The Normal Heart
Amerikanskt drama från 2014
http://www.imdb.com/title/tt1684226/?ref_=fn_al_tt_1
I början av 80-talet börjar epidemin som i folkmun kallas för "Gay plague". Många unga män drabbas runt omkring
Ned Weeks (Mark Ruffalo) och han kan inte längre stå kvar och titta på. Något måste göras och tillsammans med sina närmaste vänner beslutar de för att skapa en lobbyorganisation som hela tiden kämpar emot samhällets fördomar och hat. Fler och fler insjuknar och stryker med. Det här är inte en kamp som går att vinna men utan kamp är det lönlöst......
Ned Weeks kamp är en kamp mot klockan och inte minst mot sig själv..
The Normal Heart är inte ännu en "bögfilm", utan det här är verkligen ett hantverk som osar kvalitet. Direkt när HBO-loggan visas så börjar denna fantastiska resa. Det är omtumlande, chockerande och inte minst smärtsamt. Det var längesen jag föll en tår men The Normal Heart fick mig nästan att bryta ihop några gånger.
Det här är skådespelarnas film och vad trovärdigt det känns. Mark Ruffalo är en skådespelare som haft sina upp och nedgångar genom karriären. Han har aldrig varit en favorit i mina ögon men här levererar han sin livs roll och det är med råge. Vinner han varken en Emmy eller Golden Globe för denna rolltolkning så äter jag upp min tånagel.
Alfred Molina, Taylor Kitsch, Joe Mantella, Jim Parsons och Julia Roberts gör alla stabila och fina rolltolkningar. The Normal Hearts två största stjärnor är dock utan tvekan Mark Ruffalo och Matt Bomer som med Alfred Molinas närvaro bidrar till magiska dramatiska ögonblick. Det må vara en del högljudda känslor men ack vad träffsäkert och rörande det här är. Det är givetvis lätt att dra paralleller med Dallas Buyers Club som var i ropet i våras. I den filmen låg fokus kring att få rätten till rätt medicin och vård. Men det var en lite mer ytlig betraktelse som mer handlade om en individ än den stora bredden. Det var en visserligen en kompetent film, dock saknade den både djup och det blev aldrig rörande på samma sätt. I The Normal Heart är det mer inriktat direkt mot "gaycommunityt" och går in lite mer på dess olika stereotyper och hur samhällsklimatet var.
Visserligen kommer filmen anklagas för att vara sentimental i vissa ögon. Filmen klarar dock av att gå balansgången väl utan att det blir för mycket.....
Den enda invändningen är att det behövdes en lite bättre förpackad slutprodukt i och med att avslutningen blev lite av ett antiklimax...
Betyg: Det må handla om manlig kärlek men vilken hyllning till filmkonsten. Och det behövs inte ett normalt hjärta för att bli berörd. Det mest onormala och kalla hjärta kan slå flera intensiva slag för The Normal Heart. En film som berör lidande och döden men egentligen handlar om viljan att vilja leva och uppleva....livet........
Solklar 4:a av 5. Årets hittills bästa film och kommer vara på min topp 10-lista när filmåret summeras runt Februari nästa år. The Normal Heart grep tag i mig likt Laura Palmer...Jag fällde flera tårar..