den känner jag igen, kommer ihåg att jag även tidigare funderat på varför SU bara hade 38 %! Hade varit intressant(nörd-intressant på sin höjd) med sammanställd statistik för alla lärosäten där man radar upp varje termin och får se slutbetygen samt hur många som har underkända tentor vid första tentamenstillfället.

Jag skulle gissa att SU:s låga genomströmningsgrad har att göra med en enorm överrepresentation av studenter som sysslar med annat än studier. Det drivs företag, arbetas uppåt heltid, anskaffas barn, och en massa annat trams, som jag (lätt fördomsfullt) misstänker förekommer i lägre grad på utpräglade studentorter.
Citera
2014-08-27, 10:32
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Jag skulle gissa att SU:s låga genomströmningsgrad har att göra med en enorm överrepresentation av studenter som sysslar med annat än studier. Det drivs företag, arbetas uppåt heltid, anskaffas barn, och en massa annat trams, som jag (lätt fördomsfullt) misstänker förekommer i lägre grad på utpräglade studentorter.

Ja, det hela bottnar nog i att det är många stockholmare som bor hemma och söker in utan att vara säkra på att de vill plugga juridik. Eftersom man kan bo hemma är det ingen direkt kostnad att börja plugga eller hoppa av. Om man flyttar till exempelvis Uppsala eller Lund har man många fler incitament att inte hoppa av; det är omständligt och dyrt att hoppa av och flytta (hem) igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in