2014-08-24, 10:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Detta låter som en tautologi.

Är man Sd-väljare har man bestämt sig och har man inte bestämt sig är man inte Sd-väljare. 😄

Väljare blir man först då man gjort sitt val vid urnan. Har man inte bestämt sig är man en obestämbar.

Den obestämbare kan antingen bli en som inte röstar och då är det upp till dubiösa forskare att avgöra om denne hade sympatier för någon parti eller inte. Att kalla någon som inte röstat för "Sd-väljare" är knasigt. Hur fan kan man vara det om man inte röstade.

Om den obestämbare går till urnan så har han självklart tagit ställning och då kan denne vara en Sd-väljare eller något annat.

En annan sak är det om en som uttalat Sd-sympatier ändå inte röstar. Då blir man en röstskolkande Sd-sympatisör men inte Sd-väljare.
2014-08-24, 10:52
Medlem
Citat:
Sifo 23 augusti http://opinion.se/

S 30,9 (+0,6)
V 7,5 (–0,4)
MP 10,3 (–0,8)

M 22,2 (–2,4)
C 5,5 (+1,7)
FP 6,0 (–0,7)
KD 4,3 (+0,9)

SD 10,1 (+–0)

Fi 2,3 (+0,3)

Övr. 0,9 (+0,6)

S, MP, V 48,7 (–0,6)
Alliansen 38,0 (–0,5)

*Förändringen i procentenheter sedan Sifos föregående mätning 11–14 augusti.
Mätningen gjordes 18–21 augusti då 1.254 fick frågan: ”Vilket parti skulle du rösta på om det var val i dag?”
Den här ser ut att vara ny. Gjord Må-To. Den borde då ha med effekten av Migrationsverket mm

Dock är SD oförändrade. M backar dock (vilket är rimligt om inte annat för att de är budbärare).
2014-08-24, 10:59
Medlem
mrmoonlightss avatar
12 % i Demoskop kan innebära 15 % i själva valet. SD:s väljare är rädda för att berätta vad dom röstar på.
2014-08-24, 11:03
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
12 % i Demoskop kan innebära 15 % i själva valet. SD:s väljare är rädda för att berätta vad dom röstar på.
Jag tror detta är en underskattning. Minst 18% är min övertygelse. Om fler desperata bottennapp/självmål produceras av idiot-Reinfeldt & Co innan valet, så stiger mitt tips till +20%.

Likväl alldeles för lågt. Att fyra av fem väljare röstar på 7k, får mig att överväga en diktatur, med sunda åsikter, till skillnad mot dagens demokratur, med en sinnessjuk Reinfeldt i täten.
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2014-08-24 kl. 11:07.
2014-08-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är en grundad uppfattning att Sd väljare är övertygade i sin sak. Mer än något annat på grund av vattendelare i svensk politik, invandring eller inte invandring. Självklart har väldigt många bestämt sig för att säga nej och då har de bara ett parti att välja på.

Alla som är för invandring har betydligt fler partier att välja på och då avgör andra saker och då blir det genast mycket svårare att veta vad man vill. Tycker Heinö kommit till en mycket sannolik slutstats.

Men det finns en grupp som kallas osäkra och man tror kanske att alla i den gruppen är lika osäkra. Men många av dem har redan bestämt sig för Sd, men de vill helt enkelt inte uppge det. Det är dom som kommer att välla fram ur dimmorna och ge Sd ett par tre extra procent.

Det är i varje fall vad jag tror och hoppas.

Visst, men även om man är mot invandring så kan det finnas fler frågor som är viktigare.

Å andra sidan kan invandringen för många bli viktigaste i valspurten.
För detta talar:
1. Horder av lycksökare som väller in ( folk inser att någon ska betala. T ex)
2. Reinfeldt har sett sig tvingad att tala sanning om kostnaderna
3. SD:s bästa valarbetare ställer till upplopp skolbränder bilbränder inför valet.

Allt detta sätter focus på invandringspolitiken med påföljd att just invandringen diskuteras . Nu blir denna fråga plötsligt viktigare.

På samma sätt kommer SD:s utskick att påverka väljarna. I år komer det att bli väldigt ycket mera utskick och reklam som påminner väljarna o invandringen och SD:s politik
2014-08-24, 11:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Här är en undersökning av röstbenägenheten för olika partier inför EU-valet.

Sverigedemokraternas anhängare visar på en klart lägre röstbenägenhet än andra partier, endast 33+23 % angav att det tänkte rösta. Nu fick Sd ändå 9,9 % med ca 360000 röster. Om det motsvarar 56 % av supporterskaran så blir den uppräknade supporterskaran 680000 väljare. Om röstbenägenheten är större i riksdagsval, gissar på 85%, så ger det ett möjligt antal röster på 580000 vilket skulle räckt till 9,5 % i riksdagsvalet 2010. Variablerna supporterskarans storlek, röstbenägenhet i EU-val och riksdagsval är naturligtvis svåra att uppskatta.

http://www.europaportalen.se/2014/04/sifo-borgerliga-eu-valjare-har-svarare-lamna-soffan

Jag har inte kontrollräknat dina siffror men man ska förstås inte räkna ut hur många procent av de röstberättiga dessa röster räcker till. Man måste basera det på hur många som går och röstar. Tog du hänsyn till det?
2014-08-24, 11:18
Medlem
Ni som talar om att Reinfeldt avgår på valnatten, menar ni från statsministerposten eller som partiledare för Moderaterna?
2014-08-24, 11:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ni som talar om att Reinfeldt avgår på valnatten, menar ni från statsministerposten eller som partiledare för Moderaterna?

Jag skulle bli förvånad om han avgår som partiledare redan då.
2014-08-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Handlar väl framförallt om att det kan vara bra med en blandning av människor så länge vi har något gemensamt att enas kring. Olika hudfärger, olika bakgrunder tror jag bara ökar toleransen i samhället och helt enkelt gör Sverige till en trevligare plats. Men naturligtvis då med en starkt fungerande assimileringspolitik.

Varför tror du detta? Finns det något som talar för att toleransen ökar med olika etniciteter?
Det är ett tydligt påstående, men vad du baserar detta på är fortfarande höljt i dunkel.
Nåja, du kanske lyckas förklara för mig så jag äntligen förstår (för jag vill verkligen förstå vad som är bra).

För övrigt så ser jag att många här skriver om ett valresultat för SD på omkring 20%. Det finns inte mycket som pekar i den riktningen.har ni möjligtvis ett för stort förtroende för svenska väljare?
Personligen tror jag de flesta svenssons får upp ögonen för kostnader nu, men trots detta röstar 7-klöver. Glöm inte att SDs samlade nivå fortfarande mäts till runt 10-strecket. Ett dubbelt så stort dolt stöd vore otroligt. Även för att vara SD, inkluderat alla effekter och underskattningar.
2014-08-24, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Han har väl sagt att han inte är intresserad av att sitta som partiledare i opposition?
2014-08-24, 11:28
Medlem
Lost-Souls avatar
Sensationellt få röster på Socialdemokraterna och Moderaterna. Och sensationellt många på Sverigedemokraterna. Så skulle kommunvalet utfalla om de omkring 2 000 som svarat på VLT:s webbenkät vore representativa för hela väljarkåren i Västerås, Hallsta och Sura.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2606173-s-och-m-rasar-stort-sd-okar-kraftigt
2014-08-24, 11:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Sensationellt få röster på Socialdemokraterna och Moderaterna. Och sensationellt många på Sverigedemokraterna. Så skulle kommunvalet utfalla om de omkring 2 000 som svarat på VLT:s webbenkät vore representativa för hela väljarkåren i Västerås, Hallsta och Sura.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2606173-s-och-m-rasar-stort-sd-okar-kraftigt

Härligt, SD större än M i Västerås alltså.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in