2014-08-24, 23:50
Bannlyst
Såg The Island, med Scarlett babe och Ewan McGregor.

Bra film, absolut, även om den inte riktigt motsvarade mina förväntningar och inte riktigt hade det "djup" jag sökte.
Några schyssta actionscener, ett bra underliggande budskap, men inga riktiga twists eller liknande.

Slutet var dock riktigt mäktigt, utan att spoila något, och filmen får 3/5 i betyg av mig.
Citera
2014-08-25, 00:00
Medlem
Holmquists avatar
Den senaste filmen jag såg var den asiatiska rullen Bakjwi (Thirst). Gillar de andra filmerna av Chan-wook Park som jag har sett tidigare och har länge haft denna på min "att-se-lista".

Jag hade rätt så höga förväntningar på filmen och blev inte besviken. Den höll ett lugnt tempo och hade en skön stämning filmen igenom.

3.5/5
Citera
2014-08-25, 00:03
Medlem
Adikatpws avatar
The Strangers. Den var mycket bättre än jag trodde att den skulle vara faktiskt. En väldigt bra gjord film och man satt på helspänn hela tiden och beredd på att någonting skulle kunna hända när som helst. Ingen film man direkt ska se ute på landet eller liknande.

Den får i alla fall betyget 5 av 5 från mig.
Citera
2014-08-25, 00:27
Medlem
DewDudes avatar
The Fighter som verkligen levde upp till förväntningarna. Christian Bale spelade fantastiskt och gedigna insatser från Wahlberg och Amy Adams. Filmen hade många emotionella och upplyftande delar som verkligen fångade mig.

8/10
Citera
2014-08-25, 03:25
Medlem
Julbordsspecials avatar
Sleepaway Camp

En väldigt blyg liten flicka vid namn Angela och hennes kusin Ricky åker på ett sommarläger för ungdomar där en hel rad underliga mord begås. En hel del drama uppstår också kring Angela då de andra tjejerna retar och terroriserar henne för att hon varken pratar, äter eller deltar i aktiviteterna på lägret.

Tycker den var väldigt sevärd. Filmens klimax blev tyvärr spoilat för mig innan jag såg den men tyckte trots det att den var riktigt bra.

7/10 skohorn.
Citera
2014-08-25, 05:57
Bannlyst
The Normal Heart
Amerikanskt drama från 2014
http://www.imdb.com/title/tt1684226/?ref_=fn_al_tt_1

I början av 80-talet börjar epidemin som i folkmun kallas för "Gay plague". Många unga män drabbas runt omkring Ned Weeks (Mark Ruffalo) och han kan inte längre stå kvar och titta på. Något måste göras och tillsammans med sina närmaste vänner beslutar de för att skapa en lobbyorganisation som hela tiden kämpar emot samhällets fördomar och hat. Fler och fler insjuknar och stryker med. Det här är inte en kamp som går att vinna men utan kamp är det lönlöst......
Ned Weeks kamp är en kamp mot klockan och inte minst mot sig själv..

The Normal Heart är inte ännu en "bögfilm", utan det här är verkligen ett hantverk som osar kvalitet. Direkt när HBO-loggan visas så börjar denna fantastiska resa. Det är omtumlande, chockerande och inte minst smärtsamt. Det var längesen jag föll en tår men The Normal Heart fick mig nästan att bryta ihop några gånger.
Det här är skådespelarnas film och vad trovärdigt det känns. Mark Ruffalo är en skådespelare som haft sina upp och nedgångar genom karriären. Han har aldrig varit en favorit i mina ögon men här levererar han sin livs roll och det är med råge. Vinner han varken en Emmy eller Golden Globe för denna rolltolkning så äter jag upp min tånagel.
Alfred Molina, Taylor Kitsch, Joe Mantella, Jim Parsons och Julia Roberts gör alla stabila och fina rolltolkningar. The Normal Hearts två största stjärnor är dock utan tvekan Mark Ruffalo och Matt Bomer som med Alfred Molinas närvaro bidrar till magiska dramatiska ögonblick. Det må vara en del högljudda känslor men ack vad träffsäkert och rörande det här är. Det är givetvis lätt att dra paralleller med Dallas Buyers Club som var i ropet i våras. I den filmen låg fokus kring att få rätten till rätt medicin och vård. Men det var en lite mer ytlig betraktelse som mer handlade om en individ än den stora bredden. Det var en visserligen en kompetent film, dock saknade den både djup och det blev aldrig rörande på samma sätt. I The Normal Heart är det mer inriktat direkt mot "gaycommunityt" och går in lite mer på dess olika stereotyper och hur samhällsklimatet var.
Visserligen kommer filmen anklagas för att vara sentimental i vissa ögon. Filmen klarar dock av att gå balansgången väl utan att det blir för mycket.....

Den enda invändningen är att det behövdes en lite bättre förpackad slutprodukt i och med att avslutningen blev lite av ett antiklimax...

Betyg: Det må handla om manlig kärlek men vilken hyllning till filmkonsten. Och det behövs inte ett normalt hjärta för att bli berörd. Det mest onormala och kalla hjärta kan slå flera intensiva slag för The Normal Heart. En film som berör lidande och döden men egentligen handlar om viljan att vilja leva och uppleva....livet........
Solklar 4:a av 5. Årets hittills bästa film och kommer vara på min topp 10-lista när filmåret summeras runt Februari nästa år. The Normal Heart grep tag i mig likt Laura Palmer...Jag fällde flera tårar..
Senast redigerad av Colt-Steele 2014-08-25 kl. 06:01.
Citera
2014-08-25, 09:42
Medlem
upperkatts avatar
Gambit. Bra film. 6/10.
Citera
2014-08-25, 12:15
Medlem
Zartazas avatar
Witness for the Prosecution(1957) är åklagarfilmen med tvister och dramatik som fick mig att höja på ögonbrynen några gånger. Ännu en "skyldig eller oskyldig?"-film som går djupare än vad 12 Angry Men gör, då detta är inte bara juryn det handlar om.

Jag önskar bara att jag inte hade varit så trött för tillfället för att skriva en ordentlig recension om denna film för det är vad den förtjänar. Charles Laughton och Tyrone Power är suveräna som jurist och anklagad mördare.

Jag tror att det får bli en mer noggrann titt när suget kommer tillbaka. Men just nu får betyget bli en stark 8/10 och det lär troligen höjas en aning när jag har sett filmen ett par gånger till. Detta var i min smak.
Citera
2014-08-25, 19:55
Medlem
Slottsherres avatar
Frances Ha. Greta Gerweg i huvudrolln är precis så charmig som alla säger. Och kul. Något av en kvinnlig Woody Allen. Jag blev helt förälskad i tjejen.
Citera
2014-08-25, 20:27
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Frances Ha. Greta Gerweg i huvudrolln är precis så charmig som alla säger. Och kul. Något av en kvinnlig Woody Allen. Jag blev helt förälskad i tjejen.
Äntligen någon som tycker filmen är lika fantastisk som jag tycker. Folket här på sidan verkar inte alls gilla den.
Citera
2014-08-25, 20:31
Medlem
tcfmogs avatar
Turist av Ruben Östlund. Rena smörjan. Överklassfamilj med curlade ungar får lite problem men det är inget som engagerar eller berör på något sätt.
Citera
2014-08-25, 20:48
Medlem
JoeL431s avatar
Såg på Paul Thomas Andersons The Master igårkväll. Fyfan vilken film! Kan inte förstå hur man tycker den är långsam eller tråkig. Helt underbar, orkar inte skriva en recension men måste få utlopp för lyckan att bli nerslagen av en film. Vilket skådespel dessutom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in