2014-08-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degrelle
Har Tabqa använts som flygbas även under belägringen? Tänker mest på om den kunnat användas för attack-uppdrag och intransport av förnödenheter eller har riskerna varit för stora?
Hur långt bort finns närmaste SAA förband?

Får för övrigt tacka ZuparN och Soria för utmärkt information och intressanta inlägg om konflikten.

Ja, flygbasen har använts även under belägringen. Vet dock inte hur många stridsplan som finns stationerade där, men det finns filmer på MiGs som lyfter/landar från igår. Basen är näsan 5 km i diameter. https://www.youtube.com/watch?v=bemiyHidGng

Läste något om att IS attackerade SAA i Sabburah (http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.153600&lon=37.232666&z=9&m=b) igår, ett litet samhälle som ligger längs vägen som binder samman bland annat Homs och Aleppo. Där skall det finnas soldater. Khanasir (http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.757657&lon=37.551270&z=9&m=b) är också en stad som ligger längs den vägen, dock närmare Taqba. Som läget ser ut nu borde det finnas ganska mycket SAA soldater där. Vet dock inte riktigt hur långt det är mellan Khanasir och Taqba, kanske 10 mil? Sägs dock att IS har spärrat av vägen som går mellan dessa platser.

Taqba Airbase ligger här, då kan du bedöma avståndet själv. http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.762115&lon=38.572998&z=9&m=b

Men kan dock finnas soldater som jag har missat som finns närmare.
Citera
2014-08-21, 15:47
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Om uppgifterna stämmer är det inte bara skräckinjagande information för den syriska armén, utan för hela den syriska befolkningen samt rebellerna.

Vill du Iman2014 förklara för mig vilka de "västorienterade rebellerna i Syrien" är och vilken kapacitet de har? Min tes bekräftas för varje dag som går -> radikala islamister och jihadister blir fler och de "moderata" färre.

Eftersom bombningar varit effektiva mot IS i Irak blir det frestande att pröva samma metod i Syrien. Trycket på Obama att attackera Islamiska statens fästen där kommer att öka. Både på hemmaplan och från de västorienterade rebellerna i Syrien.

Taget ur Wolfgang Hanssons artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article19400380.ab

Tack!

Allawiten Rami Abdul Rahman på SOHR har en tendens att få saker och ting rätt i det han skriver. Det bara är så. Jag tror faktiskt uppgifterna kan vara sanna. Rebellerna dödade över 3000 IS i vintras men IS blev bara starkare och vann slagen, detta visar att gruppen har åtminstone 10 000 - 15 000. Dessutom har de rekryterat starkt den senaste tiden.

Rebellrörelsen i Syrien är väldigt komplicerad, och Väst försöker hela tiden göra det som är komplicerat till något som är simpelt. Rebellrörelsen består av olika komponenter och det är endast namnet FSA, som enar rebellerna. I Deir Ezzor till exempel är det en ren klan-rörelse som nu till största del allierat sig med IS. I Raqqa fanns det ALDRIG någon rebellrörelse utan de som stred var rebeller från andra provinser. Idag delar klanerna IS vision och går med i IS. Tidigare stödde klanerna Assad som bland annat besökte provinsen 2011.

I Daraa är det lokala rebeller, i Damaskus är det den fattiga landsbygdsbefolkningen i Ghouta som strider, i Idlib är det lokalbefolkningen från landsbygden främst i Zawiya bergen som mobiliserats och så vidare. I Aleppo är det landsbygden väster och norr om staden också. FSA var bara ett namn man använde för att försöka ena allihopa.

Dessa personer har ingen specifik ideologi. Alltså det är inte pro-eller anti demokrati, eller pro eller anti sekularism eller pro eller anti jihadism. Det är bara en folkmassa som vill störta en regering, det är allt.

Men alla använder sig av sin egna politiska agenda för att försöka dra nytta av kriget i Syrien. Väst vill sprida västallierad demokrati och skydda Israel, Saudi vill störta Allawitregering och försvaga Iran och så vidare. Men i grunden är rebellrörelsen bara en stor folkmassa utan någon direkt ideologi som vill störta en regering. Dock är MAJORITETEN av sunni befolkningen i Syrien religiösa och konservativa muslimer. Detta är något som även Bashar al Assad erkänt i en intervju, majoriteten av syrierna är konservativa.

Så du kommer hitta rebelledare som har 4 fruar till exempel, som dömer utifrån islamiska lagar, som inte accepterar att deras fruar eller döttrar är halvnakna som i Väst och så vidare. Det är bara så invånarna är.

Flygbombningarna av IS i Irak har inte varit så lyckade som media framställer. Det är endast dammen som IS bara kontrollerade i 1 vecka som återtagits och några orter (samtliga av dem togs över för en vecka sedan). Om man jämför situationen före IS offensiv förra veckan och nu är IS fortfarande starkare nu. Sinjar till exempel är fortfarande under IS kontroll, delar av Nineveslätten. Flygbombningarna kommer bara leda till att IS temporärt kommer blanda sig in bland civilbefolkningen och Peshmerga kommer knappast kunna ta över Tal-Afar och Mosul.
Citera
2014-08-21, 16:11
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Flygbombningarna av IS i Irak har inte varit så lyckade som media framställer. Det är endast dammen som IS bara kontrollerade i 1 vecka som återtagits och några orter (samtliga av dem togs över för en vecka sedan). Om man jämför situationen före IS offensiv förra veckan och nu är IS fortfarande starkare nu. Sinjar till exempel är fortfarande under IS kontroll, delar av Nineveslätten. Flygbombningarna kommer bara leda till att IS temporärt kommer blanda sig in bland civilbefolkningen och Peshmerga kommer knappast kunna ta över Tal-Afar och Mosul.

IS har tryckts tillbaka i Ninveslätten, till viss del. Flertalet assyriska byar är fortfarande under IS kontroll, Bakhdida och Bartella. Dessa kommer förhoppningsvis att befrias snart likt andra assyriska byar som befriats den senaste veckan.
Citera
2014-08-21, 16:28
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
IS har tryckts tillbaka i Ninveslätten, till viss del. Flertalet assyriska byar är fortfarande under IS kontroll, Bakhdida och Bartella. Dessa kommer förhoppningsvis att befrias snart likt andra assyriska byar som befriats den senaste veckan.

Och Bakhdida råkar vara assyriernas största stad i Irak. Det är inte bara någon ort.

Sen är det idiotiskt att se dessa saker som segrar när IS taktiskt retirerar från områden endast för att undvika amerikanska flygbombningar. IS kan alltså återvända till alla områden de retirerar väldigt, väldigt fort om de så vill.

Assyriernas framtid (såvida inte USA utför en fullständig invasion av Irak) ligger i att skapa goda relationer med IS. För alla områden som assyrierna har kan hur enkelt som helst och när som helst tas över av IS när de så känner för det.

Precis som ni assyrier var övermodiga i somras när ni talade om hur starkt och stabilt försvar av Nineveslätten ni hade, så ska ni inte heller drabbas av övermod nu när IS retirerar av taktiska anledningar från vissa områden för att undvika flygbombningar. Ni assyrier har INGET att sätta emot IS. Även om ni skapar egna miliser kommer det bara reda till att ni kommer extermineras. Ni delar samma öde som yazidierna, ni måste helt enkelt acceptera att IS är verkligheten.

Även om USA invaderar landet så kommer IS fortfarande kvarstå och återvända. USA var mycket starkare 2003 och 2004/2005 när de förintade Fallujah. IS var svagare då men är starkare nu. Även om USA invaderar Irak igen kommer det bara leda till att USA kommer försvagas ytterligare ekonomiskt och IS kommer återvända igen, starkare än någonsin. Så ni får helt enkelt acceptera att IS är verkligheten. När USA krigade i Irak var IS inte ens kapabla att kontrollera Nineveslätten, men hela invasionen har bara resulterat i att IS blivit starkare och nu kan kontrollera Nineveslätten. Samma med Sinjar, de kontrollerade aldrig Sinjar 2003-2007. Ni måste helt enkelt acceptera att IS är en verklighet precis som invånarna i Afghanistan idag accepterar att talibanerna är verklighet eftersom talibanerna där efter 14 år av USA invasion nu blir bara starkare och starkare.

Vi snackar inte om någon knarkpresident i Panama eller någon gerillagrupp i Sydamerika, eller några afrikanska rebeller som man kan besegra genom att bara invadera området. Dessa personer är villiga att dö och offra sina liv i stort antal, att komma tillbaka och ge motstånd, gång på gång på gång...

Tror nog du själv är medveten om detta.
Citera
2014-08-21, 16:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Och Bakhdida råkar vara assyriernas största stad i Irak. Det är inte bara någon ort.

Sen är det idiotiskt att se dessa saker som segrar när IS taktiskt retirerar från områden endast för att undvika amerikanska flygbombningar. IS kan alltså återvända till alla områden de retirerar väldigt, väldigt fort om de så vill.

Assyriernas framtid (såvida inte USA utför en fullständig invasion av Irak) ligger i att skapa goda relationer med IS. För alla områden som assyrierna har kan hur enkelt som helst och när som helst tas över av IS när de så känner för det.

Precis som ni assyrier var övermodiga i somras när ni talade om hur starkt och stabilt försvar av Nineveslätten ni hade, så ska ni inte heller drabbas av övermod nu när IS retirerar av taktiska anledningar från vissa områden för att undvika flygbombningar. Ni assyrier har INGET att sätta emot IS. Även om ni skapar egna miliser kommer det bara reda till att ni kommer extermineras. Ni delar samma öde som yazidierna, ni måste helt enkelt acceptera att IS är verkligheten.

Även om USA invaderar landet så kommer IS fortfarande kvarstå och återvända. USA var mycket starkare 2003 och 2004/2005 när de förintade Fallujah. IS var svagare då men är starkare nu. Även om USA invaderar Irak igen kommer det bara leda till att USA kommer försvagas ytterligare ekonomiskt och IS kommer återvända igen, starkare än någonsin. Så ni får helt enkelt acceptera att IS är verkligheten. När USA krigade i Irak var IS inte ens kapabla att kontrollera Nineveslätten, men hela invasionen har bara resulterat i att IS blivit starkare och nu kan kontrollera Nineveslätten. Samma med Sinjar, de kontrollerade aldrig Sinjar 2003-2007. Ni måste helt enkelt acceptera att IS är en verklighet precis som invånarna i Afghanistan idag accepterar att talibanerna är verklighet eftersom talibanerna där efter 14 år av USA invasion nu blir bara starkare och starkare.

Vi snackar inte om någon knarkpresident i Panama eller någon gerillagrupp i Sydamerika, eller några afrikanska rebeller som man kan besegra genom att bara invadera området. Dessa personer är villiga att dö och offra sina liv i stort antal, att komma tillbaka och ge motstånd, gång på gång på gång...

Tror nog du själv är medveten om detta.

Jag vet att Bakhdida är assyriernas största stad. Ingen har hävdat att assyrierna kunnat försvara sig. Man har aldrig haft miliser, Irak och KRG har motverkat detta. Jag vet därför inte vilket övermod du talar om. Mig veterligen är de flesta assyrier medvetna om vår säkerhetssituation i Irak och därför i årtal försökt påpeka det utan större resultat.

Vi kommer aldrig att acceptera IS så länge vi behöver betala en skatt för att få leva vidare i våra hem. Mitt folk har funnits i dessa områden före Islam och profeten Muhammeds tid.
Citera
2014-08-21, 16:59
Medlem
interiorcores avatar
Har ISIS tagit över alla SAA's ställningar i Raqqa? Hur ser det ut i Dier ez sor?
Citera
2014-08-21, 17:39
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Jag vet att Bakhdida är assyriernas största stad. Ingen har hävdat att assyrierna kunnat försvara sig. Man har aldrig haft miliser, Irak och KRG har motverkat detta. Jag vet därför inte vilket övermod du talar om. Mig veterligen är de flesta assyrier medvetna om vår säkerhetssituation i Irak och därför i årtal försökt påpeka det utan större resultat.

Vi kommer aldrig att acceptera IS så länge vi behöver betala en skatt för att få leva vidare i våra hem. Mitt folk har funnits i dessa områden före Islam och profeten Muhammeds tid.

Men skapandet av miliser hade inte gynnat er alls, för då hade många fler av assyrierna dödats än om man inte har miliser. För militärt har assyrierna ingen chans mot IS, såvida inte USA invaderar landet på assyriernas sida.

Det du talar om är en principsak som jag inte kan förstå. Det finns många saker vi muslimer inte accepterar här i Väst men att kollektivt emigrera för några principsaker? Någon enstaka individ kommer göra det, men kollektivt händer ju inte detta. Att på grund av en principsak om att man inte vill betala skatt, emigrera från ens hemland som man levt i tusentals år till Väst där man tror allting kommer vara perfekt med "demokrati" och så vidare ser jag som ett monstruöst agerande.

Man förstör ju för ett helt folkslag genom detta agerandet. Jag förstår att Väst har indoktrinerat assyrierna till att hata IS, och man hör hela tiden propaganda om hur dåligt en islamisk stat är, hur det är perfekt att leva i "demokrati och sekularism" medan det är hemskt att leva i islamiska stater, denna propagandan leder till att ett helt folk väljer att lämna sina hem för att man vill emigrera till Väst.

Jag finner detta helt vara helt vansinne. Hur man kan resonera på detta sättet? Detta västerländska ateistiska samhället är inte idealt utan finns många hemska saker men detta samhälle så jag förstår inte varför man är redo att av principsak lämna sina hem och kollektivt söka visum för att emigrera till väst. Dumma och korkade personer som tar dumma och korkade beslut.
Citera
2014-08-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Ja, flygbasen har använts även under belägringen. Vet dock inte hur många stridsplan som finns stationerade där, men det finns filmer på MiGs som lyfter/landar från igår. Basen är näsan 5 km i diameter. https://www.youtube.com/watch?v=bemiyHidGng

Läste något om att IS attackerade SAA i Sabburah (http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.153600&lon=37.232666&z=9&m=b) igår, ett litet samhälle som ligger längs vägen som binder samman bland annat Homs och Aleppo. Där skall det finnas soldater. Khanasir (http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.757657&lon=37.551270&z=9&m=b) är också en stad som ligger längs den vägen, dock närmare Taqba. Som läget ser ut nu borde det finnas ganska mycket SAA soldater där. Vet dock inte riktigt hur långt det är mellan Khanasir och Taqba, kanske 10 mil? Sägs dock att IS har spärrat av vägen som går mellan dessa platser.

Taqba Airbase ligger här, då kan du bedöma avståndet själv. http://wikimapia.org/#lang=en&lat=35.762115&lon=38.572998&z=9&m=b
Men kan dock finnas soldater som jag har missat som finns närmare.

Tack! Intressant video även om min arabiska inte är den bästa. Såg ut att vara en MIG-21 som landade.
En tanke som slog mig när jag såg videon är att i den öppna terrängen borde flyganfall vara effektivt mot en motståndare som IS.
Är det någon som har koll på om Syrien får några vapenleveranser i nuläget? Har sett en del klipp där SyAAF utför beundransvärda låghöjdsattacker med flygplanstyper som egentligen inte är speciellt lämpade för det. Hade man fått en rejäl tillförsel av precisionsstyrda bomber så hade man kunnat bekämpa IS från god höjd utan att utsättas för risken för MANPADS och lv-akan. Hade inte varit dumt heller att införskaffa ett antal CAS-flygplan som Irak gjort nu när dom köpt in gamla SU-25or för att bekämpa IS.
Citera
2014-08-21, 19:19
Medlem
För övrigt gör det mig förbannad att tänka på att vi i Sverige härbärgerar sånna vidriga salafist-svin som vissa som sitter och skriver i tråden
Citera
2014-08-21, 19:47
Medlem
Esarhaddons avatar
Citat:
Men skapandet av miliser hade inte gynnat er alls, för då hade många fler av assyrierna dödats än om man inte har miliser. För militärt har assyrierna ingen chans mot IS, såvida inte USA invaderar landet på assyriernas sida.

Det du talar om är en principsak som jag inte kan förstå. Det finns många saker vi muslimer inte accepterar här i Väst men att kollektivt emigrera för några principsaker? Någon enstaka individ kommer göra det, men kollektivt händer ju inte detta. Att på grund av en principsak om att man inte vill betala skatt, emigrera från ens hemland som man levt i tusentals år till Väst där man tror allting kommer vara perfekt med "demokrati" och så vidare ser jag som ett monstruöst agerande.

Man förstör ju för ett helt folkslag genom detta agerandet. Jag förstår att Väst har indoktrinerat assyrierna till att hata IS, och man hör hela tiden propaganda om hur dåligt en islamisk stat är, hur det är perfekt att leva i "demokrati och sekularism" medan det är hemskt att leva i islamiska stater, denna propagandan leder till att ett helt folk väljer att lämna sina hem för att man vill emigrera till Väst.

Jag finner detta helt vara helt vansinne. Hur man kan resonera på detta sättet? Detta västerländska ateistiska samhället är inte idealt utan finns många hemska saker men detta samhälle så jag förstår inte varför man är redo att av principsak lämna sina hem och kollektivt söka visum för att emigrera till väst. Dumma och korkade personer som tar dumma och korkade beslut.
Monstruöst är ditt lilla huvud. Hur i helvete kan du kalla det för skatt? Du kan inte se "jizya" som den enda anledningen till emigration och jämföra den med skatten som vi känner till i Sverige. Skatten vi har här matar dig och din familj, så att flera idioter som dig kan känna sig proppmätta och rapa skitsnack. Får assyrierna i Mosul gratis utbildning? Tandvård? Sjukvård? Seriöst, känner du att det västerländska ateistiska samhället, som du kallar, har många hemska saker kan du ta första bästa flyget till Saudiarabien och trivas bra där. Om det nu är så bra där i islamistiska stater, varför flyr så många muslimer till väst? Lägg ner ditt skitsnack.
Citera
2014-08-21, 20:15
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Yadayadaydayda.
En fråga.

Varför skjuter inte den allsmäktige Allah ned de amerikanska hundarnas stridsflyg?
Citera
2014-08-21, 20:34
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Varför kan du inte förstå denna principsak? Ingen ska behöva betala för att kunna få utöva sin tro. Ingen ska behöva stå mellan valet att dö eller betala en "skatt" för att kunna fortsätta leva ett liv i underkastelse, fortsätta ett liv som andra klassens medborgare. Ingen. Existerar ett sådant samhälle måste det även bekämpas, med lokalt och internationellt våld om det är nödvändigt. Det är inget värdigt liv.

Assyrierna som levt på Ninveslätten i över 6000 år ska inte underkasta sig människor som hugger av huvudet av meningsmotståndare. Inga barn ska behöva växa upp i ett sådant intolerant samhälle. Det finns ingen plats för IS i varken Irak eller Syrien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in