[quote=BRT|50030342]
Citat:
Jag håller fullständigt med om att gudsbilden leder den troende till en viss mysticism (bara en enkel bön eller reflektion över Gud kan ju ses som mystik) och att Gudomen, hur väl den än definieras, kommer att vara outgrundlig givet några centrala aspekter (så som evig, oändlig, allsmäktig och andra attribut vi inte ens kan föreställa oss i praktiken).
Ja och detta kan jag föreställa mig fördjupas olika utmed vilka fördjupade studier att fylla kontemplationerna med och så klart bön som den troende ju aktivt uppsöker och också i hur den enskilde tolkar så klart - men kan gissa att mest huruvida den sökande utvecklar eller upplever ett kall.. kallet.
Kallet, sker lugnt sagt i den mer mystifierade skepnaden, givetvis efter att treenighetens formspråk sjunkit in ordentligt.
Treenigheten extraordinärt är den indirekta anmaningen åt folk att uppmärksamma, treenigheten är själva kristenhetens ENTRÉ el. foajé... men åkalla inkarnationsläran, att Kristus stiger ner och alla de åminnelser som de konfessionella så grundligt utformat. du har här hela gallerian av mysteriespelen :
Rosenkransbönen med pärlbandet..
via dolorosa den smärtfulla bönen
den glädjerika rosenkransbönen
den ärorika rosenkransbönen
dessa kollektioner av ytterligare avsnitt, som enbart separat kan ge en vanlig medlem huvudbry för resten av livet att försjunka i att söka transcendensen igenom, är ju att kristendomen erbjuder en ovanlig liksom sirlig rikedom.. prålig, en hel del brus som dogmatiska inlärningar är för det sinne som söker den illusoriska stillhetens mer laddade andlighet, lär få vänta...
(såvida inte kallet väcks)
Jesusgestalten i treenighetsläran är trots allt symbol för vägen.. varför tyngdpunkten i den ritualism som ständigt återkommer vid altardukning är så entonigt sövande och den slags kod i den andliga gestaltning som enskilde bedjaren drar med sig för att som iaf jag tror, att via kontemplation och bön.. öppna sig för suggerering av den mer vidskepliga arten.
Inom både den katolska och den evangeliska teologin är behovet av en teologisk antropologi stort.
Det är ju så typiskt för kristenhet att förmänskliga Jesus, just därför. Det kan också överskugga och liksom driva bort det andliga sökande som många inte k'änner riktigt infinna sig, p.g.a materialismen i ritualism som jag vill tolka som dramaturgiska effektsökeriet, helt enkelt kan ta över, och ev distrahera.
Men andligheten är för den enskilde att göra sig lyhörd inför.
Till skillnad från alla humanistiska Jesustolkningar är den ceremoniella kristologin ändå med all den teologiska överbyggnad som är så utmärkande i all religiös skolning, bunden och kan bli rigid , håller sig inom bibelns och traditionens råmärken med ibland också tolkningsfientliga prestigebärande auktoritet, att t.o.m kunna bana väg för snarare auktoritetstro.. än sant sökande.. jag tror det skiftar enormt mellan varje samfund och både lokalt liksom globalt helt utifrån vilken samling du befinner dig i, eller kontaktnät du har att dryfta med, hur man levandegör och uppmuntrar öppna dialoger.
I den kristna världsåskådningen är ju treenighetsläran själva kittet och antropologin den sammanflätade länken till det sköra labila och så föränderliga tron... tvivlet.. mellan galenskap och förnuft.. flätas in i den beröringspunkt som till slut är menat att nå
Gudamänniskan Jesus Kristus som en förmedlande länk att ta över och navigera din "själ" den känsla du upplever i frälsning, som inte släpper... , när tron blir din sanning. (obs, som är också villkorad... till ekumenisk trofasthet, ytterst till formen , enl min ekvation! så sett materialiserad dramatiserad spiritism, eller lek med valörer att komma farligt nära narcissismens ursprung)
Inkarnationsläran, hur är det öht möjligt då att förnuftig människa att etablera en tro på Gud under utifrån den mänskliga erfarenheten?
Med helheten, där kan treenighetsläran spela in som en första ram.. du stiger liksom in i den som din första erfarenhet i gudsgemenskapen, du kan inte göra det mol allena. Om du inte vill förlora dig och bygga murar av alla vackra kristo-episka termer.
Ja och du behöver objektiva kriterier, men för att kunna gå in i en sådan helt ny och unik upplevelsevärld och för detta behövs nog hållpunkterna, där t.ex Rosenkransbönerna , de håller din trofasthet... inte enbart som attribut men som minne där du var sist, där du sist tvivlade..
Transcendensen : ger en air av gränsöverskridande upplevelser, genom vilka man kan uppfatta dolda skikt bakom det som är ren sinneserfarenhet men detta förutsätter en annan slags erfarenhetsdimension i okänd form.. om ens form? ..intellektuellt stimuleras av via djupstudier.. med reflektioner omkring det.
jag vill säga att det nog isf är att det är närmandet till antydan av isf mysterium.. i vilket du ytterligare säkert kan förkovra dig i andligen liksom. Men gissar, jag säger inte att det är så.
Men helhetstolkning och än mer av komplementär mer humanistisk tolkning kan det ev vara så : Jesus blir en förlösare.. för detta ska det till en reinkarnationstro.. att ofm inte teoligiskt kunna accepteras, så iaf i tron vilket i sitt kall uttydes som Gud.
Som i sig väl kan ta åtskilliga år att begrundas intellektuellt studiemässigt för att förankras andligt eller varhelst människan nu väljer att placera detta i sitt liv.
Når sökaren fram till ett slags kall, så tror jag att katolska inkarnationslärans dogm, inbjuder sökaren till mysteriespelen utifrån den kristologi som redan appellerar att redan samfundet gemensamt i den ritualism som finns, åkallar mysteriespelen för den enskilde att bejaka mysticism, i den försjunkenhet som man brukar kunna känna igen på de mer hängivna. Inte i mässan alltid, långtifrån, utan när man lär känna dem .. det vilar ibland en glasartad fascination över dem som inte ens säger sig vara frälsta, de enbart har en hel massa annat att "begrunda" och det är inte mycket väsen om det heller.
OM eller HURUVIDA, allt detta nu ÄR, frälsning eller möte med mysterium och allt det som ordats här : DET är en helt annan femma och helt annan diskussion, jag enbart anstränger mig lite...

.. att försöka... faktiskt, uppbringa lite uppfattning om vad de egentligen gör och vilka motiv?
Citat:
Men jag ser inte heller här skillnaden mellan treenighet och JV-teologi (där JV, för att förtydliga syftet med användandet av dem i dessa jämförelser, får agera exempel eftersom att de idag är den största icke-trinitariska kristna trosinriktningen).
Det är här jag kör fast... för jag kan inte referera till jehovitisk trospraxis, i hur deras frälsningslära ens uttrycks.. hur de håller andakt - och inte ens en erfarenhet i JV-gemenskap.
Så hur ens lyder JVs Teologi? Det vet jag inte.
Jag vet inte hur de ser på inkarnation och transcendens.
För att kunna få en acceptabel kristen helhetstolkning behövs, uppenbarligen, kriterier vid sidan av de biblisk skrift läsning och tolkning ur den. För att avgöra vad som är en både rimlig och autentisk kristen helhetstolkning behövs och pedagogiseras ändå också personlig introduktion för kännedom av tron, (inte nödv.vis kall) ty : kristna apostoliska och evangelikansk trosåskådning har överförts.. ur levande religiös erfarenhet som formulerats och sedan överlämnats till nya generationer , mer än potentaters olika konsiliers exkluderande mer aristokratisk-patriarkaliska intern-dogma, att trona som en Makt och som Moral, mer än som förlösande bekräftelse. Enligt mig.
Hur JV har överfört sin lära/trostraditifon, som vi vet är kristna mainstream innehållande ett myller av både kuriosa och ett eldorado av vägar att gå... den med ett kall.. har bara att sjunka ner och kavla upp ärmarna upp till tänderna för teologisk-semantisk stimulans - men JV vet jag inte ett skvatt om.
Citat:
Även dessa icke-trinitariska gudsbilder innehåller ju i hög grad outgrundlighet och systematisering, så jag ser inte riktigt hur just treenighetsläran är speciellt mystisk, outgrundlig, etc. jämförd med alternativen till den inom kristna inriktningar idag eller historiskt?
Hade jag varit troende så skulle jag kanske kunna förklara de olika hållpunkterna inom t.ex katolska.. eftersom bl.a jesuiter har ganska omedelbar ingång för "det heliga" : Mysticism i allmänhet avser en direkt och omedelbar erfarenhet av det heliga, eller den kunskap som härrör från en sådan UPPLEVELSE.
I form av en vision av, eller känsla av förening med Gud, treenighetsläran kommer inte ensam i romerskkatolska iaf, den följer en massa scenarion som suggereras också... rökelsebehållarna (men dett är också eller kanske genuint ortodoxt, om jag inte minns fel) träffar sinnen.. för de yngre.. går det rakt in i minnesbanken.. det väcker uppmaning att om än ofrivilligt, beröra.. och därmed etableras en plats för vidare öppningar mot ett trosliv. Man har också haft mycket effektmakeri, enbarrt på Sicilien finns berättelser om vad folk öht sysslat med i frälsningens tjänst att väcka mystifikation, och identifikatiffon med alla de gestalter man förheligat och helgonförklarat också, det är en myriad för svaga att verkligen falla i.
Nontheistic former av mystik, som i buddhismen finns ju också. Mysticism brukar åtföljas av meditation, bön och asketisk disciplin. Men jag ser för att återknyta till min egentliga uppfattning om detta : att det är att tiga - ta emot - åter tiga : ja och begrunda. Vad gäller treenighet. Det är för mig en FORM, ett redskap för mentala sinneskapaciteten att ockuperas av.
(Mycket text -
sorry indeed truly sorry.. var inte meningen att det skulle babblas så mycket)