2014-08-21, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kepokaow
Helt sjukt att inte västvärlden gör något mot detta? kan det vara en kostnads fråga? Vissa källor uppger att de har trupper på 10K man medan andra 50K. Lär väl vara riktigt simpelt istället för att de ska få bygga en terrorist stat.

Ju längre man väntar ju mer momentum får dom. Men modern krig är dyrt och USA fick mycke käft internt och externt föra gången. Så de har ingen lust att göra allt själva.

Får se. Dom, isis, tog ju en Japansk journalist kanske Japan blir lite förbannade oxså skulle behövas en samarbete bland dom stora mot detta men det blir det inte. Ingen vill stödja USA riktigt ännu.
Citera
2014-08-21, 00:56
Medlem
1stSIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Enligt Vita Huset är filmen är autentisk och Obama säger i ett direktsänt tal att USA kommer att fortsätta med sina styrkor. Den andra journalisten är alltså någon man offrar då? Eller finns det inga bevis på en till i gisslan? USA brukar ju vara försiktig med att gå till angrepp om det finns hot mot en amerikan.

Vita Huset vet mer än vad de har sagt tidigare. Om man låter "ett dussintal helikoptrar" åka in i Syrien för att försöka frita amerikaner som är fast hos IS så har de troligast koll på vilka som är fast hos terroristerna. Sen har man väl inget val. Slutar USA upp med bombningarna kommer troligast kurderna också fallera pga. för dålig utrustning och helt plötsligt är kriget på USAs backyard. Jag tror IS dagar är räknade, och tyvärr på bekostnad av den andra journalisten.
Citera
2014-08-21, 01:02
Medlem
vichas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
PRO-USA eller? Jag tycker att det är bra att det finns motsättningar för det är tydligen något som är fel där nere. Vi borde inte snacka om att döda muslimer, vi borde hjälpa så många vi kan istället.

Jag tror på heder och moral som jag är upplärd. Jag hade inte sugit någon kuk oavsett läggning. Däremot är jag inte en fanatiker av USA som du är.

Ska en nybliven 18-åring utan gymnasieutbildning predika om livet, heder och moral, och klanka ner på krigsreporter - som mist sitt liv i tjänst - för att ha vikit ner sig? Verkligheten är inte "Saving Private Ryan", utan betydligt mer otäck än så. Efter två år av tortyr är man mest sannolikt inte sig själv längre.
Citera
2014-08-21, 01:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Tänk att det finns fler som ser det nu. Hur förklarar man sånt?

Fler ledtrådar till att det eventuellt är iscensatt är att huvudet är väldigt, väldigt blodigt och smutsigt. I andra filmer så brukar huvudet vara ganska rent och ibland torkar de av det för att man ska se vem som dött. Här är det tvärtom av någon anledning. Det syns inte en droppe blod i knivscenen och sen är huvudet alldeles nedblodat.

Jag är förmodligen väldigt "äcklig" som reagerar på sånt, men har man sett hundratals liknande filmer så vet man ju ungefär hur det brukar se ut.

I övrigt lägger jag ingen vikt vid om han är död eller inte, utan det är filmens äkthet jag diskuterar.
Här finns en trådjävel för er som ifrågasätter det som hänt.
Där kan ni tvivla på så mycket ni bara orkar.

https://www.flashback.org/t2430309
Citera
2014-08-21, 01:06
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stSIR
Vita Huset vet mer än vad de har sagt tidigare. Om man låter "ett dussintal helikoptrar" åka in i Syrien för att försöka frita amerikaner som är fast hos IS så har de troligast koll på vilka som är fast hos terroristerna. Sen har man väl inget val. Slutar USA upp med bombningarna kommer troligast kurderna också fallera pga. för dålig utrustning och helt plötsligt är kriget på USAs backyard. Jag tror IS dagar är räknade, och tyvärr på bekostnad av den andra journalisten.
Ja, det finns väl inget annat val. Om de skulle lägga sig nu så kommer situationen att förvärras rätt så hastigt, och det vill vi verkligen inte. Tror också att de vet mer än de säger eftersom beskedet kom så snabbt.
Citera
2014-08-21, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Tänk att det finns fler som ser det nu. Hur förklarar man sånt?

Fler ledtrådar till att det eventuellt är iscensatt är att huvudet är väldigt, väldigt blodigt och smutsigt. I andra filmer så brukar huvudet vara ganska rent och ibland torkar de av det för att man ska se vem som dött. Här är det tvärtom av någon anledning. Det syns inte en droppe blod i knivscenen och sen är huvudet alldeles nedblodat.

Jag är förmodligen väldigt "äcklig" som reagerar på sånt, men har man sett hundratals liknande filmer så vet man ju ungefär hur det brukar se ut.

I övrigt lägger jag ingen vikt vid om han är död eller inte, utan det är filmens äkthet jag diskuterar.

Bra, det sista du skriver. Är trött på att läsa text här från folk som medvetet hjälper till att försvara eventuell propaganda när det räcker gott med våra politiker.

Jag är också konfunderad över äktheten, det måste jag erkänna. Och det ska mkt till för att jag ska känna så.
Det vore knappast otroligt om det var fejk som led i ett krig.
Citera
2014-08-21, 01:36
Medlem
PR-grabben från IS som visade runt VICE i Raqqa dödades i strider idag. En "journalist" för en annan?

https://twitter.com/AbuIsmael3268/status/502201641928388608
Citera
2014-08-21, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
PR-grabben från IS som visade runt VICE i Raqqa dödades i strider idag. En "journalist" för en annan?

https://twitter.com/AbuIsmael3268/status/502201641928388608

Det var en god nyhet! Gud är stor, större och störst.

Det tråkiga är att 100 andra dårar kommer fylla hans plats. Från att IS för en kort tid sedan bedömdes ha en styrka på ca 10 000 man, kalkylerar man nu med storleksordningen minst 50 000 man.
Citera
2014-08-21, 02:16
Medlem
Citat:

Nyligen tillfångatog IS ytterligare 4 utländska medborgare som gisslan. Man säger att det nu finns över 20 st utländska medborgare som är gisslan hos IS.http://www.theguardian.com/world/2014/aug/20/islamic-state-isis-foreign-hostages-syria-aleppo

Det framgår alltså nu att tidigt i Juli i år genomförde USA med helikoptrar och amerikanska soldater ett fritagningsförsök på en plats där utländsk gisslan, bla Foley, enligt källor skulle finnas. Men man hittade ingen gisslan där. Under operationen dog dock troligtvis flera utav IS soldater.

Skulle halshuggningen av Foley, utöver Obamas strategiska bombningar utav IS-mål, kunna vara en hämnd för fritagningsförsöket och de IS soldater som stupade av amerikanska soldaters eld?
http://www.nytimes.com/2014/08/21/world/middleeast/us-commandos-tried-to-rescue-foley-and-other-hostages.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&vers ion=LedeSum&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

Hur som helst. IS visste mycket väl att utfallet av att genomföra och publicera denna video där Foley dödas skulle leda till att USA involverar sig än mer i konflikten i Syrien/Irak snarare än att amerikanarna skulle bli rädda och dra sig ur.
Varför vill man involvera USA? Anser man sig vara så starka att man kan bjuda in ärkefienden USA till sin hemmaplan för att strida? Att USA skulle involvera sig med marktrupper likt i Irak känns väl uteslutet, men fler flygattacker och materiell känns väl nästan som en logisk reaktion.
Eller anser man USA så svaga att de inte kommer våga agera nämnvärt ytterligare ändå kanske med bakgrund kring hur utdraget kriget i Irak blev?

Finns mycket att betänka..
Citera
2014-08-21, 02:42
Medlem
De har antagligen klippt bort de blodigaste delarna, inte för att det är fake eller för att något gick snett, utan för att de vill ha maximal spridning i massmedia som redan förfäras över hur brutal videon är och vägrat visa stora delar. Möjligtvis så nu när intresset är väckt kanske de gör nästa video mer ocensurerad. Tidigare beheading videos på västerlänningar i Irak var från dolda rum med dålig kamera på arabiska, om än mer ocensurerade, medan detta är mer media anpassat med bra kvalitet, engelskt tal, under bar himmel och bättre regiserat, där man modererat något. Kvaliten är helt i linje med tidigare nyligen släppta video produktioner.
Senast redigerad av Svartgrip 2014-08-21 kl. 02:48.
Citera
2014-08-21, 02:47
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmadaMaskin
Nyligen tillfångatog IS ytterligare 4 utländska medborgare som gisslan. Man säger att det nu finns över 20 st utländska medborgare som är gisslan hos IS.http://www.theguardian.com/world/2014/aug/20/islamic-state-isis-foreign-hostages-syria-aleppo

Det framgår alltså nu att tidigt i Juli i år genomförde USA med helikoptrar och amerikanska soldater ett fritagningsförsök på en plats där utländsk gisslan, bla Foley, enligt källor skulle finnas. Men man hittade ingen gisslan där. Under operationen dog dock troligtvis flera utav IS soldater.

Skulle halshuggningen av Foley, utöver Obamas strategiska bombningar utav IS-mål, kunna vara en hämnd för fritagningsförsöket och de IS soldater som stupade av amerikanska soldaters eld?
http://www.nytimes.com/2014/08/21/world/middleeast/us-commandos-tried-to-rescue-foley-and-other-hostages.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&vers ion=LedeSum&module=first-column-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

Hur som helst. IS visste mycket väl att utfallet av att genomföra och publicera denna video där Foley dödas skulle leda till att USA involverar sig än mer i konflikten i Syrien/Irak snarare än att amerikanarna skulle bli rädda och dra sig ur.
Varför vill man involvera USA? Anser man sig vara så starka att man kan bjuda in ärkefienden USA till sin hemmaplan för att strida? Att USA skulle involvera sig med marktrupper likt i Irak känns väl uteslutet, men fler flygattacker och materiell känns väl nästan som en logisk reaktion.
Eller anser man USA så svaga att de inte kommer våga agera nämnvärt ytterligare ändå kanske med bakgrund kring hur utdraget kriget i Irak blev?

Finns mycket att betänka..
Bra inlägg, tack!

Min, oerhört amatörmässiga, gissning är att de vill att USA ska vara med i fajten, för då blir det svart på vitt att de menar allvar. Videon de la ut är en krigsförklaring. Inte bara emot USA utan alla länder som inte dansar efter deras pipa. De har nog hybris just nu, och tror att de kan göra vadsomhelst.

Frågan är om man ska förse Irak med mer vapen? På något sätt känns det destruktivt - men jag kan inte heller se någon bättre lösning just nu.
Senast redigerad av NewDeer 2014-08-21 kl. 02:54.
Citera
2014-08-21, 04:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Det var en god nyhet! Gud är stor, större och störst.

Det tråkiga är att 100 andra dårar kommer fylla hans plats. Från att IS för en kort tid sedan bedömdes ha en styrka på ca 10 000 man, kalkylerar man nu med storleksordningen minst 50 000 man.
Och gott om pengar har man också onekligen:

Citat:
Innan Isis erövrade Iraks andra största stad, Mosul, hade terrorgruppen en förmögenhet på 875 miljoner dollar (5,8 miljarder kronor).

I Mosul kunde man plundra banker och dessutom lägga beslag på militärutrustning som Irak fått från USA. Enligt tidningen gav deras plundringar en extra fömögenhet på 1,5 miljarder dollar (10 miljarder kronor).
http://www.svt.se/nyheter/varlden/kallor-isis-ar-rikaste-terrorgruppen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in