Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag tror det ligger mycket i detta som du skriver. Just därför ser jag det som en mycket stor sak att Reinfeldt ger legitimitet åt SD genom sitt tal, det gör att det blir acceptabbelt att diskutera kostnaderna för invandring utan att bli klassad som rasist.
Den frågan kommer då naturligt upp på dagordningen nu i debatten och den kommer att komma med i slutdebatterna i TV. En annan stor skillnad är att SD nu för första gången kommer vara med i slutdebatten och bli intervjuad som alla andra riksdagspartier nu innan dess, även det ger legitimitet.
Men trots det tror jag inte man ska ha övertro på hur många som kommer tänka på SD som ett reellt alternativ, även om man starkt ogillar invandringen. Å andra sidan räcker det gott om några få procentenheter till gör det för att SD ska göra ett mycket startkt val.
Jag har använt just det Reinfeldt sa vid två tillfällen senaste veckan som en tidig öppning i politiskt samtal med både en kollega och en god vän som är polis. Båda två blev först lite avvaktande när jag förklarade att "jag röstat M i alla år men att nu blir det SD, det finns inget annat alternativ" och varför. Till min kollega sa att nu har du inte barn ännu, men så småningom skaffar du antagligen det och hur vill du att deras framtid ska se ut? Jag sa att om vi bortser från den ökade otrygghet, våld, våldtäkter, misshandel etc och bara pratar ekonomi så har Sverige inte råd, jag hänvisade till Reinfeldt och förklarade innebörden i det han sagt. Jag gick igenom de olika delarna, hur många som kommer, hur mycket det uppskattas kosta och att efter sju år har invandrarna fortfarande inte arbete utan över hälften är fast i bidrag och av de som arbetar är det många fall av dolda bidrag pga skattefinansierade arbetsmarknadsåtgärder etc etc.
Jag tog också upp Dan Park och hur jag förvisso inte gillar vare sig hans konst eller att han provocerar, men när jag ser vad han egentligen testar nämligen åsikts och yttrandefriheten så inser jag att det är en väldigt modig människa som offrar en del av sitt liv för vårt land. Park är ju invandrare från USA. 6 månaders fängelse för att ha målat tavlor och staten ska förstöra hans konstverk... Varken min kollega eller min vän polisen kände till det här och de blev minst sagt häpna. Jag tror att jag väckte båda två.
Polisen och jag har pratat många gånger men jag har inte velat testa var vi står politiskt tidigare. Vi har bara varit goda vänner. Han periodvis jobbat både som kravallpolis vid fotbollsmatcher och delvis i utanförskapområden. Han drog parallellen mellan dessa två skilda områden att det i båda läger finns en kärna på 5-10 personer som är riktigt farliga och dessa är hjärnan i upploppen. De leder ytterligare 20-50 personer som i sin tur hetsar hundratals i hans mening egentligen ofarliga och oskyldiga individer.
Ja just det polisen hade skydd på någon hög tjänsteman från migrationsverket som talade i staden. Tjänstemannen hade tydligen sagt; "skyll in på oss, vi gör det riksdagen beslutar. Ni kan inte skylla på riksdagen för ni har själva röstat fram dessa politiker". Min vän, polisen tyckte det lät vettigt. Då sa jag att det är ju sant men det förutsätter att befolkningen får den sanna bilden presenterad objektivt framför sig för att kunna ta ställning till vad man vill och inte vill. De flesta är inte intresserade av politik och läser man expressen, aftonbladet, dn, svd, lyssnar på svt och sr och inte får höra sanningen, lyssnar på våra politiker som säger en sak och gör något annat - hur kan det vara väljarnas fel? Det är ju ett grovt missbrukat förtroende i alla led!!! Jag är övertygad om att befolkningen överlag inte skulle vilja ha det Sverige våra politiker tillsammans med media lurat på folket de senaste 20 åren. Och inte kommer det bli bättre förrän vi löser detta.
Polisen berättade också att tjänstemannen sa att nu har vi tagit in 60 000 och så kommer det en familj på två vuxna och två barn - ska vi slänga ut dem. Nej, vi måste ta emot alla som kommer. Det tyckte polisen också lät vettigt. Då frågade jag honom om det är möjligt att flyga någonstans utan pass i världen och hur 95% av alla som kommer till Sverige saknar identitetshandlingar. De slängs väl, sa han. Då frågade jag om man flyr krig och elände varför man åker hela vägen till Sverige och inte stannar i Ungern eller Tyskland eller Grekland? Om man nu bara vill slippa kriget. Där ungefär såg jag att något hände bakom ögonen på honom. Ja, men om vi skulle fly krig och elände så skulle jag åka dit det blir bäst för min familj sa han. Ja, kanske sa jag, men du skulle ju se till att arbeta och göra rätt för dig, inte gå på bidrag i 7 eller 10 eller 20 år?! Dessutom, Sverige har inte råd. Moderata statsministern säger själv att höjda skatter och sämre välfärd stundar. Vad tror du vänstern kommer säga? Det är bara SD just nu som kan rädda Sverige från kollapps! Där lägger jag min röst.