Citat:
Ursprungligen postat av
BRT
Enligt treenighetsläran är Fadern logiskt men inte temporalt före Sonen, ja; båda är temporalt eviga, då Sonen beskrivs som att han redan fanns vid begynnelsen. Generation är sedan annorlunda än skapelse på det viset att något genereras direkt ur Guds väsen, medan skapelsen inte är Gud utan skapad ur intet.
Hur får du ihop din modell med Jes 43:10? "Ingen gud har blivit till före mig, ingen skall komma efter mig." Du menar tvärtom att en gud blivit till efter Gud - där Sonen är denne gud; hur tolkar du då detta stycke?
Här syftar han uppenbarligen på kokurrerande gudar, gudar som skulle tillbes istället, eller jämte Honom.
Detta skall ses i ljuset med budet:"Du skal inte ha andra gudar jämte mig..."
Dvs. det är endast och uteslutande Fadern (JHVH) som skall tillbes som Den Allsmäktige Guden (El shaddaj), man skall inte tillbe andra gudar jämte honom. Han säger ju: "Jag kräver odelad hängivenhet".
Att sonen är av gudomligt slag ändrar inte detta, trots att Sonen skall äras på ett tillbörligt sätt.
Faktum är att Faders kräver att sonen skall hyllas på ett tillbörligt sätt, pga. att han (Fadern) har insatt honom som kung i hans rike. Det sägs profetiskt i Psalm 2: 6,11,12:" ´Jag har själv satt min konung på Sion, mitt heliga berg´. Jag vill berätta vad som är beslutat. Herren sa till mig:´Du är min son, jag har idag fött dig´ ... Tjäna Herren med fruktan, och fröjda er med bävan
Hylla sonen så att han (Fadern) inte vredgas och ni förgås på er väg...".
Man kan t.om. ära en jordisk kung på ett tillbörligt sätt, Sonen är dock vida överlägsen alla kungar och herrar som finns på jorden. Han är "kungars kung och herrars herre". Men det finns bara en som skall tillbes som Den Allsmäktige Guden: Fadern (JHVH). 1. Kor 8:6:" Så finnes för oss
en enda Gud: Fadern av vilken allting är".