2014-08-22, 20:46
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast det är väl ungefär lika trovärdigt som att Gud finns?
Det känns tämligen dumt att skriva ett långt A4 med massor av galla mot att Jesus och Gud och dylikt är trams och ologiskt, och avsluta inlägget med att länka till en gubbe som har fått besök av utomjordingar och vill nu sprida sitt budskap. TS kan ta ett steg bakåt. Kanske blev Jesus också kontaktad av utomjordingar. Eller ännu bättre. Jesus var en utomjording. Buddha och Moses också.

http://www.thiaoouba.com/thiaoouba_swe_faq.htm

Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Det är inte detta tråden handlar om, det spelar ingen roll vad jag länkade, det är inte det vi ska diskutera. Men med tanke på att detta var din enda kommentar så har du alltså inget att komma med, som svar på det jag skrev?
Varför ska jag komma med ett svar? Jag behöver inte försvara något jag inte tror på.
Citera
2014-08-22, 20:48
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Varför ska jag komma med ett svar? Jag behöver inte försvara något jag inte tror på.

Okej, då du sa "du har mage att förkasta gud/jesus .." , samt att du i andra inlägg här på flashback har pratat om "herren" så var min första tanke att du var religiös.

Jag redigerade min föregående post, men innan jag gjort det hade du redan svarat så jag frågar här igen. Har du ens läst någonting utav det Billy har skrivit? Eller förkastar du det direkt för att utomjordingar nämns?
Senast redigerad av RostigKreativitet. 2014-08-22 kl. 21:15.
Citera
2014-08-22, 20:50
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Okej, då du sa "du har mage att förkasta gud/jesus .." så var min första tanke att du var religiös.

Jag redigerade min föregående post, men innan jag gjort det hade du redan svarat så jag frågar här igen. Har du ens läst någonting utav det Billy har skrivit? Eller förkastar du det direkt för att utomjordingar nämns?
Som jag skrev innan så är argumenten desamma oavsett vem som framför dem.

Detta innebär att även du kan framföra argumenten. Faktum är att det är bättre om du själv framför dem, eftersom länkar har en tendens att försvinna eller ändra innehåll i takt med tiden. Dessutom är det större chans att fler på forumet förstår om någon skulle ha svårt för engelska.

Eller är det samma argument som i din TS (då förstår jag inte varför vi ska läsa det igen)?
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-08-22 kl. 20:55.
Citera
2014-08-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Jag är troende förmodligen för att de i min familj är någorlunda det också. Inget överdrivet men de har tron på Gud och på en möjlig efterliv. Hade ett samtal om detta med dem här om dagen och det visade sig att de tror.

själv har jag ifrågasatt min tro ett tag nu och kollar på andra filosofier men har lite tro kvar ändå tack vare Koranenes vetenskapliga mirakel. Exempelvis Big Bang verkar beskrivas där och det får mig lite att häppna.
Om någon gud låg bakom en skrift,så skulle det finnas mycket mera fakta om hur universum och jorden kom till. Inte några rader här och där som eventuellt kan stämma lite med vad vi vet idag. Om gud vill förklara för människan hur allt kom till så kan han göra det mycket bättre än i t. ex koranen och bibeln.
Citera
2014-08-22, 21:01
Medlem
Citat:
Om någon gud låg bakom en skrift,så skulle det finnas mycket mera fakta om hur universum och jorden kom till. Inte några rader här och där som eventuellt kan stämma lite med vad vi vet idag. Om gud vill förklara för människan hur allt kom till så kan han göra det mycket bättre än i t. ex koranen och bibeln.

Säger inte att du inte har rätt.

Men det finns en hel del vetenskap där som för oss blivit känt mer än 1 millennium senare. För mig verkar det omöjligt för en arab på den tiden att känna till detta. Det finns mycket om Universums uppkomst. Om människorna finns det att vi skapades av lera och på ett annat ställe att vi innehåller vatten, vilket inte heller var känt då.

Men Gud skulle kunna göra det bättre, absolut.

För de som har lite tid över och ett intresse av att validera vetenskapliga teorier och för oss, idag, kända självklarheter inom vetenskap har jag två länkar:
http://www.missionislam.com/science/book.htm
http://www.miraclesofthequran.com/scientific_index.html
Senast redigerad av Aleexi 2014-08-22 kl. 21:08.
Citera
2014-08-22, 21:07
Medlem
Citat:

Det är just därför som jag har fattat ett intresse för Billy Meier, han skrivet om i stort sett allting, vare sig det handlar om religion, klimatet, livet, hälsa, mat, psykologi. Och det är inte heller saker och ting som är amatörmässigt skrivet. Utan det är mycket detaljerat, han har skrivit över 27 000 sidor med information samt gett ut över 40 böcker. Otroligt mycket finns gratis att läsa på internet, så det handlar inte om att mjölka pengar. Jag förstår dock såklart att det låter koko. Och det första man tänker är "ja...hur många gånger har man inte sett det där"

Hoax eller inte, det är ingen dum man. Samt så har han pratat om saker som har att göra med forskning, klimatförändringar, flera år innan forskare officielt publicerat "nya" upptäcker.

Men teknologin utvecklas, det är inte så att vi en dag bara kommer att stoppa i vår utveckling. Med tidens gång så kommer vi också kunna resa mycket längre i rymden, och såklart också självklart lära oss mycket, mycket mer. Visst folk tycker konceptet om utomjordingar är knasigt, det kan jag förstå. Men vad är vi, om inte utomjordingar själva? Personligen är tanken för mig, att vi skulle va den enda levande livsformen i universom, ganska så absurd. Med tanke på att det finns miljontals med universum samt galaxer. Vad är oddsen för att vi är dom enda?

Vad skulle isf poängen vara med allt ihop? Att endast rymden skulle existera? Och av en slump, av ett misstag så skapades liv på jorden? Det har iaf jag, personligen mycket svårt att tro, det är ologiskt.

Jag tänker inte gå in på saker och ting som diskuteras i Billy's information här, men jag säger som så att det täcker i stort sett allting du kan tänka dig, dom stora frågorna, frågor som inte någon religion har något rakt svar på.
Senast redigerad av RostigKreativitet. 2014-08-22 kl. 21:10.
Citera
2014-08-22, 21:08
Medlem
Citat:
Exempelvis Big Bang verkar beskrivas där och det får mig lite att häppna.
Det beror ju på hur du översätter.

Om du använder de översättningar som användes innan så är det inte längre en beskrivning av Big Bang.

http://www.wikiislam.net/wiki/Quran_and_the_Big_Bang
Citera
2014-08-22, 21:08
Medlem
morpdeuss avatar
Vidlyftiga påståenden i en redig skuggboxning. Unna oss en förklaring angående varför en guds existens vore ologiskt.
Citera
2014-08-22, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Vidlyftiga påståenden i en redig skuggboxning. Unna oss en förklaring angående varför en guds existens vore ologiskt.

Kan inte du istället svara på dom frågor jag ställde?

Och om du misslyckades med att förstå det ologiska, med en guds existens efter att ha läst det jag skrev, då måste jag göra dig besviken, jag kan inte göra det bättre. Men du kanske kan ge mig några bra svar istället? För att visa mig det logiska med guds existens.
Citera
2014-08-22, 21:15
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Fast det är väl ungefär lika trovärdigt som att Gud finns?

Nej. Det är lika troligt att det finns utomjordingar som att gudar finns.

Att han blivit kontaktad av utomjordingar är lika troligt som att du har blivit kontaktad av en gud.
Citera
2014-08-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Det beror ju på hur du översätter.

Om du använder de översättningar som användes innan så är det inte längre en beskrivning av Big Bang.

http://www.wikiislam.net/wiki/Quran_and_the_Big_Bang

Det är möjligt. Fast enligt följande sida så är det ungefär det som beskrivs i en arabisk Koran:
http://muslim.se/denheligakoranen/koranen-och-modern-vetenskap/288-koranen-angaende-universums-expansion-och-big-bang-teorin.html

Citat:
Koranen nämner även:

”INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro?”[21:30]

Muslimska lärda har förklarat de nyss nämnda verserna som nämner att himlarna och jorden var en gång ihop och att sedan orsakade Gud dess separation till de sju himlarna och Jorden. Med tanke på de begränsningar man hade inom vetenskapen och teknologin då Koranen uppenbarades (och följande århundraden) kunde ingen lärd ge en detaljerad beskrivning om hur exakt himlarna och jorden skapades. Det som de lärda kunda förklara var den exakta meningen av varje ord av versen på arabiska och hela verens betydelse.

I den föregående versen används orden "ratq" och "fataq". Ordet "ratq" kan översättas till ”enhet”, ”fastsydda”, ”förenats” eller ”sluta sig”. Betydelsen av dessa översättningar cirkulerar omkring någonting som är blandat och det har en separat och distinkt existens. Verbet "fataq" översätts till ”Vi sprättade”, ”Vi skilde dem åt”, ”Vi separade” eller ”Vi öppnade dem”. Dessa betydelser tyder på att någonting blir till genom en separation eller delning. Groning av ett frö från marken är ett bra exempel på en liknande illustration av verbet "fataq" betydelse.

Det blev klart för de muslimska lärde när Big Bang teorin introducerades och att det går hand i hand med beskrivningen av skapelsen av universum i vers 30 kapitel 21 i Koranen. Teorin säger att all materia i universum blev till från en enda extremt het och kompakt punkt; som exploderade och frambringade universums begynnelse. Detta stämmer överens versen som säger att himmeln och Jorden (således universum) var en gång sammanvävda och sedan blev de särade. Ännu en gång den enda möjliga förklaringen är att profeten Muhammad sannerligen fått gudomlig uppenbarelse från Gud, Skaparen och Grundaren till universum.

Sen finns det mera om Universumet i boken. Exempelvis att "himlen expanderar", att himlakroppar har orbiter m.m. Det är verkligen spännande och intressant.
Citera
2014-08-22, 21:24
Medlem
Citat:
Det är möjligt. Fast enligt följande sida så är det ungefär det som beskrivs i en arabisk Koran:
http://muslim.se/denheligakoranen/koranen-och-modern-vetenskap/288-koranen-angaende-universums-expansion-och-big-bang-teorin.html

Sen finns det mera om Universumet i boken. Exempelvis att "himlen expanderar", att himlakroppar har orbiter m.m. Det är verkligen spännande och intressant.
"Det blev klart för de muslimska lärde när Big Bang teorin introducerades".

Ja, det stämmer alltså att Big Bang-teorin presenterades av vetenskapsmän och att "muslimska lärda" i efterhand ändrade på översättningen för att passa in med den nya upptäckten?

Du ser inget märkligt med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in