2014-08-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Förstår inte. Menar du att folk skulle protestera mot guds ord?!?

Vissa har väl det. Förstår ironin dock
Citera
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
"...så skulle jag gärna få höra vad det är som du "lärda" man/kvinna egentligen finner logiskt med religion"

Jag tror att det är just det som är problemet med icketroende, att de måste ha logiken som en viktig del. Jag tror att de troende inte alls bryr sig om logik utan finner en styrka i att våga tro trots att några logiska förklaringar inte finns. Att våga tro på sådant som inte går att bevisa är nog själva kärnan i religion.
Nej, det är problemet för grön. Grön vill inte ens säga någonting så du måste ju vara arg nu. Ska anmäla dig för våldtäkt.

Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-08-22 kl. 21:53.
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
"...så skulle jag gärna få höra vad det är som du "lärda" man/kvinna egentligen finner logiskt med religion"

Jag tror att det är just det som är problemet med icketroende, att de måste ha logiken som en viktig del. Jag tror att de troende inte alls bryr sig om logik utan finner en styrka i att våga tro trots att några logiska förklaringar inte finns. Att våga tro på sådant som inte går att bevisa är nog själva kärnan i religion.

Ja exakt, så är det! En tilltro som inte behöver varken mätas, vägas eller beräknas.
Ingen skall kunna äga Gud och mixtra med honom genom experiment och mänskliga egoistiska självändamål.
Det finns en orsak att Gud valt att inte tillhöra vetenskapen.
Citera
2014-08-22, 21:55
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Kan inte du istället svara på dom frågor jag ställde?

Och om du misslyckades med att förstå det ologiska, med en guds existens efter att ha läst det jag skrev, då måste jag göra dig besviken, jag kan inte göra det bättre. Men du kanske kan ge mig några bra svar istället? För att visa mig det logiska med guds existens.
Logik kan bl.a. uppnås genom följdriktiga slutledningar vid syllogismer. En utsaga kan således vara osann och samtidigt logisk.

Hursomhelst så ger du inte ett enda relevant argument gentemot guds existens. Vad du presenterar är blott deskriptiva övergeneraliseringar och pådyvlande, exempelvis: "...ända sedan barnsben hjärntvättas med allt detta prat om Gud. Dag ut och dag in, och efter att ha blivit tillsagd det här och det där, dag ut och dag in under många år så är det väldigt svårt att faktiskt för ett ögonblick få tänka och reflektera över vad man själv personligen tror utan att ständigt influeras av vad man blivit hjärntvättat att tro i hela sitt liv".
Senast redigerad av morpdeus 2014-08-22 kl. 22:00.
Citera
2014-08-22, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Vissa har väl det. Förstår ironin dock

Var inte ironisk.
Man är ju inte muslim om man protesterar mot koranen. Finns massa tokigheter i koranen. Man kan inte vifta bort det genom att säga att "det är inga tokigheter för inga muslimer protesterar mot det". Förstår du nu?
Citera
2014-08-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Var inte ironisk.
Man är ju inte muslim om man protesterar mot koranen. Finns massa tokigheter i koranen. Man kan inte vifta bort det genom att säga att "det är inga tokigheter för inga muslimer protesterar mot det". Förstår du nu?

Jajamen.

Måste erkänna att klippen ställde om mig lite. Jag är tacksam att jag inte grubblar längre såsom jag gjorde tidigare. Njuter bara av livet. Studerar och vill klara av studierna så jag har en mening med mitt liv även om Gud inte finns.
Citera
2014-08-22, 22:09
Avslutad
Citat:
Jajamen.

Måste erkänna att klippen ställde om mig lite. Jag är tacksam att jag inte grubblar längre såsom jag gjorde tidigare. Njuter bara av livet. Studerar och vill klara av studierna så jag har en mening med mitt liv även om Gud inte finns.

Topp.
Fortsätt vara skeptiker och bilda dig egna uppfattningar istället för att köpa en färdigförpackad åsikt av någon annan.
Citera
2014-08-23, 02:22
Bannlyst
Därför att jag sökte, och fann.
Citat:
◄ Jeremia 29 ►
Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. Ty jag skall låta er finna mig, säger Herren.

Citat:
(Upp 3,20)

”Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig.”
Citat:
Matteus 7:7,8

Jesus: Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.
Vem bland er ger sin son en sten, när han ber om bröd, eller en orm, när han ber om en fisk?
Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom.

Citat:
Hebreérbrevet 11:6
Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.
Citat:
Klagovisorna 3:25,26
Herren är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom. Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från Herren.
Citera
2014-08-23, 09:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Nej, för mig är religion inte någonting annat än ett fängelse för ditt medvetna, då man inte är tillåten att tänka utanför vad som presenteras i era religioner, att tänka individuellt.

Citat:
Det är ett fängelse för din utveckling och ditt medvetande.

Det är positivistisk materialism, exklusiv vetenskaplig reduktionism, "scientism" och anti-teism iofs också.
Citera
2014-08-23, 15:18
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Logik kan bl.a. uppnås genom följdriktiga slutledningar vid syllogismer. En utsaga kan således vara osann och samtidigt logisk.

Hursomhelst så ger du inte ett enda relevant argument gentemot guds existens. Vad du presenterar är blott deskriptiva övergeneraliseringar och pådyvlande, exempelvis: "...ända sedan barnsben hjärntvättas med allt detta prat om Gud. Dag ut och dag in, och efter att ha blivit tillsagd det här och det där, dag ut och dag in under många år så är det väldigt svårt att faktiskt för ett ögonblick få tänka och reflektera över vad man själv personligen tror utan att ständigt influeras av vad man blivit hjärntvättat att tro i hela sitt liv".

Det enda jag kan läsa ut från detta är att du inte alls har någon förståelse för hur en människa kan programmeras, genom att gång på gång höra samma sak. Som blir inpräntat i ditt undermedvetna som till en stor del är det som styr dig i vardagen.

Och inga relativa argument? Som jag sa varför besvaras inte några böner, from dom som är allra mest troende, varför är det i länder där den stora majoriteten är startk troende, som det existerar så mycket elände? Säkerligen ber dom till gud om fred, men det enda dom har är elände, hur kommer det sig? Sannerligen är det inte någon gud som har deras böner. Medans här i Sverige, och i många andra länder i våran del av världen, där många inte är troende alls, eller bara väldigt vagt troende, så har vi det väldigt bra ställt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är positivistisk materialism, exklusiv vetenskaplig reduktionism, "scientism" och anti-teism iofs också.

Jag har inte nämnt något av ovanstående och är inte heller alls insatt i något utav följande men tack för din input.
Citera
2014-08-23, 15:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja exakt, så är det! En tilltro som inte behöver varken mätas, vägas eller beräknas.
Ingen skall kunna äga Gud och mixtra med honom genom experiment och mänskliga egoistiska självändamål.
Det finns en orsak att Gud valt att inte tillhöra vetenskapen.

Så varför just "Gud" och inte den Rosa Galaktiska Heffalumpen? Där finns det ju en exakt lika stor logik bakom guden. Nej, i ena stunden väljer ni efter tradition och kultur, i andra så ska det inte finnas logik eller anledningar till något. Det handlar bara om att ni vill rationalisera eran irrationalitet. Indikerar inte det att ni egentligen skäms lite över den?
Citera
2014-08-23, 15:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jajamen.

Njut så gott du kan och var god så gott du kan. Det räcker för mig och räcker det inte för någon förmodad gud i efterlivet var han ändå inte värd att dyrka... Men jag är ju en hemsk ateist som våra vänner teisterna anser förtjänar helvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in