2014-08-21, 12:35
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Med de resurser som ISIS nu tycks förfoga över och med ditt resonemang så ser jag med stor förväntan fram emot nästa "avrättningsepisod", jag accepterar inget annat än bullet time effekter, suggestiv musik , green screens och trailervoice-röst.

Du har en poäng i att MSM medvetet kanske väljer att visa en kortare version då dagens människor med allsköns bokstavskombinationer förmodligen inte har tålamod att rikta sin uppmärksamhet mot något mer än ett par sekunder.

Det slog dig aldrig att det rimligtvis borde finnas ett orginal någonstans? En lång version, oavsett hur ängsliga och kvalitetsmedvetna terroristerna är över sin film?
Injicera den versionen i nyhetskanalerna och sedan är det upp till MSM att klippa och visa det de anser vara av värde.

Den klippta version som IS släppt till väst har tydligen redan blivit ytterligare klippt och redigerad av diverse MSM. Och även bara presenterats med screen shots.

Och, jovisst, finns det original-, råmaterialet nånstans bland IS:s arkiv. Frågan är om dom vinner något (i vast) på att släppa, eller läcka denna, säkert grisiga och för de flesta västerlänningar motbjudande version. Ganska otänkbart, (om dom har vetskap om hur folk i väst tänker och reagerar) att det skulle ske medvetet.
Men visst, läckor finns ju, så nog dyker det upp nånstans!
Citera
2014-08-21, 12:40
Medlem
Det mest "trovärdiga" med filmen är ljudet enligt min uppfattning. Lyssnar man i hörlurar hör man hur Foley stakar sig och knappt kan andas.
Citera
2014-08-21, 12:41
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countingcrows
USA som nation har inget intresse i att gå ut i krig. De gynnar inte dom. Tvärtemot, det kostar otroliga mängder pengar, medborgare dör och det skapar sorg i landet.

Däremot finns det intresse hos storföretag och andra rika människor. De vill dock inte betala för kalaset själva.

Så ja, de känns troligt att giriga människor inscensätter sånt här för att få de hjärndöda jänkarna till att vilja skuldsätta och förslava sin framtida generation ännu mer.

Behöver detta betyda att videon är fejk? Nej, den är säkert riktigt. Är ISIS på riktigt? Där har du en bra fråga.
Religiös fundamentalism, offentliga avrättningar och våldsamheter i krig; är äldre än samtliga storföretag och rika människor på jorden. Problemet med teorier som denna är att de tar avstamp i att allt är fejk. Men är det verkligen något "out of this world" att det finns jidahister som gör sånt här och vad deras syfte med det är?

Och varför skulle just ISIS vara fejk? Inte Boko Haram, al-Qaeda, talibanerna, al-Shabaab, Muslimska brödraskapet, Hizbollah, eller varför inte Saladins intåg i Damaskus - vid närmare eftertanke var det nog amerikaner bakom det också.

Det är ingen hemlighet att storföretag både tjänar och spenderar pengar på skumraskaffärer. Men att därifrån dra kopplingar mellan CIA, Vita huset, ISIS, Mossad och kung Ibn Saud känns bara fånigt! Är det någon slags försvarsmekanism hos paranoida källar-schizofrener som gör att man hela tiden måste se globalpolitik och historiska skeenden genom femton lager konspirationsglasögon?
Citera
2014-08-21, 12:41
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuSkaViVaraGlada
Lite rörliga bilder i slutscenen hade varit tydligare.

Även om avrättningen är riktig känns det som om något av någon anledning är utelämnat. Nånting vill de dölja. Frågan är bara vad?

Slutscenen, (om du menar kroppen på marken med det avkapade huvudet) är faktiskt "rörlig". Det är en kort, långsam panorering.

Och vad dom vill "dölja" är diskuterat i tråden, dvs ett utdraget och förmodat våldsamt grisigt försök att på ett "snyggt" sätt skilja huvudet från kroppen!
Citera
2014-08-21, 12:43
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Såg precis Obamas presskonferens... det var en mörk uppsyn, och en totalsågning av inte bara ISIS, mördarkopian av al-Qaida. Han markerade att USA kommer att agera, men krävde att närområdesländerna tar ställning mot stenåldersmördarnas primitiva agerande, vilket jag tycker var på tiden. Lite a la GWB's "either you're with us, or you're against us". Hur kan en superskitstat No #1, Saudi-Arabien, tillåtas sponsra allsköns terrorism, skicka miljarder till moskébyggen i västvärlden, och ha det mest förtryckande, odemokratiska statsskick som existerar i världen? Bomba sandråttorna till utplåning, sådana länder och system skall inte ha en plats i världen, anser jag.

Du vet att Saudi Arabien har utropat ISIS som en terroristorganisation eller hur?
Citera
2014-08-21, 12:49
Medlem
Bernt-Bennys avatar
USA behöver inte göra en false-flag för att gå in och döda IS, dom har hela världens stöd.
Finns nog inget land som skulle ifrågasätta ett agerande mot ISIS.

False-flag använder dom när dom inte har någon riktig anledning för att gå in i landet.
Irak-kriget började med en tydlig false-flag.
Citera
2014-08-21, 13:16
Medlem
NuSkaViVaraGladas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Slutscenen, (om du menar kroppen på marken med det avkapade huvudet) är faktiskt "rörlig". Det är en kort, långsam panorering.

Ser mer ut som en panorering av en stillbild faktiskt. Inget rör sig i bilden.

Citat:
Och vad dom vill "dölja" är diskuterat i tråden, dvs ett utdraget och förmodat våldsamt grisigt försök att på ett "snyggt" sätt skilja huvudet från kroppen!

Det där är bara 1 gissning.
Citera
2014-08-21, 13:29
Medlem
Utopia.s avatar
Timmar efter att filmen släpptes så spreds hashtaggen #ISISmediaBlackout i ett försök att sluta sprida jihadistisk propaganda. Kom ihåg att den här filmen inspirerar idioter där ute. Det bästa vore givetvis om ingen spred filmen.

Dock så kan man ju inte plocka bort något sådant från internet, filmen kommer att cirkulera tyvärr.

Ser faktiskt inget som pekar på att avrättningen skulle vara fejk, det har ju kommit hur mycket hemska bilder som helst. Dom är riktiga monster.
Citera
2014-08-21, 13:36
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Snacka om tunt med argument för att det skulle vara en false flag.

Och alla experter som tycker filmen ser för välregisserad ut: har ni ens sett övriga filmer från ISIS? Och känns det troligt att USA skulle kidnappa en amerikansk journalist, hålla honom fången långt innan ISIS var ett hot, för att sedan avrätta honom på låtsas? Vad gör Foley idag då? Sitter och gnuggar händerna belåtet på väg mot en paradisö i mikronesien?

Kom igen nu för fan, det finns ingenting som tyder på att det här är en false flag som inte med större sannolikhet tyder på att det inte är det...

Exakt detta undrar jag med. Om detta är fake (vilket det inte är), vad hände då med James Foley? Ska han leva under jorden nu i resten av sitt liv för att fejka sin egen död? Kommer han få en ny identitet och ett nytt ansikte också?
Citera
2014-08-21, 13:50
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Exakt detta undrar jag med. Om detta är fake (vilket det inte är), vad hände då med James Foley? Ska han leva under jorden nu i resten av sitt liv för att fejka sin egen död? Kommer han få en ny identitet och ett nytt ansikte också?

OM han lever, så kan jag tänka mig att han konverterat och bytt identitet. Att han dött kan vara en symbolisk akt (han har nu återuppstått). Han har rätt mycket info som han kan dela med sig till IS, så någon form av västlandskonsult skulle han garanterat kunna bli.

Vem vet, en dag kanske han hamnar i Sverige som papperslös?
Citera
2014-08-21, 13:57
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Ytterligare en false flag?

Folk har fått halsen avskuren åtskilliga gånger tidigare men först nu går MSM all in.
Du får inte se själva avrättningen, varför?
Hade det ägt rum så skulle hela förloppet visats, det är sedan upp till MSM att klippa bort delar de anser att pöbeln inte klarar av att se.

Mamman skrev ett hyllningsbrev timmar efter händelsen, normalt?
Vore jag mamman och det var min son skulle jag inte tänka på något annat än sorgearbete en lång tid framöver, inte skriva inlägg på FB...men vad vet jag.

Anspela på människors emotionella svagheter och på så vis skapa ilska och hat på hemmaplan för att lättare legitimera aktioner i Irak, Syrien etc?

Hela scenariot känns uppdiktat.

Vad tror ni?

Jag har sett en halshuggning med kniv mot en journalist för några år sedan. Stackarn levde i 30- 40 sekunder medans de karvade av huvudet.

Självklart vill man hota USA men man vill inte väcka den Björn som sover genom att visa hela avrättningen. Det kan ju faktist vara så att han levde ett bra tag medans de höll på. Med tillräcklig folkstorm i USA, så kan presidenten tvingas att sätta in marktrupper och det är det sista is vill.
Citera
2014-08-21, 14:21
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:

Det är snarare en panorering av en stillbild. Med pålagt ljud av vind för att lura betraktaren att det är en videosekvens med rörlig bild. Gammalt trick när man vill få en photoshoppad bild att se mer verklig ut.

Foley själv har varit anställd av den amerikanska regeringen.
Foley arbetar med videofilmande och redigering.
Foley brinner för att göra omvärlden uppmärksam på hur farligt utrikeskorrespondenter har det.
Foley säljer reportageformat efter kundens önskemål.

En bra kandidat att anställa om man vill ha ut en sådan här video med andra ord.
Jag tror att vår käre fotograf och videoexpert själv ligger bakom denna video där han även spelar huvudrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in