2014-08-26, 02:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Räkna inte med att gänget av KJ-kramare ska ha någon förståelse för det.
Denne granne som de sällan försitter ett tillfälle att försöka sänka trovärdigheten hos
eller rentav angripa med hånfulla ordalag, har de ju inget till övers för då han inte
är till gagn för deras rare älsklingsmördare.

Klart att KJ ska få hamra och borra på nätterna om han vill. Han får ju göra precis vad
han vill, det är lika oskyldigt alltihop. En finare grabb har aldrig fötts i Svea Rike.
Han skulle aldrig få för sig ens att slå ihjäl en geting.
Hade han sett en geting störta mot ett fönster och skada sig så hade han givetvis
per omgående konsulterat förträffliga Google och tagit reda på hur man bäst
behandlar en skadad geting precis som han gjorde när älskade vovven råkat ut
för en tragisk olycka och blödde så illa i stackars tungan.

Något verkstadsarbete i lägenheten tror jag inte förekom vid aktuell tidpunkt iallafall. Verkar ha klagats på det tidigare. Riktigt hänsynsfull pojk det där. Det finns de som reagerar tvärt om:

Citat:
F: Det talas i förhör här om att du har haft en…ehh…mejsel, något verktygsliknande verktyg.
H: Alltså verktygsli…liknande verktyg?
F: Ja, det……………ja, alltså med ett…
H: Pratar ni om…
F: …gultorange skaft. Vad är det för någonting?
H: Jag har inte den blekaste faktiskt.
F: Det var som ett stämjärn.
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.
F: Hos föräldrarna?
H: Jo. För att det är ju som lite svårt att arbeta i trä med…i en lägenhet där man får klagomål
på sånt.

Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-26 kl. 02:28.
Citera
2014-08-26, 02:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Vi vet redan vad som händer då hunden biter i en elkabel. Det förklarade Ottinger så bra så. Att fråga igen vore således idioti, men det är kanske det du förespråkar?

Den relevanta frågan vad som händer om en hund biter sig i tungan fick Ottinger däremot aldrig i telefonförhöret som zero73 påpekade.

Objektivitetsprincip är ett fint ord.

Tja, vill man ställa frågor som ger givna svar så är det lika korkat i princip. Det hade vem som helst svarat på utan att för den delen ligga SVA till last. Och med detta så återstår alltså expertisen på området som redan har en utförlig beskrivning vad som händer då en hund biter i en elkabel.

Och nej, tungan på en hund blöder inte så det droppar på utsidan i snön och runt på golven., Det ska inte heller läggas kompresser på tungan. Så är det och det finns alltså inget i den unge herrens historia som stämmer överens med verkligheten. Har man den empatin mot sitt husdjur att man kör den i en pulka och dumpar den i älven, så har man knappast empati alls skulle jag vilja säga.

Det är möjligt att han lärt sig under åren hur man ska vara och låtsas känna, men det är ganska uppenbart att den unge herren saknar all form av känslor då det gäller andras lidande. En typisk aspie kanske?

Åklagaren ska undersöka alla fakta om brottet utan att bry sig om vem det är bra eller dåligt för det är objektivitet. Kanske saklighet är ett ord som är mer passande i sammanhanget.

Vad zero73 påpekar eller andra är ganska så ovidkommande vid det här laget. Och med tanke på domslutet är det mer pinsamt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-08-26 kl. 02:32.
Citera
2014-08-26, 06:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Han hade det inte lätt den grannen. KJ som hamrar och borrar mitt i natten. Och tvn på hög volym. Gjorde inte saken bättre, att han skulle upp tidigt på morgonen också. Ingen dröm granne KJ precis. Jag tror den grannen är glad att det nu blivit lugnare.
Menar du att detta var ett gyllene tillfälle för BI att bli av med den besvärlige grannen?
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-26 kl. 06:32.
Citera
2014-08-26, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att detta var ett gyllene tillfälle för BI att bli av med den besvärlige grannen?

Vad kan det annars ha varit, vad tror du?
Citera
2014-08-26, 09:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tja, vill man ställa frågor som ger givna svar så är det lika korkat i princip. Det hade vem som helst svarat på utan att för den delen ligga SVA till last. Och med detta så återstår alltså expertisen på området som redan har en utförlig beskrivning vad som händer då en hund biter i en elkabel.

Och nej, tungan på en hund blöder inte så det droppar på utsidan i snön och runt på golven., Det ska inte heller läggas kompresser på tungan. Så är det och det finns alltså inget i den unge herrens historia som stämmer överens med verkligheten. Har man den empatin mot sitt husdjur att man kör den i en pulka och dumpar den i älven, så har man knappast empati alls skulle jag vilja säga.

Det är möjligt att han lärt sig under åren hur man ska vara och låtsas känna, men det är ganska uppenbart att den unge herren saknar all form av känslor då det gäller andras lidande. En typisk aspie kanske?

Åklagaren ska undersöka alla fakta om brottet utan att bry sig om vem det är bra eller dåligt för det är objektivitet. Kanske saklighet är ett ord som är mer passande i sammanhanget.

Vad zero73 påpekar eller andra är ganska så ovidkommande vid det här laget. Och med tanke på domslutet är det mer pinsamt.

Är det från en "säker" källa?

Nu var det ju så att Polisen frågade aldrig Ottinger om en hund kunde bita sig i tungan, och då börja blöda? SVA svarade JA på den frågan som ställdes av oraklet.i.skogen.

Citat:
Jag har tidigare mailat SVA och frågat om en hund kan bita sig själv i tungan och om det kan börja blöda och fick till svar av Ulrik* Wind*hl att: "visst kan det hända, precis som hos människor och åtgärden beror på omfattning av skadan. Många sår slutar ju blöda av sig själva, andra behöver mer omvårdnad."

Jag tror nog att hade man ställt frågan till expertisen Ottinger hade man nog fått samma svar som ovan... men att frångå objektivitetsprincipen verkar vara symptomatiskt i denna utredning.

Man ställer aldrig frågorna som kan vara KJ till gagn.
Senast redigerad av zero73 2014-08-26 kl. 09:15.
Citera
2014-08-26, 09:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vi vet redan vad som händer då hunden biter i en elkabel. Det förklarade Ottinger så bra så. Att fråga igen vore således idioti, men det är kanske det du förespråkar?

Den relevanta frågan vad som händer om en hund biter sig i tungan fick Ottinger däremot aldrig i telefonförhöret som zero73 påpekade.

Objektivitetsprincip är ett fint ord.
Jag har just pratat med SVA. TO var på semester, men den kollega som jag pratade med berättade att hunden kan få kramp i käkmusklerna och bita sig i tungan när den får ström i sig. Normalt har hunden tungan bak i munnen när den biter i något, men vid olyckliga omständigheter kan den råka ha tungan mellan tänderna samtidigt som den biter i sladden och får ström i sig. Då kan den bita sig i tungan och blöda, blodmängden beror på hur stort hålet blir. Om hunden dör av elchocken kommer blodet att fortsätta rinna en stund.
Citera
2014-08-26, 09:26
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Jag har just pratat med SVA. TO var på semester, men den kollega som jag pratade med berättade att hunden kan få kramp i käkmusklerna och bita sig i tungan när den får ström i sig. Normalt har hunden tungan bak i munnen när den biter i något, men vid olyckliga omständigheter kan den råka ha tungan mellan tänderna samtidigt som den biter i sladden och får ström i sig. Då kan den bita sig i tungan och blöda, blodmängden beror på hur stort hålet blir. Om hunden dör av elchocken kommer blodet att fortsätta rinna en stund.

Ganska solklart alltså. Då vet vi att:

1) En hund kan du av att tugga på 230V elkablar.
2) En hund kan börja blöda av att tugga sig på tungan.
3) En hund som blöder från tungan kan blöda kraftigt.

KJ's berättelse är trovärdig och stärks också av teknisk bevisning. Han försökte kontakta sina släktingar för hjälp och hand försökte rädda sin älskade hund genom att googla "hund annatomi".

Tyvärr var det försent.. och han begravde hunden på ett värdigt sätt i älven.

Såja. Nu när RYKTET om hunden är begravt... kan vi gå vidare i konsensus nu och diskutera skriken som BI hörde istället? Varför hörde ingen annan boende skriken? Förhörde inte Polisen dessa?
Citera
2014-08-26, 09:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är just obelagda uppgifter som denna som folk tar som sanning som kännetecknar trådsanningar.

Okej Q - då kanske du i konsekvens av detta kan låta bli att framföra dina egna gissningar som vore de fakta. Jag tror mer än en läsare t ex har lurats av dina tvärsäkra uttalanden om tejprullen såsom icke varande bevis till exempel - en slutsats som endast och allenast bygger på dina egna gissningar och tolkningar.
Citera
2014-08-26, 09:33
Medlem
Citat:

Är inte KJ liv fyllt av just dessa olyckliga omständigheter?
Citera
2014-08-26, 09:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ganska solklart alltså. Då vet vi att:

1) En hund kan du av att tugga på 230V elkablar.
2) En hund kan börja blöda av att tugga sig på tungan.
3) En hund som blöder från tungan kan blöda kraftigt.

KJ's berättelse är trovärdig och stärks också av teknisk bevisning. Han försökte kontakta sina släktingar för hjälp och hand försökte rädda sin älskade hund genom att googla "hund annatomi".

Tyvärr var det försent.. och han begravde hunden på ett värdigt sätt i älven.

Såja. Nu när RYKTET om hunden är begravt... kan vi gå vidare i konsensus nu och diskutera skriken som BI hörde istället? Varför hörde ingen annan boende skriken? Förhörde inte Polisen dessa?

Varför ljög han redan i polisförhören om googlandet då? Varför dra en vals om kompisars valpar som hade svårt att gå i trappor?

Jag är dock beredd att lägga ner hundsnacket, men du får nog lov att inse att du ägnar dig åt önsketänkande när du ser Kristoffers berättelse som "trovärdig" och den mest sannolika förklaringen. "Olyckliga omständigheter" innebär att hunden inte i normalfallet har tungan framme. Fick den en rejäl stöt så borde den ha dött tämligen direkt och då finns ingen rimlig förklaring till varför han ska googla. Det är för mycket egendomliga omständigheter kring hela händelsen för att en person som inte är biased åt Kristoffers oskuld skulle kunna komma fram till att det säkert gick till precis som han påstår. Däremot tror jag absolut inte att det var någonting planerat som utfördes av grymhet eller nån sjuk morbid fantasi. Hans känslor för hunden är äkta, men tyvärr blir människor ofta lika eller mer arga när de anklagas för något de har skuld till som när de är helt oskyldiga. Så hans reaktioner säger oss inte mycket om vad som egentligen hände heller.
Citera
2014-08-26, 10:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför ljög han redan i polisförhören om googlandet då? Varför dra en vals om kompisars valpar som hade svårt att gå i trappor?
Nu är det inte riktigt det han sa. Men det kan vara sant att han tidigare har googlat på "hund annatomi", av den anledning som han uppgav. När jag skriver början på en tidigare sökning i min webbläsare kommer den tidigare sökningen fram. Jag har framfört teorin att han sökte på "hund", och "hund annatomi" fanns i sökhistoriken, och det blev det oavsiktligt.
Citera
2014-08-26, 10:11
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Okej Q - då kanske du i konsekvens av detta kan låta bli att framföra dina egna gissningar som vore de fakta. Jag tror mer än en läsare t ex har lurats av dina tvärsäkra uttalanden om tejprullen såsom icke varande bevis till exempel - en slutsats som endast och allenast bygger på dina egna gissningar och tolkningar.

Hurreduru!
Du skarvar och lägger till i dina historier...sprider rykten vidare som BI har startat, skäms på dig!
Vi borde alla här vara överens om att BI ska kastas i slasken för han är inte trovärdig för fem öre utan enbart en person som skadat fallet och försvårat utredningen.
Undra hur mycket resurser polisen lagt ut på att kolla BIs skitsnack.

Har du länken kvar till din lååånga lista?
Senast redigerad av Namibia1 2014-08-26 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in