Citat:
Ursprungligen postat av
AskFatet
Hejsan,
vad tror ni om tiden for att fa uppehallstillstand for min fru som ansokt 4-aug-2014?
Vi har har varit gifta 10 ar (bosatta tillsammans utomlands hela tiden) och har 2 barn pa 5 och 8 ar. jag och barnen har svenska pass. Var plan ar att flytta till Sverige i borjan pa 2015. Nar jag laser hur lang tid det tar for de flesta sa verkar det som att vi kan glomma vara planer och rikta in oss pa borjan av 2016!
Min fru behover inte visa for att komma till Sverige som turist. Sa i praktiken kan hon val komma till Sverige turist tills hon far uppehallstillstand? Om vi flyttar hit i borjarn pa 2015 och satter in barnen i skolan nar hon har turistvisa sa kan de val inte inte neka barnen att borja skola? Eller finns det risk att det blir problem att skriva in barnen i skolan nar deras mamma bara ar i Sverige som turist? Om det skulle bli avslag skickar de da ivag mamman och barnen far stanna kvar hos mig i Sverige?
Hej
Det är egentligen helt omöjligt ens spekulera om väntetid eftersom det skiljer sig åt så otroligt mycket. Vissa i tråden har fått beslut inom ett par månader medans det finns andra som väntat i 17månader.
Har ni kunnat bevisa att ni varit tillsammans 10år och har barn samt gjort en helt korrekt ansökan kan ni ju säkert ha tur och få beslutet snabbt.
Men jag skulle nog gå efter väntetiderna på hemsidan ändå.
Det är en av sakerna som är extremt jobbigt med hela den här processen, att det är helt omöjligt att planera något inför den närmsta framtiden.
Jag vet inte hur det funkar med turistvisa men hon ska i alla fall inte vistas i landet när miv ska fatta beslut.
Tror inte det blir problem att skriva in barnen i skolan bara för att mamman inte är svensk medborgare.
Jag är till 99% säker på att ni inte får ett avslag så det behöver du nog inte tänka så mycket på ens. Men om barnen är svenska medborgare finns det ju inget som hindrar att de stannar kvar med dig om det är ok för mamman.