2014-08-21, 16:10
Medlem
Freddsindahoods avatar
Alla förstår väl att det är fake? Jämför med bokstavligt talat 100% av alla andra avrättningar. Det ser inte ens riktigt ut när han drar me kniven, och dom skär bort precis innan blod. Sen när liket ligger är också fake.
Citera
2014-08-21, 16:27
Medlem
Man ska inte underskatta IS, deras stora framgångar är inte av en slump. Det är uppenbart att USA inte kommer sluta attackera IS-områden på grund av att de halshögg en amerikan. Det är nog snarare så att IS försöker få USA som sin huvudfiende istället för andra arabländer. På så sätt kan de rekrytera fler soldater i mellanöstern med tanke på det generella hatet som muslimerna hyser för USA.

Med detta sagt tror jag inte heller att videon är äkta utan är snarare ett försök till att trigga upp USA så de kan föra et direkt krig mot USA istället för andra arabländer. James Foley dog förmodligen för länge sedan.
Citera
2014-08-21, 16:29
Medlem
Samba-Nisses avatar
Kan det vara så att det är killen som intervjuas vid 5:40 i detta klippet som är personen som gjorde dådet? https://www.youtube.com/watch?v=fxDuENvxw_o
Citera
2014-08-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samba-Nisse
Kan det vara så att det är killen som intervjuas vid 5:40 i detta klippet som är personen som gjorde dådet? https://www.youtube.com/watch?v=fxDuENvxw_o

Tycker inte rösten är helt lik, men det kan mycket väl vara han. Avskum.
Citera
2014-08-21, 16:59
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Men där finns det väl ingen önskvärd effekt att skrämma upp en nation? Vill man det, så ser man väl till att inga tveksamheter förekommer?

Det är bara foliehattar som tolkar uppkavlade armar som tveksamheter.

Citat:
något inte stämmer.

Så berätta i klarspråk vad du tror istället för att äckla runt med ovidkommande insinuationer.

Men gör det i rätt tråd, jag inväntar svar i den
Citera
2014-08-21, 17:01
Avslutad
Nu har jag inte sett klippet, o vill inte se det heller. Men vad jag förstått så satt han framför sin bödel i orange skjorta o tvingades läsa upp att det hela var amerikanarnas fel o en massa trams.

Varför springer man inte iväg, man kommer ju i vilket fall att dödas ändå? Hellre än att förnedra sig framför kameran, med att få huvudet avskuret. Man kanske blir skjuten eller knivhuggen i alla fall.
Citera
2014-08-21, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nu har jag inte sett klippet, o vill inte se det heller. Men vad jag förstått så satt han framför sin bödel i orange skjorta o tvingades läsa upp att det hela var amerikanarnas fel o en massa trams.

Varför springer man inte iväg, man kommer ju i vilket fall att dödas ändå? Hellre än att förnedra sig framför kameran, med att få huvudet avskuret. Man kanske blir skjuten eller knivhuggen i alla fall.
Skenavrättningar är vanliga, han kan ha utsatts för det tidigare. Sen kan nog tillvägagångssättet för avrättningen blivit mycket värre om han fick för sig att sätta sig emot dessa herrar, han har förmodligen fått se en hel del under sin tid där.
Citera
2014-08-21, 17:32
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Skenavrättningar är vanliga, han kan ha utsatts för det tidigare. Sen kan nog tillvägagångssättet för avrättningen blivit mycket värre om han fick för sig att sätta sig emot dessa herrar, han har förmodligen fått se en hel del under sin tid där.
Tror inte IS-gänget dragit fram kamerastativen m.m. vid varje skenavrättning, om det nu förekommit. Tror istället Foley kände av att nu är det verkligt - han spänner muskulaturen i halsen vilket tyder på att han försökte förbereda sig.

Vidare har en annan som delat fångenskap med den avrättade vittnat om någon sorts bestraffning gentemot Foley tidigare. Han kanske inte ville genomgå en liknande bestraffning en gång till utan valde att acceptera sitt öde.
Senast redigerad av KluvenTunga 2014-08-21 kl. 17:43.
Citera
2014-08-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Känns föga troligt. Dessa islamister skyr droger och straffet för användande är avrättning.

Muslimer skyr alkohol - inte droger.
Citera
2014-08-21, 18:20
Medlem
Citat:
Drogad? Då borde han flacka lite mer med blicken, alternativt tala mer monotont. Han känns väldigt kontrollerad i sitt tal. Han tittar inte ens mot "mördaren" i det ögonblick han borde inse att han ska dö. Det brukar de göra i de andra huvudavlägsningsvideos jag sett.

Så... Hur förklarar du tröjan? Har någon snäll muslim vikt upp ärmarna på honom innan fotograferingen?

Det finns lugnande medel (Benzo, betablockerare m.m.) som inte märks att någon har tagit.

Vad är det med tröjan?
Citera
2014-08-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Det känns väl dock som att fångenskapen i de 2 år han suttit kidnappad kan ha satt sina spår just där. Skenavrättningar, tortyr, andra saker som leder till allmän dödslängtan.
Senast redigerad av K277 2014-08-21 kl. 18:25.
Citera
2014-08-21, 18:21
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Muslimer skyr alkohol - inte droger.

I egenskap av person som har bott en längre period i mellanöstern, kan jag säga att muslimer inte alls skyr alkohol eller andra droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in