2014-08-20, 18:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu när utspelet från i lördags börjar sjunka in lite, och efter dagens presskonferens kring massinvandringens kostnader, så börjar det allt mer framstå som att detta är ett djävligt smart drag av M i en desperat situation.

Resultatet blir detta:
1. Löfven är totalt bakbunden. Han mumlar om att det inte är OK att prata om dessa kostnader, vilket gör honom till en ännu större PK-fåne än Reinfeldt i folkets ögon. Bollen är på Moderaternas planhalva och Sossarna är paralyserade i debatten.

2. Sannolikt får Moderaterna tillbaka en och annan röst från andra 7-klöverpartier, eftersom det kan uppfattas som att "de nu iallafall pratar om kostnaderna". SD lär också gynnas stort. Tillsammans gör detta att risken för egen majoritet för de rödgröna undanröjs, och ett parlamentariskt kaos och nyval mycket väl kan vänta efter valet. Givetvis föredrar M detta framför att sossar+MP och ev V regerar ostört i 4 år.

3. Man har på något sätt närmat sig SD i och med det. I kombination med att Reinfeldt avgår efter en valförlust, så kan man hävda att M och SD står närmare än tidigare. Någon form av försiktigt samarbete efter ett nyval blir iallafall mindre otänkbart.

Börjat sjunka in?
Snarare så håller Reinfeldt och de andra gossarna i M eller om de skall kallas män lägga ut dimridåer. De vill för allt i värden inte ha diskussion om sin misslyckade ekonomiska politik. Bättre då att föröka byta inriktning. Jag förstår om SD tacksamt tar emot M väljare men jag tror han Reinfeldt har bränt alla sina skepp.
Citera
2014-08-20, 18:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
Det vore hur enkelt som helst för sossarna att bara säga att tyvärr så har vi inte ekonomi att ta emot så här många flyktingar längre då vi måste prioritera andra saker som vård och omsorg. Några få skulle skrika högt en kort stund men 99% av sossarna skulle bara andas ut av glädje.

Då kanske de skulle slippa att ens behöva bra sig om att styra med andra. Klassisk S-politik går ju inte direkt överens med den massinvandring vi sett de senaste åren.
Citera
2014-08-20, 18:18
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Börjat sjunka in?
Snarare så håller Reinfeldt och de andra gossarna i M eller om de skall kallas män lägga ut dimridåer. De vill för allt i värden inte ha diskussion om sin misslyckade ekonomiska politik. Bättre då att föröka byta inriktning. Jag förstår om SD tacksamt tar emot M väljare men jag tror han Reinfeldt har bränt alla sina skepp.

Precis vad jag också tänker. Reinfeldt har förstått att detta val förlorar han stenhårt. Då vill han passa på att göra läget jobbigt för Löfvén & Co plus att SD eventuellt får en vågmästarroll. Då kan Reinfeldt sitta i opposition och beskylla Löfvén för att sammarbeta med SD, precis som Löfvén & Co själva har gjort.
Citera
2014-08-20, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Precis vad jag också tänker. Reinfeldt har förstått att detta val förlorar han stenhårt. Då vill han passa på att göra läget jobbigt för Löfvén & Co plus att SD eventuellt får en vågmästarroll. Då kan Reinfeldt sitta i opposition och beskylla Löfvén för att sammarbeta med SD, precis som Löfvén & Co själva har gjort.

Tror dock inte JÅ skulle samarbeta så mkt med Löfvén & Co om jag ska vara uppriktig. Isf i helt oviktiga frågor såsom vargbekämpning och kanske lag mot gifter i plaster etc..
Citera
2014-08-20, 18:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Men kan bli en intressant valrörelse. Ena sidan har inga löften alls om reformer utan bara hopp om att det inte behöver höjas skatter eller dras ner i välfärden innan 2016. Om nu inte Migrationsverket som de alltid gör bara vill ha mer och mer pengar. Löfven och Margot får förklara hur de ska trolla fram alla miljarder som krävs medan SD bara kan luta sig tillbaka lite och och säga att ja detta var ju vad de alltid sagt.
Citera
2014-08-20, 18:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Jag börjar misstänka att SD kommer aldrig att få så mycket röster som valet 2014.
Skulle vara rätt lustigt om även SvP kommer in i riksdagen nu också

Givetvis kommer SD att göra sitt bästa val hittills nu 2014.

Att SvP skulle komma in... Skulle vara sensationellt med råge om de fick över 10.000 röster. De ligger nog ca 25 ggr under riksdagsspärren och blir absolut inte största parti utanför riksdagen. F! och PP med flera kommer före.
Citera
2014-08-20, 18:38
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men kan bli en intressant valrörelse. Ena sidan har inga löften alls om reformer utan bara hopp om att det inte behöver höjas skatter eller dras ner i välfärden innan 2016. Om nu inte Migrationsverket som de alltid gör bara vill ha mer och mer pengar. Löfven och Margot får förklara hur de ska trolla fram alla miljarder som krävs medan SD bara kan luta sig tillbaka lite och och säga att ja detta var ju vad de alltid sagt.

Det håller jus nu på att diskuteras om att införa en sk. "Flykting-skatt"
Citera
2014-08-20, 18:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

Ja, jag läste det där.

https://www.realisten.se/2014/08/20/skattehojningar-ska-finansiera-invandringen/

De är inte kloka. Tror de verkligen att medelsvensson röstar på dylika partier? Eller gör han det ändå, som vanligt?

http://www.exponerat.net/nya-skatter-ska-finansiera-massinvandringen/
http://www.exponerat.net/margot-wallstrom-s-med-hogre-skatter-kan-vi-spendera-annu-mer-pa-invandring/
Citera
2014-08-20, 18:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

Bara att nämna en sådan skatt innebär förmodligen att loppet är kört gällande att hålla undan sanningen från folket. När folk faktiskt får siffror att gå efter vad det exakt känns i den egna plånboken när det alltid tidigare bara varit hur bra det varit med massinvandring då finns liksom ingen återvändo.
Citera
2014-08-20, 18:50
Medlem
HerrPs avatar
Sverige verkar ha återgått till medeltiden.

1273 - Jo förstår ni, det finns en snubbe i en stad som heter Rom. Han behöver en massa stålar, så ni måste betala pengar dit. Nej, han kommer inte att hjälpa er med att få in skörden, eller försvara er mot rövare, eller hjälpa till med djurhushållningen, men ehhh, det är viktigt för er sjääääl

2014 - Jo förstår ni, det finns massa snubbar i Mellanöstern, och lite var stans faktiskt, som kommer hit och de behäöver en massa stålar. Nej, det kommer inte att bli bättre skola, eller sjukvård, eller polis för de pengarna, men ehhh det är viktigt för att inte vara frääämlingsfientlig.

Citera
2014-08-20, 18:52
Medlem
longbow4ys avatar
ALLA skattehöjningar från och med nu kommer att kallas flyktingskatt.

De kommer omöjliggöra skattehöjningar. För det gynnar SD.
Citera
2014-08-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Börjat sjunka in?

Man bara måste älska när alla på flashback håller med varandra!

Var är Bullen? Det skulle vara helt underbart om han också kom in och sänkte Reinfeldt. Det är ju bara media som såsar runt i det här läget över Reinfeldts uttalande utan att komma fram till varken bu eller bä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in