Citat:
Ursprungligen postat av
Al.Zarqawi
Idlib kommer att falla till rebellerna inom kort men efter det kommer inte rebellerna kunna vinna om dom försöker anfalla kusten eftersom armen är nog väldigt förberedda efter den sista attacken mot Kessab, den terrängen är dessutom väldigt opassande för större offensiver med alla berg.
Farligare blir det ifall rebellerna bestämmer sig för att attackera Hama, i det läget tror jag rebellerna kanske når Hama stad.
Aleppo tror jag blir platsen rebellerna väljer att fokusera på då staden är farligt nära att bli totalt belägrad av armen. Enda risken för rebellerna där är att ISIS med stor möjlighet då också vill ha en del av provinsen innan allt är över och väljer att starta en stor offensiv mot rebellerna i den norra delen av provinsen.
Fast rebellerna har ett övertag i Kassab, glöm inte bort det. Man befinner sig endast några kilometer från orten och kommer om 7-10 dagar ha ett fullständigt landområde under deras kontroll hela vägen från Aleppo till några kilometer utanför Kassab. Man gjorde motstånd i 3 månader i Kassab förra året trots att man var svagare då och regimen starkare.
Vad som är intressant med Kassab är att det var en diversions attack, alltså syftet var inte att permanent ta över orten men att underlägga striderna i Idlib provinsen som då skedde i Khan Sheikhun och Wadi Deif och Morek. Denna offensiven förra året försvagade regimen i Morek och saktade ner deras anfall mot orten vilken i sin tur underlättade rebellernas övertagande av Khan Sheikhun vilket i sin tur möjliggjorde erövrandet av Wadi Deif och Hamidiyah.
Det du säger om Hama är absolut sant, men en del av taktiken i en eventuell Hama offensiv kommer bli Kassab, alltså att attackera Kassab för att försvaga regimen i Hama. Man tvingas skicka förstärkningar från Hama till Kassab och det underlättar en Hama offensiv denna sommaren. Det är som ett spel, alltså man attackerar en punkt, tvingar motståndaren att skicka från en annan punkt sina soldater till denna punkten man nyss attackerat, och sen så attackerar man men sin huvudstyrka just den punkten där fienden försvagats.
Lattakia Allawiterna hade drabbats av panik om Kassab tas över eller om andra områden i provinsen tas över, då får detta prioritet och Hama tvingas bli försvagat då man skickar förstärkningar från provinsen till Lattakia och då sker huvudoffensiven mot Hama.
Men själv tror jag inte ens att Hama blir prioriteten men Aleppo. Så man kommer starka en stor Hama offensiv men syftet är att dra till sig alla elitstyrkor och huvudenheter till Hama för att sedan starka en stor Aleppo offensiv. Det är som en triangel, där huvudet är Aleppo och för att nå Aleppo så gör man två saker, nämligen Kassab och Hama. En stor Hama offensiv gör det möjligt att göra en massiv Aleppo offensiv, och en stor Hama offensiv underlättas av en diversion attack i Kassab.
Jag säger inte att detta kommer ske, men jag tror det finns en god möjlighet till det. Jag förutspådde en våroffensiv i norra Idlib provinsen och fick rätt. Nu finns det många källor som talar om en liknande Aleppo offensiv och en sådan offensiv kommer inte ske såvida inte Hama fronten aktiveras.
ISIS är ett allvarligt hot men ett mycket mindre hot för rebellerna än 1 år sedan. Nu är situationen annorlunda faktiskt.