2014-08-23, 23:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartgrip
Nuvarande form av demokrati är tämligen ny med historiska mått och sannerligen misslyckat i.o.m att populationen uppenbarligen manipuleras av media och de som kontrollerar media, detta gäller både för Sverige och Usa där man lyckats lura folket att gå på ett skådespel med olika alternativ som ändå för samhället i samma riktning oavsett vem som vinner. Vem är idioten egentligen?

Nu är du inihelvete offtopic. Men jag är som sagt demokrat, och håller med om att det nuvarande systemet inte är perfekt. Men för att laga ett befintligt system behöver man inte avskaffa det. Det räcker att ändra det som är trasigt. Om motorn på ett jetplan är trasig så lagar man den, man ersätter den inte med ett gengasaggregat. Så sluta du och vissla. Forsätt gärna fråga dig vem som är idioten, men inte i den här tråden.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-08-23 kl. 23:30.
2014-08-23, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad har du för realistiskt alternativ att presentera?

Till att börja med att ni vågar bryta den politiska korrektheten utöver de frågor där ni redan brutit den, d.v.s. inte få pk-panik för att ett parti som SvP utmanar föreställningen om demokrati som något självklart, gott, och heligt. Alltså stigmatisera och stryp inte den typen av diskussion med skräckepitet som nazist. Ni spelar dem helt i händerna. Mer än så är bortom denna tråden dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nu är du inihelvete offtopic. Men jag är som sagt demokrat, och håller med om att det nuvarande systemet inte är perfekt. Men för att laga ett befintligt system behöver man inte avskaffa det. Det räcker att ändra det som är trasigt. Om motorn på ett jetplan är trasig så lagar man den, man ersätter den inte med ett gengasaggregat. Så sluta du och vissla, men forsätt gärna fråga vem som är idioten, men inte i den här tråden.

Mitt förra inlägg var inte alls off-Topic då jag tog upp den faktiska innebörden av ett SD på 10% eller 15%. Men jag håller med om att vidare diskussion är off-Topic, så på återseende angående frågan någon annanstans. Reagerade bara på den fjantiga pk-reaktionen då någon råkade prata om SD:s potentiella siffror i förhållande till SvP, som tydligen inte var acceptabelt och förtjänade att förolämpas. Precis som folk talar om SD:s siffror i förhållande till alla andra riksdagspartier så måste man väl för fasiken få tala om SD:s siffror i förhållande till SvP.
Senast redigerad av Svartgrip 2014-08-23 kl. 23:26.
2014-08-23, 23:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
SÅ du tycker nuvarande opinionsläge talar för demokratin? Landet på randen till avgrunden och SD på endast ca 10%? Där folk i tråden skulle bli alldeles utom sig om det visade sig bli 15% istället? Fan vad patetiskt, samtidigt som det bevisar vilken kontroll det utövar även på såkallade "uppvaknade" SD:are, då detta tydligen är nog för att hålla er lugna och få er att inte meningsfullt utmana systemet de kommande fyra åren. Sen har ni mage att kalla de som tänkt lite längre och genomskådat den hyllade demokratin för vad den är för idioterna i populationen?

Nuvarande form av demokrati är tämligen ny med historiska mått och sannerligen misslyckat i.o.m att populationen uppenbarligen manipuleras av media och de som kontrollerar media, d.v.s dolt elitstyre, detta gäller både för Sverige och Usa där man lyckats lura folket att gå på ett skådespel med olika alternativ som ändå för samhället i samma riktning oavsett vem som vinner. Vem är idioten egentligen?

Mitt svar är att Rom byggdes inte på en dag..

För Sveriges del handlar det fortfarande om att väcka det egna landets befolkning. Som bekant så är SD milt sagt motarbetat, ifrån partier, media. Enskilda medlemmar riskerar sparken.., sånt skrämmer många..,

Om jag spinner lite vidare (of-t). Detta är Reinfeldts sista chans, han vet vad han gör. Jag hoppas att många M väljare straffar honom genom att rösta SD.

För han sviker M`s ideal fullt ut genom att börja med skattehöjningar.

Han skall vara Sveriges statsminister, inte Syriens.
Senast redigerad av Snapcount 2014-08-23 kl. 23:31.
2014-08-23, 23:27
Medlem
Tror ni sd når 15 %?
Jag hoppas och tror det själv , men hur realistiskt är det egentligen ?
2014-08-23, 23:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Tror ni sd når 15 %?

Handen på hjärtat..

Jag tror det är för tidigt med 15 %, men jag hoppas givetvis att jag har fel.
2014-08-23, 23:31
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Till att börja med att ni vågar bryta den politiska korrektheten utöver de frågor där ni redan brutit den, d.v.s. inte få pk-panik för att ett parti som SvP utmanar föreställningen om demokrati som något självklart, gott, och heligt. Alltså stigmatisera och stryp inte den typen av diskussion med skräckepitet som nazist. Ni spelar dem helt i händerna. Mer än så är bortom denna tråden dock.

Det handlar inte om att "våga" bryta någon politiskt korrekthet eller någon slags rädsla för att inte vara pk, iallafall inte i mitt fall. Jag tycker helt enkelt inte om personer som gör skillnad på människor utifrån deras etnicitet eller utseende. Jag avskyr all sorts rasindelning. Jag tror att ett mångetniskt samhälle kan fungera alldeles utmärkt, säkert också bättre än etniskt homogena samhällen. Jag avskyr rasism helt enkelt och det säger jag definitivt inte för att försöka bli vän med något etablissemang.

Att sedan vilja ta ifrån folk makten att bestämma över vilka som ska styra sitt land är ju också helt åt helvete fel. Och inte heller det säger jag för att jag vill vara pk.
2014-08-23, 23:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Handen på hjärtat..

Vad baserar du den slutsatsen på? Om vi tar exemplet med EU-valet så låg tillochmed VALUn på 7% för SD och slutade på 10% (9.9) - 3 procent fel i en jävla vallokalsundersökning där valdeltagandet är väsentligt mycket lägre än i de nationella valen.

Nu såg vi häromsistens 12% i en OU - med högre röstbenägenhet varför skulle 3% för lågt i en OU vara så himla otänkbart?
2014-08-23, 23:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vad baserar du den slutsatsen på? Om vi tar exemplet med EU-valet så låg tillochmed VALUn på 7% för SD och slutade på 10% (9.9) - 3 procent fel i en jävla vallokalsundersökning där valdeltagandet är väsentligt mycket lägre än i de nationella valen.

Nu såg vi häromsistens 12% i en OU - med högre röstbenägenhet varför skulle 3% för lågt i en OU vara så himla otänkbart?

Bara känslor, inget annat. Vill väl tygla ner det man känner..
I förra valet trodde jag på 7-8 %.
2014-08-23, 23:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonora
Tror ni sd når 15 %?

Det är 33% chans. Att de når 12% är 75% chans. Allt enligt mina beräkningar.
Ett ordentligt Husby-uppror eller något ISIS-djävulskap i Europa bättrar på oddsen.
2014-08-23, 23:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Handen på hjärtat..

Ja jag tycker alla anhängare ska vara nöjda om de lyckas etablera 12%-nivån nu, det vore bra att få se den nivån i kommande undersökningar. Sedan är det mest viktiga att vänstern tappar ytterligare annars hjälper det inte att SD blir stora, de blir ändå utan makt om inte vänstern faller.

Åkesson var inne på det i en intervju i Aftonbladet idag också men jag hittar inte den nu. Han sa iaf också att vänstern är huvudmotståndare nu och att det är viktigare än att SD växer mer. Skillnaden mellan blocken måste krympa för att SDs makt ska öka.

Därmed inte sagt att det inte kan bli mer än 12% i valet.
2014-08-23, 23:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Bara känslor, inget annat. Vill väl tygla ner det man känner..
I förra valet trodde jag på 7-8 %.

Ah. Bränd av 5.7% förra gången. Jag tror du ligger för lågt, och jag motiverar det med mönstret i VALUn ställt till det faktiska valresultatet. I och med att det är högre valdeltagande också i riksdagsvalet är det inte alls otroligt att SD hamnar mellan 13-15%. Med tanke på att Reinfeldt i förra årets Almedal stod och sa att han är ledare för ett av Sveriges 30%-partier kommer han sen dess att ha tappat 10%-enheter.

En inte oansenlig mängd av det tappet har sprungit till SD.
2014-08-23, 23:43
Medlem
Atlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salaman
Såg precis att status.st har infört diagram som visar huruvida SD skulle bli supervågmästare om man går efter de senaste opinionsundersökningarnas resultat. Med supervågmästare menas att S+V+SD ska vara större än alliansen+MP och att alliansen+SD samtidigt är större än S+V+MP. Mycket intressant och man ser att det inträffar i fyra av de elva senaste undersökningarna

Bra term, supervågmästare. Det är om SD blir supervågmästare som det börjar blir riktigt underhållande. Helst skulle även S+M<50%, men det är kanske utom räckhåll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in