2014-08-21, 11:27
Medlem
Pratade med en handläggare i Växjö imorse angånde att skicka in komplettering, tex mer bildbevis osv, hon hävdade att man inte bör göra det även om det sker elektroniskt för den personen som registrerar det kan göra att det hamnar utanför det elektroniska E-3 systemet vilket kan ge längre handläggningstider. Detta gäller också om man ansöker om förtur även om man gör det via mail vilket låter mycket konstigt. Hon rekommenderade oss att vänta, efter denna information väljer jag att inte komplettera med något för vill inte ta den risken.

Hon sa även att det är otroligt många som sökt just i april maj som vi gjort så de vet inte när vi kommer få mailet om att boka tid för intervju (förut sa de inom några veckor), så det kan handla om veckor eller nån månad då antagligen...
Citera
2014-08-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian
Pratade med en handläggare i Växjö imorse angånde att skicka in komplettering, tex mer bildbevis osv, hon hävdade att man inte bör göra det även om det sker elektroniskt för den personen som registrerar det kan göra att det hamnar utanför det elektroniska E-3 systemet vilket kan ge längre handläggningstider. Detta gäller också om man ansöker om förtur även om man gör det via mail vilket låter mycket konstigt. Hon rekommenderade oss att vänta, efter denna information väljer jag att inte komplettera med något för vill inte ta den risken.

Hon sa även att det är otroligt många som sökt just i april maj som vi gjort så de vet inte när vi kommer få mailet om att boka tid för intervju (förut sa de inom några veckor), så det kan handla om veckor eller nån månad då antagligen...

Tack för informationen. Nu har ju andra iofs fått motsatt information om att skicka in mer bevis, men det var väl ett tag sen också. Nu känns det lite bättre att bara vänta, om det nu kan kännas bättre. Känns också, för mig, som det inte lönar sig att ringa bara för att kolla hur det går med ärendet. Nu verkar det som jag kanske behöver ringa i alla fall eftersom det plötsligt står när jag kollar mitt ärendenummer att de inte har tagit emot någon ansökan på de senaste 90 dagarna, även om det är betydligt mindre än 90 fortfarande och det stod första dagen jag kollade(i måndags) att det hade kommit in. Jag vet inte om det är en del av problemet som de har med servrarna som det står om på MIGs sida.

När jag pratade med kunservice i måndags och fick mitt ärendenummer så frågade jag samtidigt om när man får mail om att boka intervjutid och då sa dom att det "bör bli snart". Jag frågade om vad det var som dröjer och undrade om det kunde vara något med problemen de har med servrarna, men då sa hon att det bara påverkar de som söker nu, men kollar man på sidan så står det ju att det inte ska påverka de som söker nu.

Vem vet.
Citera
2014-08-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naserian

Det e ungefär samma info jag oxå fick. Men har ni fått en handläggare samt har ni blivit tilldelade en enhet? I så fall när fick ni det?
Undra hur man ska göra om man behöver söka om förtur då?
Citera
2014-08-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zemraim
Det e ungefär samma info jag oxå fick. Men har ni fått en handläggare samt har ni blivit tilldelade en enhet? I så fall när fick ni det?
Undra hur man ska göra om man behöver söka om förtur då?

Nej, ingen handläggare har börjat titta på ärendet ännu. När man ansökt och ärendet registreras skickas de ut till olika enheter slumpmässigt vad jag förstått. Jag frågade kundtjänst var ärendet ligger och de sa då Växjö, så jag ringde växeln och de gav mig ett nummer till en frågetelefon i Växjö (är tydligen nytt sen innan sommaren) som har öppet 8-16 varje dag, de kunde inte svara på alla frågor så de gav mig numret på 2 handläggare som jobbar i E3 systemet och de har telefontid 9-10 varje dag.

Enda vägen att söka förtur är ju att skicka ett mail, med risken att man då hamnar utanför det så kallade E3 systemet..
Citera
2014-08-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Tack för informationen. Nu har ju andra iofs fått motsatt information om att skicka in mer bevis, men det var väl ett tag sen också. Nu känns det lite bättre att bara vänta, om det nu kan kännas bättre. Känns också, för mig, som det inte lönar sig att ringa bara för att kolla hur det går med ärendet. Nu verkar det som jag kanske behöver ringa i alla fall eftersom det plötsligt står när jag kollar mitt ärendenummer att de inte har tagit emot någon ansökan på de senaste 90 dagarna, även om det är betydligt mindre än 90 fortfarande och det stod första dagen jag kollade(i måndags) att det hade kommit in. Jag vet inte om det är en del av problemet som de har med servrarna som det står om på MIGs sida.

När jag pratade med kunservice i måndags och fick mitt ärendenummer så frågade jag samtidigt om när man får mail om att boka intervjutid och då sa dom att det "bör bli snart". Jag frågade om vad det var som dröjer och undrade om det kunde vara något med problemen de har med servrarna, men då sa hon att det bara påverkar de som söker nu, men kollar man på sidan så står det ju att det inte ska påverka de som söker nu.

Vem vet.

Ja får olika information känns det som. Vill bara att intervjun ska vara över så man kan gå vidare i processen. Men det är väl bara att vänta. Önskar det gick att boka intervjun nu innan för att slippa kötiden på ambassaden.

Jag rekommenderar dig att fråga var ärendet ligger och sedan ringa växeln och be dem koppla dig till rätt enhet, där får man bättre information och man slipper köa i telefon.
Kundtjänst ger bara samma standarssvar till alla, känns det som. Men ja är väl bara att vänta nu.
Citera
2014-08-22, 10:37
Medlem
Ja man blir lite förvirrad. De säger till mig på kundtjänst senast igår att det inte tar så mycket mer än 11 månader för uppehållstillstånd. 90% av alla får det inom den tidsramen.

När jag ringer enheten i Umeå låter det inte alls så. Där satsar man på att få beslut inom
14 månader...då är vi i december och väntar.
De är övertygade om att väntetiderna inte 11 månader just nu. Iaf på deras enhet...

Lite konstigt att de säger så .

Likaså sa de till mannen i Nigeria under intervjun att inom tre månader kommer han få sitt beslut ...
i Sverige sa de(efter hon skrattade högt åt mig) att de inte hade sådan bra kommunikation mellan MIG och ambassaderna så därav konstiga svar.Så man får väl bara hoppas på det bästa.

Nu sa de att vi skulle få en handläggare i veckan och ringde...men de har vi tydligen inte fått.
Utan nu sa de igen att Maria är min handläggare...ringer enheten -Maria är inte er handläggare punk slut
Ingemansland just nu....fattar inget
Citera
2014-08-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruSK
Ja man blir lite förvirrad. De säger till mig på kundtjänst senast igår att det inte tar så mycket mer än 11 månader för uppehållstillstånd. 90% av alla får det inom den tidsramen.

När jag ringer enheten i Umeå låter det inte alls så. Där satsar man på att få beslut inom
14 månader...då är vi i december och väntar.
De är övertygade om att väntetiderna inte 11 månader just nu. Iaf på deras enhet...

Lite konstigt att de säger så .

Likaså sa de till mannen i Nigeria under intervjun att inom tre månader kommer han få sitt beslut ...
i Sverige sa de(efter hon skrattade högt åt mig) att de inte hade sådan bra kommunikation mellan MIG och ambassaderna så därav konstiga svar.Så man får väl bara hoppas på det bästa.

Nu sa de att vi skulle få en handläggare i veckan och ringde...men de har vi tydligen inte fått.
Utan nu sa de igen att Maria är min handläggare...ringer enheten -Maria är inte er handläggare punk slut
Ingemansland just nu....fattar inget

I början på sommaren kan vi alla komma överrens om att Migrationsverket skyllde på IT relaterade problem, att de ska ha drabbats av något problem och den texten tror jag inte ens är borta idag. Under väntetiden som vi alla väntar "hänvisar" de till väntetiderna, de verkar gilla ordet "hänvisa". När man har väntat 11 månader och ens ärende har flyttats till en annan enhet på grund av dålig fördelning från deras sida blir man fundersam. Detta resulterar i nya kontaktpersoner. Den enhet vårat ärende hamnat i har en annan enhetschef, andra handläggare o s v. Att försöka få dom att komma ihåg dig genom att tjata under väntetiden hjälper alltså inte då ditt ärende troligtvis kommer fördelas till en annan enhet när beslutet ska fattas. Nu är vi inne på våran andra enhet och dom har ingen aning om vilka konversationer jag haft med dom i den första enheten. Vad hänvisar dom till nu då? Jo dom hänvisar till ett "projekt" dom har på gång och dom namnger aldrig detta projektet, även om du frågar får du svaret "det kallas för projektet". Detta projekt ska handlägga gamla ärenden från förra året under hösten, detta innebär för våran del som ansökte i September 2013 istället för att få svar i Augusti som vi befinner oss i nu kommer vi få svar under September, Oktober eller November. Jag skriver inte i värsta fall November just för att jag litar inte ett dugg på dom och de verkar ha en tendens på att göra en besviken om och om igen. En nära till mig har också gjort anhörigshetsinvandring och deras ärende ligger i en annan enhet, de menar samma sak på den enheten, de hänvisar också till det så kallade projektet. Jag är trött och less på detta barnsliga sätt vi alla blir behandlade, det verkar inte gå att få tag i någon och vi får inte ens svar per mail från våran handläggare. Detta innebär att har du fått en handläggare bli inte så glad, du kan inte göra något för att påverka denne person då de som arbetar på Migrationsverket har mindre känslor än robotar på fabrikbanor. De har ingen förståelse alls för läget, det enda de verkar tycka om att handlägga är gravida fall, starkt mentalt sjuka fall, flyktingsfall, asylfall, ensamkommande barns fall, men anhörigshetsfall.. det verkar ingen handläggare vilja ta tag i. Jag kommer aldrig i hela mitt liv glömma vad denna myndighet har orsakat mot mig och min fru förutom en massa sorg, ilska och stress.
Citera
2014-08-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
I början på sommaren kan vi alla komma överrens om att Migrationsverket skyllde på IT relaterade problem, att de ska ha drabbats av något problem och den texten tror jag inte ens är borta idag. Under väntetiden som vi alla väntar "hänvisar" de till väntetiderna, de verkar gilla ordet "hänvisa". När man har väntat 11 månader och ens ärende har flyttats till en annan enhet på grund av dålig fördelning från deras sida blir man fundersam. Detta resulterar i nya kontaktpersoner. Den enhet vårat ärende hamnat i har en annan enhetschef, andra handläggare o s v. Att försöka få dom att komma ihåg dig genom att tjata under väntetiden hjälper alltså inte då ditt ärende troligtvis kommer fördelas till en annan enhet när beslutet ska fattas. Nu är vi inne på våran andra enhet och dom har ingen aning om vilka konversationer jag haft med dom i den första enheten. Vad hänvisar dom till nu då? Jo dom hänvisar till ett "projekt" dom har på gång och dom namnger aldrig detta projektet, även om du frågar får du svaret "det kallas för projektet". Detta projekt ska handlägga gamla ärenden från förra året under hösten, detta innebär för våran del som ansökte i September 2013 istället för att få svar i Augusti som vi befinner oss i nu kommer vi få svar under September, Oktober eller November. Jag skriver inte i värsta fall November just för att jag litar inte ett dugg på dom och de verkar ha en tendens på att göra en besviken om och om igen. En nära till mig har också gjort anhörigshetsinvandring och deras ärende ligger i en annan enhet, de menar samma sak på den enheten, de hänvisar också till det så kallade projektet. Jag är trött och less på detta barnsliga sätt vi alla blir behandlade, det verkar inte gå att få tag i någon och vi får inte ens svar per mail från våran handläggare. Detta innebär att har du fått en handläggare bli inte så glad, du kan inte göra något för att påverka denne person då de som arbetar på Migrationsverket har mindre känslor än robotar på fabrikbanor. De har ingen förståelse alls för läget, det enda de verkar tycka om att handlägga är gravida fall, starkt mentalt sjuka fall, flyktingsfall, asylfall, ensamkommande barns fall, men anhörigshetsfall.. det verkar ingen handläggare vilja ta tag i. Jag kommer aldrig i hela mitt liv glömma vad denna myndighet har orsakat mot mig och min fru förutom en massa sorg, ilska och stress.

Instämmer. Tydligen har min flickväns ärende fått en handläggare, men vad hjälper det när hon är negativ och säger att hon arbetar med ärenden 4 månader före min flickvän ansökte. Känns meningslöst att kontakta henne då hon knappt svarar på mail, ibland har man tur & får svar.

Ibland känner man för att bara somna in och vakna upp när det är över. Med hela den här processen, att UT-kortet skickas och att den man älskar är tillbaka, det tar sååååån tid. Förbannat frustrerande men så jvla skönt när de äntligen är över. Kämpa alla!!!
Citera
2014-08-23, 15:00
Medlem
Helvete vad förbannad man blir på regeringen och migrationsverket. Jag håller med "ådärkomdenja" om all kritik mot regeringen. De prioriterar flyktingar som aldrig kommer kunna integreras i det svenska samhället före makar och sambos, det är skandalöst och det är jävligt märkligt att man inte får läser om detta i media. Jag uppmanar alla här att rösta på Sverigedemokraterna för att förkorta köerna till rimliga nivåer, som det är nu med alla flyktingar som kommer till Sverige så kommer de flesta av oss få vänta 24 månader eller mer, bli inte förvånad om jag har rätt. Jag och min fru är gifta och har bott med varandra över 1 år men har inte ens blivit kallad till intervju, skickat in ansökan för över 3 månader sedan. Så nu tänker vi lura migrationsverket och ändå hitta en väg in i Sverige då vi inte orkar vänta 2 år till på beslut.

Hur är det för kineser att skaffa visum till Norge (3 månader Schengen) och därefter hämta upp henne i Norge med bil? Samarbetar migrationsverket i Norge med det svenska och kan de stoppa henne vid flygplatsen pga detta? Säg att vi åker bil från Norge tillbaka till Sverige, kommer de göra en genomsökning av bilen vid gränsen? Har ingen erfarenhet av detta alls.

Och vad skulle konsekvenserna bli av att bli upptäckt? Måste vi göra en ny ansökan då även fast vi är gifta med varandra och har massvis med bevis? Det finns ju för fan en lag som säger att gifta par ska ha rätt att vara med varandra i Sverige, kan man inte hänvisa till den lagen då? Jag uppmanar också er andra att försöka ta era älskande till Norge eller Danmark och smuggla in dem i Sverige om ni inte vill vänta på att alla asylsökande ska få komma till Sverige först........

Tacksam för svar om någon prövat på detta.
Citera
2014-08-23, 15:07
Medlem
Alltså alla vi som ansökt 2013 har ju haft extremt dålig timing, eller snarare extrem otur då det tydligen har varit kaos hos miv
P.g.a den plötsliga flyktingströmmen från Syrien flyttades många handläggare som arbetat med anhörigärenden över till asylenheter mot sin vilja.
Jag tycker att människor som flyr från krig självklart ska ha förtur, tyvärr ser ju många sin chans i sådana här situationer och försöker få uppehållstillstånd genom att hävda att de är från t.ex Syrien sånt måste utredas och tar mycket resurser.
Man kan inte skuldbelägga enskilda handläggare för den rådande situationen.
Jag har en bekant som jobbar på miv (inte med anhörigansökande som synd är hehe) han säger att folk är extremt stressade, jobbar övertid och många mår dåligt.

Fick för övrigt svar på ett mail jag skickade till kundtjänst för ca två månader sedan idag.
Ingen handläggare än men vi kan räkna med ett svar i september eftersom väntetiden är 16mån.
Ha! Det tror jag så mycket jag vill på, har tidigare fått exakt samma svar men då att vi kunde räkna med svar i Juni.
Citera
2014-08-23, 16:20
Medlem
Hejsan,
vad tror ni om tiden for att fa uppehallstillstand for min fru som ansokt 4-aug-2014?
Vi har har varit gifta 10 ar (bosatta tillsammans utomlands hela tiden) och har 2 barn pa 5 och 8 ar. jag och barnen har svenska pass. Var plan ar att flytta till Sverige i borjan pa 2015. Nar jag laser hur lang tid det tar for de flesta sa verkar det som att vi kan glomma vara planer och rikta in oss pa borjan av 2016!

Min fru behover inte visa for att komma till Sverige som turist. Sa i praktiken kan hon val komma till Sverige turist tills hon far uppehallstillstand? Om vi flyttar hit i borjarn pa 2015 och satter in barnen i skolan nar hon har turistvisa sa kan de val inte inte neka barnen att borja skola? Eller finns det risk att det blir problem att skriva in barnen i skolan nar deras mamma bara ar i Sverige som turist? Om det skulle bli avslag skickar de da ivag mamman och barnen far stanna kvar hos mig i Sverige?
Citera
2014-08-25, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskFatet
Hejsan,
vad tror ni om tiden for att fa uppehallstillstand for min fru som ansokt 4-aug-2014?
Vi har har varit gifta 10 ar (bosatta tillsammans utomlands hela tiden) och har 2 barn pa 5 och 8 ar. jag och barnen har svenska pass. Var plan ar att flytta till Sverige i borjan pa 2015. Nar jag laser hur lang tid det tar for de flesta sa verkar det som att vi kan glomma vara planer och rikta in oss pa borjan av 2016!

Min fru behover inte visa for att komma till Sverige som turist. Sa i praktiken kan hon val komma till Sverige turist tills hon far uppehallstillstand? Om vi flyttar hit i borjarn pa 2015 och satter in barnen i skolan nar hon har turistvisa sa kan de val inte inte neka barnen att borja skola? Eller finns det risk att det blir problem att skriva in barnen i skolan nar deras mamma bara ar i Sverige som turist? Om det skulle bli avslag skickar de da ivag mamman och barnen far stanna kvar hos mig i Sverige?

Hej
Det är egentligen helt omöjligt ens spekulera om väntetid eftersom det skiljer sig åt så otroligt mycket. Vissa i tråden har fått beslut inom ett par månader medans det finns andra som väntat i 17månader.
Har ni kunnat bevisa att ni varit tillsammans 10år och har barn samt gjort en helt korrekt ansökan kan ni ju säkert ha tur och få beslutet snabbt.
Men jag skulle nog gå efter väntetiderna på hemsidan ändå.
Det är en av sakerna som är extremt jobbigt med hela den här processen, att det är helt omöjligt att planera något inför den närmsta framtiden.

Jag vet inte hur det funkar med turistvisa men hon ska i alla fall inte vistas i landet när miv ska fatta beslut.
Tror inte det blir problem att skriva in barnen i skolan bara för att mamman inte är svensk medborgare.
Jag är till 99% säker på att ni inte får ett avslag så det behöver du nog inte tänka så mycket på ens. Men om barnen är svenska medborgare finns det ju inget som hindrar att de stannar kvar med dig om det är ok för mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in