Citat:
Ursprungligen postat av
RingRing2014
Under de åldriga och vindpinade tallarna uppe på bergen, under ljungen och under tjärnar och sjöar och ängar, under Söders förljugna höjder, och under sjuklöverns arma satar, nu är det tamejfaen urberget vi hör skälva! Gamla Svedala vaknar, töcknet skingras likt morgondimman i de yrvakna svenskarnas sinnen.
Nja. Var inte så säker. Det finns en övertro hos FB-skribenter att Reinfeldts tal kommer att utgöra en väckarklocka för den svenska befolkningen och göra ett stort av avtryck i opinionsundersökningarna.
Min uppfattning är att det kan max göra ett par procent för SD. De som jag känner och som redan är SD:are (och politiskt intresserade) har tagit del av talet och någorlunda förstått innebörden. Men jag har även testat på andra i min omgivning, vilka jag inte vet vilket parti de har haft för avsikt att rösta på.
Senast ikväll var vi hemma hos svägerskan och pratade och hade trevligt. Jag minns inte hur vi kom in på politik, men det började någonstans med att svägerskan sa: "För första gången i mitt liv är jag helt säker på vilket parti jag skall rösta på. Det råder ingen som helst tvekan."
Jag blev då nästan säker på att det var sverigedemokraterna hon avsåg. Jag menar, vilket annat parti skulle efter 20-30 år av hennes vuxna liv plötsligt göra ett sådant avtryck att hon är helt spiksäker på vad hon skall välja? Centern för deras förslag om slopad arvsrätt? Folkpartiets krav på svenskt medlemsskap i Nato? Moderaternas vädjan av att folk skall öppna sina hjärtan och stå emot slitningar i samhället så att vi kan ta emot fler asylsökanden? Feministiskt Initiativs krav på förbud mot djur på cirkus? Kristdemokraternas förslag om ... eh förslag ... eh, vad vill dom egentligen nuförtiden? Sossarnas fundering på att halvera RUT-avdraget?
Efter lite politikprat frågade jag om vad hon tyckte om Reinfeldts tal häromdagen? Nä, det hade hon inte hört något om. Eller i alla fall inte lagt på minnet eller dragit några växlar kring. Jag berättade vad han hade sagt och att man måste tolka det som att det kommer bli mycket svåra tider och inget utrymme för reformer. Och att om man adderar Anders Borgs tal härförleden, där han menar att runt år 2018 så smäller det i svensk ekonomi.
Svägerskan blev väldigt störd av vad hon hörde. Hon trodde vad jag sa, men kunde inte förstå att det ligger till på det viset. Svågern lade till: - Men vi har det ju bra! Jag försökte förklara för honom: -"DU har det bra. Just nu! Men det finns folk som redan idag inte alls har det bra. Det var ju bara häromdagen i nyheterna som man sa att 15 000 äldre dör inom äldrevården varje år pga svält och undernäring. Pengarna räcker inte till mat och personal. Äldre sätts på undantag.
Jag förstod att svägerskan hade bestämt sig för att rösta på moderaterna. Men beslutet tycks komma eftersom att hon tycker att alla andra partier har dålig politik (dvs de 6 andra). Att rösta på sverigedemokraterna fanns inte på kartan - hon hade inte ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett alternativ. Jag frågade inte om några detaljer, men jag gissar att hon helt enkelt litar på medias beskrivning av SD som ett främlingsfientligt parti med järnrörsmänniskor och att de som röstar på SD är outbildade, arbetslösa unga män på landet.
Min svägerska är ganska smart i huvudet och har ett bra tjänstemannayrke med mycket räknande och ansvar. Troligen medel bland svenska befolkningen i allmänbildning. Och hon blev lätt chockad när hon förstod att jag skulle rösta SD.
Men i alla fall. Hon möter mycket folk i sitt arbete. Har ett stort social umgänge. Men är helt out of bounds när det gäller politik. Eller i alla fall egen analys av politik. Och uppenbarligen pratar hon inte politik med sin stora umgängeskrets. Och det förvånar mig; hon rör sig mycket i småföretagar-kretsar, dvs bland människor där SD i normalfallet är ganska starka.
Däremot är jag helt övertygad om, att om svägerskan hade alla fakta som jag har kring invandringens kostnader, hur de andra partierna har kört Sverige i botten och hur media och journalister beter sig, så hade hon röstat på sverigedemokraterna. Men det är en lång väg till hon har kommit dit. Hon är en av det vanliga folket - de som i det stora hela litar på makthavarna och på media. Och hon kommer antagligen inte förstå förrän kraschen kommer. Runt 2018 enligt Anders Borg.
Alltså. Om inget spektakulärt händer innan valet, så kan vi glömma mer än 2-3 procents ökning för SD i opninionsmätningarna (för mig innebär detta max 16-18 % i riksdagsvalet). Och då är det i den grupp där det redan finns människor som har börjat överväga att kanske, kanske i framtiden rösta på SD, som Reinfeldts-talet kan få dem att tippa över redan nu. Hade Reinfeldt gått ut med sitt tal i januari kanske SD hade hunnit mobilisera tillräckligt för att få människor att förstå allvaret i statsministerns tal.
Vi måste skilja på olika saker. För SD som parti är det naturligtvis succé med 12% eller mer i riksdagsvalet. Men för Sverige räcker det inte. Vi rör oss snabbt mot ekonomisk kaos (vilket kommer att leda till socialt kaos). Senast runt 2018 enligt Anders Borg. Nu är vi ju väldigt beroende av vad som händer i världsekonomin i övrigt, men för att Sverige skall ha skuggan av en chans att komma ur nästa världsrecession med huvudet upp så måste asyl- och anhöriginvandring totalstoppas nu. Och för att det skall finnas något som helst mandat för att besluta om detta i riksdagen, eller för den kommande regeringen att strama åt praxis, så krävs antingen att S eller M vänder på en femöring i invandringsfrågan. Och för att detta möjligen, möjligen skall kunna ske måste de andra partierna skita på sig av nervositet inför ett snabbt växande SD. Kanske något kan hända om SD får över 20% i riksdagsvalet. Skulle de få ännu mer, 21-22-23% så skulle antagligen såväl S som M inse att SD är på väg att bli riksdagens största parti och då skulle de antagligen tvingas till korset.
Men resultatet från EU-valet och de senaste opinionsundersökningarna inger inget större hopp om att SD skulle kunna nå mycket längre än runt 15%. Och det är på tok för lite. Nedmonteringen och massinvandringen kommer att fortsätta och efter 2018 års krasch kommer Sverige vara ett av de mest obehagliga länderna i Europa att leva i.